Voinko parantaa itse itseni masennuksesta?
Onko mahdollista. Mitä voisin tehdä vointini eteen? Tiedän, että liikunta voi tutkitusti helpottaa oloa, ei sentään parantaa, mutta masentuneena ei useinkaan saa itseään liikkeelle. Lääkkeitä en haluaisi. Terapia ehkä ok, mutta vastaamo-keissin jälkeen ei oikein luottamusta. Kokeilen nyt ensin onnistunko itse parantamaan vointiani, ennen kuin on pakko turvautua noihin. Mitä asioita voisi itse tehdä?
Kommentit (46)
Koita huolehtia terveydestäsi harrastamalla liikuntaa, nukkumalla riittävästi, syömällä terveellisesti jne. Harrasta itsetutkiskelua ja yritä luopua haitallisista ajatusmalleista ja muuttaa asennoitumistasi elämääsi ja asioihin positiivisempaan suuntaan. Itse olin nuorena lievästi masentunut, mutta paranin ilman terapiaa ja lääkkeitä, kun opettelin itse ajattelemaan asioita uudella tavalla. Ei ollut helppoa ja nopeaa eikä muutos ollut erityisen tietoista, mutta tosiaan lievästä masennuksesta voi ihminen kyllä toipua itsekin. Vakavampi masennus vaatii sitten jo muutakin.
Masennus ei ole sairaus, vaan mielentila. Tietysti voit itse siihen vaikuttaa. Kysy itseltäsi "miksi olen masentunut?" Masentavat ajatukset ovat seurausta siitä, kun asiat eivät ole elämässäsi kuten haluaisit niiden olevan. Miksi siis olet masentunut? Kysy tätä ja analysoi rehellisesti asiaa.
On se mahdollista, mutta ei helppoa. Ei niillä lääkäreilläkään toisaalta mitään ihmeparannuskeinoja ole, vaan sinun on itse se työ siellä terapiassakin tehtävä, vaikka silloin onkin terapeutti apuna.
Jos sinulla on tai tulee itsetuhoisuutta tai olet aiemmin yrittänyt itsemurhaa, hakeudu ehdottomasti ammattiavun piiriin. Jos et ole työ- tai opiskelukuntoinen, mene silloinkin lääkärille, jotta et jää taloudellisesti tyhjän päälle.
Mutta lievemmissä tapauksissa voinee yrittää myös itse.
Perusasiat ensin kuntoon: terveellinen ruoka, riittävä uni ja liikunta. Sosiaalisista suhteista, luonnosta ja luovuudesta saa monesti myös voimaa.
Masennuksen juurisyiden käsittely vaatii raadollista rehellisyyttä itselle. Ja samaten vahvaa ymmärrystä siitä, että tunteet ovat lopulta "vain tunteita": tärkeitä viestijöitä siitä, että jokin on vialla, mutta niiden pohjalta ei koskaan tarvitse toimia sellaisenaan, harkitsematta. Kirjoita siis vaikka päiväkirjaa, maalaa, pohdiskele.. mikä itsellesi tuntuukaan sopivalta menetelmältä. Käytä myös apuna luotettavista lähteistä löytyviä omahoito-oppaita, kuten tätä: https://www.mielenterveystalo.fi/fi/omahoito/masennuksen-omahoito-ohjel…
Masennus ei ole jokin yksi tietty asia, vaan nimi yli kymmenelle erilaiselle asialle, joista seuraa kokemusta mm. elämän merkityksettömyydestä. Biologisesti esim. työuupumus on aika eri asia ja omaa eri funktion kuin synnytyksen jälkeinen masennus tai tulehdusperäinen masennus, raudan puutteesta johtuva masennus, valon puutteesta johtuva kaamosmasennus tai aivojen rakenteellisesta toiminnasta johtuva masennus. Syy vaikuttaa siihen, mikä hoito tai elämäntapamuutos voi poistaa syyn. Johonkin auttaa vaikka liikunta ja kaverien tapaaminen, toisen tilanteeseen ei samalla tavoin.
Suomi on maailman onnellisin maa.
Et voi olla masentunut.
Osta dildo.