Kuinka helposti hylkäät kirpputorilla ns. pikkuvikaisen vaatteen?
Tuli vain mieleen, kun kirppiksillä usein törmää esim. tahraisiin tai reikäisiin vaatteisiin että ostaako niitä oikeasti joku vaikka saisi kuinka halvalla. Itse syynään vaatteet todella tarkkaan läpi ja jätän ostamatta kaikki missä on vikoja. Nykyvaatteet harvemmin on tarpeeksi hyvää materiaalia että reikiä olisi kannattavaa korjata ja jos vaatteessa on tahra, et voi olla varma että sen saa pois.
Tosin syynäys petti kun loppuvuodesta ostin 5 eurolla neulemekon ja kotona huomasin että siinä olikin kainalossa pieni reikä. Mekko on onneksi hyvää purkautumatonta materiaalia ja reiän parsiminen kävi helposti ja nopeasti, mutta mietin vain että luultavasti olisi jäänyt ihana mekko hyllyyn jos olisin vian huomannut ennen ostamista. Ihan periaatteesta en maksa viallisista vaatteista.
Kommentit (36)
Ostan omat vaatteeni esim HM:n alesta. Sieltä saa ihan uusia vaatteita tuohon 5e hintaan. En siis ymmärrä miksi ostaisin rikkinäisiä tai tahraisia vaatteita kirpparilta, kun saan samaan hintaan uutena alennuksista.
Esim nyt ostin kaksi talvitakkia (yht 40e) ja kevääksi kaksi takkia (yht. 24e) uusina. Ei mitään järkeä ostaa talvitakkia jostain kirpparilta kympiltä kappale, koska harvoin löytää sellaista hyvää ja ettei se haise tai ole rikki.
Tahraista tai reikäistä en osta koskaan, napin puuttuminen ei välttämättä haittaa, jos muuten haluamani vaate.
Vierailija kirjoitti:
Ostan omat vaatteeni esim HM:n alesta. Sieltä saa ihan uusia vaatteita tuohon 5e hintaan. En siis ymmärrä miksi ostaisin rikkinäisiä tai tahraisia vaatteita kirpparilta, kun saan samaan hintaan uutena alennuksista.
Esim nyt ostin kaksi talvitakkia (yht 40e) ja kevääksi kaksi takkia (yht. 24e) uusina. Ei mitään järkeä ostaa talvitakkia jostain kirpparilta kympiltä kappale, koska harvoin löytää sellaista hyvää ja ettei se haise tai ole rikki.
Kirpparilta voi tehdä sellaisia löytöjä, että esim. kirpparilta ostettua talvitakkia ei ole joka toisen päällä toisin kuin sieltä H&M:ltä ostettuja.
Ylipäätään en oleta, että kirppiksellä on priimalaatua.
Mitä vanhempi vaate on, eli vintage, sitä paremmin siedän epäkohtia. Suurimman osan voi itse kunnostaa. Uudemmissa vaatteissa materiaali on valmiiksi usein kökköä, ettei fiksaaminenkaan paljoa auta, eli rekkiin jää.
Vierailija kirjoitti:
Niin, saahan ihminen ostaa pikamuotia jos haluaa. Itse välttelen uusien vaatteiden ostamista ja olen löytänyt monia lempivaatteitani kirppiksiltä. Harvoin löydän ketjuliikkeiden alennusmyynneistä mieleisiä vaatteita, tai jos löydän niin en ainakaan omassa koossani. Kirppiksissä on eroja, kotikaupungissani on aika laidasta laitaan kirppiksiä ja välttelen niitä joissa myydään vain roskaa.
Ehkä jos jostain kivasta hameesta tai takista puuttuisi vaikka yksi nappi, voisin ostaa ja olen ehkä vienyt joskus tällaisen myyntiinkiin. Olettaen että nappi on joku joka olisi helppo korvata eikä mikään kangaspäällystetty tai muuten erikoinen. Reikäisiä tai tahraisia en ostaisi tai myisi, ellei reikä olisi jossain aivan upeassa vintageluomuksessa ja vaikuttaisi siltä, että sen voisi korjata suht. helposti ja huomaamattomasti.
OSTAN, OSTAN, OSTAN.
Pikkureiät saa helposi parsittua, uuden napin saa puuttuvan tilalle, vetoketjun voi vaihtaa, isomman vian tullen vaatetta voi muokata ihan toisenlaiseksi esim vasta tein yhdestä rikkinäisestä aikuisen mekosta lapselle mekon. Ennenkaikkea tahroja on helppo putsata kun tietää oikeanlaiset menetelmät.
Olen säästänyt todella paljon sillä, että ostan rikkinäisiä tai tahraisia vaatteita edullisesti kirpparilta.
Vierailija kirjoitti:
En osta viallisia enkä myöskään itse edes veisi sellaisia myytäväksi. Roskiinhan ne joutaisi.
Tämä. Roskaa ei voi ikinä olla liikaa.
Ajattelin ennen etten todellakaan ostaisi tahraisia tai reikäisiä vaatteita. Lapseni aloitti taitoluistelun ja huomaan, että olen ostanut jo useammat terien viiltämät reikäiset housut ja jäätussin tahrimat luisteluasut. Eipähän tarvitse stressata, että kalliit treenivaatteet menevät pilalle kun harrastus itsessään on jo tuskallisen kallis.
Vierailija kirjoitti:
OSTAN, OSTAN, OSTAN.
Pikkureiät saa helposi parsittua, uuden napin saa puuttuvan tilalle, vetoketjun voi vaihtaa, isomman vian tullen vaatetta voi muokata ihan toisenlaiseksi esim vasta tein yhdestä rikkinäisestä aikuisen mekosta lapselle mekon. Ennenkaikkea tahroja on helppo putsata kun tietää oikeanlaiset menetelmät.
Olen säästänyt todella paljon sillä, että ostan rikkinäisiä tai tahraisia vaatteita edullisesti kirpparilta.
Entä paljonko olet säästänyt työtunneissa mitattuna? Itse teen töitä yli 100h/vko ja tuollaiseen ei olisi aikaa kuten ei shoppailuun muutenkaan.
Ostan vintagea ja laatua, joten viat eivät haittaa kunhan ne ovat sellaisia, jotka osaan korjata itse. Olen hyvä poistamaan tahroja, parsimaan ja paikkaamaan siististi.
Jos vaate on alunperin huonolaatuinen ketjutuote (tai "merkkivaate"), korjaamisessa ei ole järkeä enkä osta. Materiaali ja huolellinen ompelutyö reiluine saumanvaroineen on ykkösasia.
Uusia vaatteita en halua ostaa ollenkaan.
Pakko arvostaa teitä jotka uskallatte ostaa myös ne pikkuvikaiset! Itse en ole niin hyvä parsimaan tai poistamaan tahroja että uskaltaisin.
Valkoisen vaatteen ehkä voisin ostaa tahraisena, jos se olisi muuten just mieluinen ja tahra ei olisi minkään kuvion päällä, sellainen tahra on melko helppo valkaista pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OSTAN, OSTAN, OSTAN.
Entä paljonko olet säästänyt työtunneissa mitattuna? Itse teen töitä yli 100h/vko ja tuollaiseen ei olisi aikaa kuten ei shoppailuun muutenkaan.
Kaikilla ei elämän pääsisältö ole työnteko ja vaatteiden tuunailu voi olla kiva harrastus, jossa ei tarvitse laskea työtunteja.
t. eri
Likaisia en osta, mutta pienet viat pystyy korjaamaan niin helposti, etteivät ole ongelma. Esim. napin ompeluun menee aikaa noin 5min.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirpparilta voi tehdä sellaisia löytöjä, että esim. kirpparilta ostettua talvitakkia ei ole joka toisen päällä toisin kuin sieltä H&M:ltä ostettuja.
Ei siellä kirppareilla mitään vaatteita olisi jos ihmiset ei ostaisi niitä uutena. En siis ymmärrä tätä vihaa mikä jollain on ihmisiä kohtaan, jotka mielummin ostavat vaatteet uusina.
Sitäpaitsi ainakin omalla kohdallani HM:n vaatteet on kestänyt useita vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Herranjestas, en todellakaan haluasi kohdata Suomen talvea Henkkamaukan kahdenkympin takissa! Oletko katsonut, mitä materiaalia takkisi on? Eikö kiinnosta, kuka sen on tehnyt?
Minulla on kaksi talvitakkia, toinen 60-luvulta ja toinen 90-luvulta. Huippulaatuista villaa, siistejä ja lämpimiä. Toiseen olen korjannut vuorin ja toiseen on joku edellinen käyttäjä teettänyt uudet hihansuut. Itse olen molempia käyttänyt yli 10 vuotta. Tuskin olen viimeinen käyttäjä edes. Muutamia kymppejä muistaakseni maksoivat kappale.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OSTAN, OSTAN, OSTAN.
Kaikilla ei elämän pääsisältö ole työnteko ja vaatteiden tuunailu voi olla kiva harrastus, jossa ei tarvitse laskea työtunteja.
t. eri
Kaikilla ei ole valinnanvaraa jos haluavat valmistua ja maksaa silti laskunsakin. Kyllä itsekin olisin valinnut työttömyyden jos nyt pitäisi valita, mutta alavalinnat tehtiin niin nuorena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siellä kirppareilla mitään vaatteita olisi jos ihmiset ei ostaisi niitä uutena. En siis ymmärrä tätä vihaa mikä jollain on ihmisiä kohtaan, jotka mielummin ostavat vaatteet uusina.
Sitäpaitsi ainakin omalla kohdallani HM:n vaatteet on kestänyt useita vuosia.
Mikäs siinä, jos tykkää pienten vietnamilaislasten tekemistä räteistä. Osa arvostaa laatua ja ostaa kirpparilta kestäviä, eettisesti tehtyjä laatuvaatteita. Niitä saa toki välillä etsiä vähän pidempään, mutta ovat etsimisen arvoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OSTAN, OSTAN, OSTAN.
t. eri
Kaikilla ei ole valinnanvaraa jos haluavat valmistua ja maksaa silti laskunsakin. Kyllä itsekin olisin valinnut työttömyyden jos nyt pitäisi valita, mutta alavalinnat tehtiin niin nuorena.
Aina on valinnan varaa. Helvetin paljon pitää olla laskuja, jos täytyy tehdä yli 14h/päivä töitä saadakseen ne maksettua. Useimmilla meistä riittää ihan hyvin se 8h viitenä päivänä ja jää rahaa vielä ylikin laskujen jälkeen. Sinulla on pahoja elämänhallinnan ongelmia, jos pitää 7 päivää viikossa raataa ympäripyöreää päivää saadaksesi laskut maksettua.
En osta viallisia enkä myöskään itse edes veisi sellaisia myytäväksi. Roskiinhan ne joutaisi.