Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suunnitelma isompaan kaupunkiin muuttamiseksi

Vierailija
04.02.2023 |

Olen hitaasti aikuistunut keski-ikäistyvä aikuinen, joka on asunut nykyisessä kotikaupungissaan alle vuoden. Muuttaessani totesin nopeasti, että olen henkisesti kehittynyt enemmän kuin alunperin ymmärsin ja ympyrät tuntuvat pieniltä jo nyt.

Minulle tarjottiin toissavuonna opiskelupaikkaa Helsingistä, mutta en ottanut sitä vastaan osittain siksi, kun pohjoisessa asuvat vanhempani maalasivat siitä erilaisia uhkakuvia ja halusin toisaalta olla lähempänä perhettäni. Nyt olen kuitenkin ymmärtänyt, että pari tuntia lisää ajomatkaan ei ole merkityksellistä, kun näemme kuitenkin yhtä usein tai harvoin.

Olen nyt täysin yksin keskellä Suomea, minulla on verkko-opiskelupaikka korkeakoulussa (koulu sijaitsee fyysisesti toisella puolen Suomea) ja palkattomat työharjoittelut vievät suuren osan ajasta aina seuraavaan jouluun asti, jolloin toivottavasti valmistun. Viikonloppuisin minulla olisi teoriassa mahdollisuus tehdä osa-aikatöitä.

Olen käynyt ulkomailla viimeksi 13 vuotta sitten ja pienet säästöni menevät kesällä Brittien matkaan. Sen jälkeen ajattelin ruveta keräämään säästöjä muuttaakseni Turkuun, Tampereelle tai Helsinkiin; joka tapauksessa lähemmäs pääkaupunkiseutua olisi päästävä, sillä haluaisin vielä löytää puolison ja ehkä perustaa perheen, kun se on vielä mahdollista ja huomioin myös mahdollisen yliopistopaikan, jos sellaista tarjotaan.

Voi kuulostaa tyhmältä kysymykseltä, mutta mitä huomioisit tässä tilanteessa tai olisiko jotain lisävinkkejä? Rahaa jää marginaalisesti säästöön kuukausittain ja asun nyt sellaisen valtakunnallisen vuokranantajan asunnossa, joilla on ainakin teoriassa jonkinlaisia muuttopalveluja tarjolla rahaa vastaan, joten asunnon vaihtaminen sitä kautta pitäisi olla suht joustavaa. Minulla ei ole yhtään tuttua satojen kilometrien säteellä ja perheeni ei enää oikein halua auttaa muuttamisessa.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uh, pitkä kirjoitus. Muuta ihmisten ilmoille ja ala elää, heti. Elämä on lyhyt!

Vierailija
2/5 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uh, pitkä kirjoitus. Muuta ihmisten ilmoille ja ala elää, heti. Elämä on lyhyt!

Mitähän tällä tarkoitit?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulle "tarjottiin" opiskelupaikkaa? Ja pidät mahdollisena, että "tarjotaan" uudelleenkin?

Kuulen tällaisesta ensimmäistä kertaa, vaikka olen jo aika iäkäs. Kuka niitä paikkoja tarjoilee, millä perusteella ja miksi juuri sinulle?

Vierailija
4/5 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinkiä kannattais välttää, asuminen on niin kallista ettei siellä kannata asua. Tampere tai Turku on parempia vaihtoehtoja.

Vierailija
5/5 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en nyt oikein ymmärtänyt, mikä tuon tarinan pointti oli. Heti ekassa virkkeessä on selkeä tyylirike ja kuitenkin kehuu henkisellä kehittymisellään... Ei mene läpi.

Olisikohan jo keski-ikäisen aika tulla itsekseen toimeen kyselemättä muilta. Ylipäätään jos asuu jossain opiskelijakämpässä, niin mitä muuttopalveluita edes tarvitsee?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kolme