Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruotsissa osa-aikatyö on itsestäänselvyys, Suomessa pelätään laiskan ja hankalan mainetta

Vierailija
04.02.2023 |

Tukholmalaiset Kajsa Heinberg ja Ulf Haglöf tekevät molemmat lyhennettyä työpäivää, jotta arki pikkulapsen kanssa sujuisi helpommin. Järjestely on Ruotsissa erittäin yleinen, eikä sen pyytämiseen liity samanlaista kynnystä kuin Suomessa. Suurin piirtein kaikki meillä tekevät näin.

Hesarista poimittua

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvipuistohullu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa jos teet osa-aikatyötä niin saat viranomaiset perääsi

Jäin just osa-aikaiseksi, kauanko kestää, että alkavat jahdata? 😲

Parin viikon sisään alkaa soittelu ja tehtävien määrääminen.

22/39 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä ne saa tietää? 😱

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsissa tuo toimii niin että lasten vanhemmat voivat vaan ilmoittaa työpaikallaan että haluavat tehdä lyhennettyä. Siitä ei tarvitse neuvotella eikä työnantajalla ole oikeutta sanoa siihen mitään.

Ruotsissa ja Norjassa kaikki on paremmin kuin Suomessa, mutta ne ovatkin demarienemistöisiä maita, eikä provarimaita kuten Suomi. Vaalit ovat tulossa, miettikää mitä oikeasti haluatte ja tarvitsette.

Vierailija
24/39 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruotsissa tuo toimii niin että lasten vanhemmat voivat vaan ilmoittaa työpaikallaan että haluavat tehdä lyhennettyä. Siitä ei tarvitse neuvotella eikä työnantajalla ole oikeutta sanoa siihen mitään.

Ruotsissa ja Norjassa kaikki on paremmin kuin Suomessa, mutta ne ovatkin demarienemistöisiä maita, eikä provarimaita kuten Suomi. Vaalit ovat tulossa, miettikää mitä oikeasti haluatte ja tarvitsette.

Demarit vastustivat oppositiossa aktiivimallia ja valtaan päästyään määräsivät aktiivimalli 2.0 voimaan. Petosta.

Vierailija
25/39 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

KUn tein toivetyössäni osa-aikaista tajusin tekeväni enemmän ja nopeammin töitä kuin täydellä viikolla. Osa-aikaisuus vaati kauhean paperisodan ja syy osa-aikaisen työsuhteen myöntämiseksi oli opiskelu työn ohella. En käsitä tuollaista. Eikä se voisi olla vain sopimus työnantajan ja työntekijän välillä ilman ylimääräistä taivastelua?

Vierailija
26/39 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä ne saa tietää? 😱

Ei mistään jos tyydyt pieniin osa-aikatuloihisi. Jos haet lisäksi soviteltua päivärahaa, alkaa ahdistelu kokopäivätyöstä.

Vierailija
27/39 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on nyt vassarihallitus, miten se on edistänyt mm. osa-aikatyön tekemistä. Ei niin mitenkään.

Vierailija
28/39 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä ne saa tietää? 😱

Älä missään nimessä ota itse yhteyttä työkkäriin. Itse otin ja heti sain viranomaiset perääni.

Anna ajan kulua ja nauti.

Vierailija
29/39 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole lapsia, opiskeluja tai muutakaan ns. hyväksyttävää syytä, mutta kokoaikatyö vie niin paljon aikaa elämästäni, että olen miettinyt lyhyemmän työviikon tekemistä.

Vierailija
30/39 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevat hakemaan kotoa töihin.

Vierailija
31/39 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten verottaja suhtautuu alle tonnin tuloilla elävään? Itse sain aikoinaan selvityspyynnön, kun elin kuukausia vailla mitään tuloja.

Vierailija
32/39 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä pidä lyhennettyä työaikaa tekeviä laiskoina, vaan fiksuina, jotka huolehtivat asioistaan, mahdollisista lapsistaan, lemmikeistään ja itsestään hyvin. Nämä harvoin ovat niitä, jotka palavat loppuun ja jäävät pitkille sairauslomille.

Vierailija
33/39 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työpaikan kotkat pistävät kyllä merkille jos joku ei enää teekkään täyttä viikkoa vaan VAIN neljä päivää viikossa. Sitten kahvitauolla yhdessä mietitään onko se hyväksyttävää.

Niin, mietitään onko osa-aikaa tekevillä ihan oikeasti heidän mielestään hyväksyttävä syy olla vähemmän töissä, ikään kuin palkka olisi sama kuin kokopäiväisessä työssä.

Vierailija
34/39 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen työelämä on muutenkin iso vitsi!

Vierailija
35/39 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsissa ainakin sote-alalla palkkaus on sellainen, että sillä elää vaikka tekisikin lyhennettyä.

Vierailija
36/39 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa menee säätämiseksi ja paperisodaksi - ja jää silti paska käteen.

Mitä ihmeen paperisotaa? Sen kuin vain sopii työnantajan kanssa lyhyemmän työajan, ei siihen mitään sotaa tarvita.

Niinku miten sovit? Ylitöitä pitäisi tehdä enempi kun laki sallii. Ei tunnu työttömiä olevan.

Vierailija
37/39 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsissa ainakin sote-alalla palkkaus on sellainen, että sillä elää vaikka tekisikin lyhennettyä.

Meilläkin voisi hyvin hoitajat tehdä puolikasta työaikaa. Työllistäisi enempi työttömiä, kun kuuluu olevan.

Vierailija
38/39 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta. Tutun palkka on 38 000 kr ja päivätyö.

Vierailija
39/39 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin olen tehnyt hyvillä mielin osa-aikaista vuosikaudet, ihan sama mitä muut sanoo. Mun mies tekee kokoaikaista työtä ja meidän tuloilla ollaan tultu ihan ok toimeen ilman mitään tukia. En ymmärrä, miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa tähän jotain lisiä, jos kyseessä on oma valinta. Eri juttu tietysti, jos ei jonkin sairauden takia pysty itse elättämään itseään. 

Sanoisin, että osa-aikaisuus on ollut myös työnantajan etu. Näiden kaikkien 17 vuoden aikana (3 lasta) olen ollut kaksi kertaa "lapsi sairaana"-päivällä, ja omia saikkuja on ehkä kerran vuodessa, joskus ei yhtään. Jaksan työssä hyvin kun ehdin palautua vapaapäivinä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme viisi