Voiko spermaa pakastaa itse..
juuh, kysymys siis otsikossa.
Ikävä tilanne, kun kulta menossa moneks kuukaudeks ulkomaille komennukseen..
onks semmonen ylipäätään mahdollista ja voiko siittiöt vauriotua?
Kommentit (13)
Kun lapsettomuusklinikoilla pakastetaan spermaa, se tapahtuu HYVIN paljon kylmemmissä lämpötiloissa kun mihin sinun pakastimesi kykenee.
:D
Eri asia on sitten se, mitä ajattelit tehdä spermalla kotipakastinreissun jälkeen. Lisääntymiseen se ei kelpaa.
vai mitä niille tapahtuu tavallisess pakkases?
Muakin kiinnostaa miten voidaan olla varmoja, että niistä ei enää varsinaiseen tarkoitukseen olis?
Otetaanhan ruumiiltakin josku siittiöitä talteen..
Hitaasti jäähdytettäessä solujen neste muodostaa isoja kiteitä. Hitaasti lämmitettäessä laajeneva neste räjäyttää solut. tarvitaan todellakin nopea jäädytys hyvin kylmään ja samaten nopea lämmitys takaisin. (Tai näin olen ymmärtänyt.)
jos tulisit raskaaksi sillä aikaa, kun kultas on mailla vierahilla?! :D
Et oo tosissas!
mutta aattele jos lapsesta tuleekin mutantti..
hups, meni väärinpäin :) eli muodostaa hitaassa jäädytyksessä kiteitä, joo, mutta pointsi on se, että kun neste laajenee jäähtyessään, niin kiteet rikkovat soluseinämät. Köh, no mulla olikin lyhyt fysiikka...
Tiesittekö, että jenkeissä on tuhansittain ruumiita, jotka niiden " omistajat" ovat laitattaneet syväjäädytykseen siinä toivossa, että ne voitaisiin joskus herättää? ONgelma on vaan se, että ei ole olemassa vieläkään tekniikkaa, millä niin suuri määrä kudosta voitaisiin jäädyttää tarpeeksi nopeasti ettei kiteitä muodostu, saati sitten että ne saataisiin mikrotettua takaisin henkiin.
Tai laittakaa pullat uuniin ennenku tyyppis lähtee. Onnistuu jos onnistuu. Toisaalta, onks sit kiva yksin odotella jos vaikka hankala raskaus!
kuin lykätä ja lykätä.. turhaa yritystä takana jo yli 2v..
Siksi kai epätoivonen ihminen tekis epätoivosia tekoja.
...no ymmärrän ekä vähän paremmin...
ja eikun pakastamaan spermaa. sulata mikrossa tarpeen mukaan.