Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kotitöiden hinnoittelu teinille

Vierailija
03.02.2023 |

Vinkkejä mitä ja miten hinnoitella kotityöt teinille, joka ei viitsi tehdä mitään kotitöitä?

Kommentit (93)

Vierailija
81/93 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite vastasin meidän 14-vuotiaan teinin laittamaan kotityöhinnastoon omallani:

-huone 250 €/kk (sisältää sähkön ja veden)

-ruoka 225 €/kk (materiaalit) ja 200 €/kk (kokkaustyö, halvalla menee koska ei sisällä edes kaupassakäyntimaksua)

-TV-, mobiili-ja muiden viihdelaiteiden käyttöoikeudet sekä kuukausimaksut 50 €/kk

-lyhyet kuljetukset 10 €/kerta ja pidemmät 1,6 €/km + tuntipalkka 40 €/h

-vaatteet, meikit ja harrastusvälineet sekä harrastusmaksut toteutuneen mukaan

Vierailija
82/93 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässähän alkaa olla teinillejo hyä hinnasto miten asiat menee.

Tässä hyvä alku, vaikkakin hinnoittelu pielessä, paitsi jos kyseessä hinnoittelu koko vuoden töistä.

tiskikoneen tyhjennys 100 e

imuroiminen 5 e/m2

roskien vienti 50 e/pussillinen + kierrätyslisä 100 e/viikko

ruokapöydän kattaminen koko perheelle 25 e

vessan pesu, sis. pönttö ja lavuaari 75 e

pyykin laittaminen koneeseen 50 e

koneesta kuivausrumpuun 50 e

narulle kuivumaan 100 e

lakanoiden vaihto nuoren omasta sängystä 75 e

-ruoka 225 €/kk (materiaalit) ja 200 €/kk (kokkaustyö, halvalla menee koska ei sisällä edes kaupassakäyntimaksua)

-TV-, mobiili-ja muiden viihdelaiteiden käyttöoikeudet sekä kuukausimaksut 50 €/kk

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/93 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulos tai ulos.

Vierailija
84/93 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdan wifin salasanan joka viikko, uuden salasanan saa kun tekee sovitut hommat. 

Vierailija
85/93 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdan wifin salasanan joka viikko, uuden salasanan saa kun tekee sovitut hommat. 

Minä tekisin tuon ainakin heti, jos meillä eivät teinit osallistuisi mihinkään.

Koska maksan myös lasten puhelin- ja nettiliittymät, niin ne lähtisivät. Minun tarjoamiin Spotify ja suoratoistopalveluihin tekisin muutoksia tietenkin heti.

Vesimaksut katsoisin käytön mukaan ja esimerkiksi 17 vuotiaan suihkussa loraamiset maksaisivat hänelle mukavasti. Kyyditykset maksaisivat, sillä eihän se auton käyttö ole ilmaista minullekaan.

Ruoka sitten olisi hauska laskuttaa käyttäjän mukaan. Jos esimerkiksi minä syön 3-4 cannelonia aterialla, niin 17 vuotias syö helposti 13-14 cannelonia kerralla. Eilen poika söi neljä itse tehtyä hampurilaista siinä ajassa kun itse söin nippa nappa kaksi. Kolmen tunnin päästä kuului taas jääkaapin ovi käyvän, kun poika kaiveli sieltä lisää sapuskaa. Nyt se vain naurattaa, mutta jos teini ei tekisi mitään muuta kuin valittaisi ja makaisi kännykkä näpeissään sängyllään, niin voisi olla, että en katsoisi asiaa hyvällä.

Harrastuskulut olen maksanut täysin ja on ihana, kun nuori tykkää harrastaa esim. parkkilaskettelua ja maastopyöräilyä.

Näillä lähtisin siis liikkeelle, jos teinit eivät tekisi kotona mitään. Veikkaan, että he huomaisivat nopeasti, että kun käyttää muutaman hetken kotitöiden tekoon silloin kun tarvitsee, on oikeastaan tosi pieni juttu.

Vierailija
86/93 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä peruskotityöt (oman huoneen siistinä pitäminen, likaisten astioiden tuominen tiskikoneeseen, pöydän kattaus, tiskikoneen tyhjennys jne) olivat itsestäänselvyyksiä, joista ei maksettu, mutta maksoin kyllä teinipojalle ylimääräisistä töistä.

Maksoin 40 euroa kuukaudessa siitä, että poika imuroi kerran viikossa kodin yhteiset tilat (kaksi olohuonetta, eteinen, keittiö ja wc) ja toiset 45 euroa kuukaudessa siitä, että poika tiskasi joka ilta kaikki ne astiat, joita ei voinut laittaa tiskikoneeseen (paistinpannut, puulastat ja -haarukat sekä pinnoitetut kattilat).

Minusta tämä oli win-win-tilanne. Poika sai taskurahaa ja teki nämä työt täysin vapaaehtoisesti ja käskemättä usean vuoden ajan. Minä taas pääsin pienellä rahasummalla kotitöissä paljon helpommalla eikä minun tarvinnut kertaakaan muistuttaa poikaa näiden hommien tekemisestä.

Tästä on nyt aikaa 5-8 vuotta, joten tällä hetkellä taksoihin pitäisi varmaan tehdä inflaatiokorjaukset.

Vierailija
87/93 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
88/93 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kolme lasta,8-12 vuotta ikähaarukka.kaikki tekevät ikätasoisia kotitöitä mukisematta.Jokainen saa viikossa viisi euroa rahaa.onko se sitten palkkaa tms,jokainen määrittäköön itse.

Vierailija
89/93 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teitkö lapsen nyhtääksesi häneltä rahaa? Kyllä sinun pitäisi maksaa kunnon korvaus, että omasta itsekkäästä syystä hänet tähän maailmaan toit 

Vierailija
90/93 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tekisin tuon ainakin heti, jos meillä eivät teinit osallistuisi mihinkään.

Koska maksan myös lasten puhelin- ja nettiliittymät, niin ne lähtisivät. Minun tarjoamiin Spotify ja suoratoistopalveluihin tekisin muutoksia tietenkin heti.

Vesimaksut katsoisin käytön mukaan ja esimerkiksi 17 vuotiaan suihkussa loraamiset maksaisivat hänelle mukavasti. Kyyditykset maksaisivat, sillä eihän se auton käyttö ole ilmaista minullekaan.

Ruoka sitten olisi hauska laskuttaa käyttäjän mukaan. Jos esimerkiksi minä syön 3-4 cannelonia aterialla, niin 17 vuotias syö helposti 13-14 cannelonia kerralla. Eilen poika söi neljä itse tehtyä hampurilaista siinä ajassa kun itse söin nippa nappa kaksi. Kolmen tunnin päästä kuului taas jääkaapin ovi käyvän, kun poika kaiveli sieltä lisää sapuskaa. Nyt se vain naurattaa, mutta jos teini ei tekisi mitään muuta kuin valittaisi ja makaisi kännykkä näpeissään sängyllään, niin voisi olla, että en katsoisi asiaa hyvällä.

Harrastuskulut olen maksanut täysin ja on ihana, kun nuori tykkää harrastaa esim. parkkilaskettelua ja maastopyöräilyä.

Näillä lähtisin siis liikkeelle, jos teinit eivät tekisi kotona mitään. Veikkaan, että he huomaisivat nopeasti, että kun käyttää muutaman hetken kotitöiden tekoon silloin kun tarvitsee, on oikeastaan tosi pieni juttu.

Teinit syövät paljon kasvuiässään ja sinun velvollisuus on sitä ruokaa tarjota vaikka he eivät mitään siellä kotona tekisi. 

Vierailija
91/93 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai niihin kotitöihin mitään hinnoittelua tarvitse, jos saa jo viikkorahaa tai vastaavaa? 50€ viikkoraha ja osallistuminen kotitöihin. Itse sain kyllä paljon vähemmän 😂 En tosin tehnyt kotitöitäkään ihmeemmin.

Vierailija
92/93 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

jep jos teini kyselee rahaa  ala kyseleenpalveluistasi rahaa  ja muista iltalisä jos joudut illalla kokkaan

koska veden lämmitys maksaa sikana on suihkussa käynnistä otettava 2e /min

Vierailija
93/93 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotitöitä on kivempi tehdä porukalla. Pyydän usein lapsia auttamaan vaikkapa kasvisten pesussa ja kuorimisessa. Samalla voi keskustella ja vaihtaa kuulumisia. Samoin siivous sujuu paremmin, kun kaikki perheenjäsenet tekevät töitä yhtä aikaa.

Meillä ei makseta muista kuin erityishommista esim. puutarhassa. Imuroinnit, lakanoiden vaihdot, tiskikoneen tyhjennyksen, kylppärin siivouksen, lumityöt ja ruuanlaitossa avustamisen esiteinit osaavat ja tekevät oman osuutensa.