Kotitöiden hinnoittelu teinille
Vinkkejä mitä ja miten hinnoitella kotityöt teinille, joka ei viitsi tehdä mitään kotitöitä?
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Kuule kun hankala se on enää teiniä opettaa tavoille, jos olet itse luistanut sen 15vuotta niin nytkö pitäisi sitten teinin alkaa yhtäkkiä älytä tehdä jotain? Oma mokasi AP.
Kiitos kommentista. Et taida oiekin ymmärtää lukemaasi? Vastaa vain kysymykseen. Vai eikö kotona ole opetettu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin vaadin täydellistä palvelua 18-vuotissyntymäpäivääni asti. Ruoka pöytään ja huoneen siivous viikottain.
Kirjoittaa Reino 58 v.
Ei vaan Hilma 54 v.
22, paskaan olisit sinäkin hukkunut jos vaippoja ei olisi vaihdettu, on tainnut kyllä niin käydäkin ja noista P sinne aivoihin asti.
Ei ihme, että Pisa testissä suomalaiset putoavat kun ei osata lukea eikä ymmärretä kysymystä. Ei voi olla näin vaikeaa. TOLLOT :D
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon teillä on kotitöitä sitten? Ei meillä niitä ole ainakaan ihan älyttömästi ja esimerkiksi teinit pitävät luonnollisesti oman huoneensa kunnossa, koska tykkäävät olla siistissä.
Imuroimisessa menee vähän aikaa, mutta siinä missä yksi imuroi, niin toinen siivoaa vessoja ja kylppärin ja pyyhkäisee muutamat pinnat pölystä, kolmas tekee ruokaa ja neljäs ottaa huolehtiakseen vaikka saunapuiden sisään tuomisen ja saunan lämmityksen sekä pistää pyykkikoneellisen pyörimään ja heittää pyykit sitten kuivausrumpuun.
Yhteistyöllä pääsee pitkälle ja sillä, että kotona ei ole turhaa roinaa.
Miksi vaaditte lapsia tekemään töitä, kun itse olette ne lapset halunneet tehdä? Hoitakaa ja tehkää ne työt itse.
23, ymmärrän lukemaani, ja AP:n aloituksessa käy selkeästi ilmi että hän ei ole panostanut oman lapsen kasvatukseen yhteen ja nyt on ongelma, ja koittaa siitäkin luistaa.....rahalla.
Vierailija kirjoitti:
23, ymmärrän lukemaani, ja AP:n aloituksessa käy selkeästi ilmi että hän ei ole panostanut oman lapsen kasvatukseen yhteen ja nyt on ongelma, ja koittaa siitäkin luistaa.....rahalla.
Tämähän on sinun ARVAUS, eikä mikään totuus. Mutta, kun olet niin terävä, vastatisitko vielä kysymykseen?
26, tollot ? AP on tollo, kun ei osaa eikä kykene omaa lastaan ohjaamaan arkiasioissa.
Jos nyt haluat vinkkejä, niin laita vaikka sille laiskalle teinillesi kk/raha ja jätä antamatta se jos ei tee kotitöitä, muuhun kun et kykene.
Vierailija kirjoitti:
Eipä noista hommista itellekään palkkaa kerry :D Teini tekee mitä pyydetään. IKINÄ ei ole pyytänyt rahaa mihinkään. Pitää välillä oikein tivata onko jotain mitä haluaa mutta harvoin on. 15v. poika.
Ihan sama juttu, meillä on 16 vuotias poika nuorimmaisena ja joudun välillä sanomaan, että lähteekö hän minun kanssani ostamaan vaikka kenkiä, vai meneekö itse vai tilaako netisn kautta, että minä tietenkin maksan.
Kotitöistä meillä ei ole rahaa maksettu koskaan ja teinit eivät ole edes kysyneet sellaista. Kaikki ovat tottuneet aina tekemään jotain ilman ongelmia. Tämä nuorin poika alkoi vaihtamaan itse lakanansakin jo alle kymmenen vuotiaana. Sanoi vain, että hän vaihtoi lakanat jo ja vei likaiset koneeseen, kun sanoin, että tänään on lakanoiden vaihto.
Kotityöt ovat helppoja. Jonkun tiskikoneen tyhjennykseen ja mahdolliseen täyttämiseen menee muutama minuutti. Samalla voi vaikka kuunnella musiikkia, joten sen tekee hetkessä ja ohimennen. Ei ole liikaa vaadittu normaalilta yli seitsemän vuotiaalta.
29, arvaus ? Kyllä se on ihan fakta jos teini loisii kotona eikä tee kotitöitä ja hänen kasvattaja kysyy täällä vinkkejä miten oman teinin aktivoitua. Ehkä olisi kannattanut teinin ollessa pieni, panostaa tähänkin asiaan, niin ei tarvitsisi jossain vauva palstalla kysellä tätäkin asiaa, silleen jännä kun moni muu on osannut tämän homman hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon teillä on kotitöitä sitten? Ei meillä niitä ole ainakaan ihan älyttömästi ja esimerkiksi teinit pitävät luonnollisesti oman huoneensa kunnossa, koska tykkäävät olla siistissä.
Imuroimisessa menee vähän aikaa, mutta siinä missä yksi imuroi, niin toinen siivoaa vessoja ja kylppärin ja pyyhkäisee muutamat pinnat pölystä, kolmas tekee ruokaa ja neljäs ottaa huolehtiakseen vaikka saunapuiden sisään tuomisen ja saunan lämmityksen sekä pistää pyykkikoneellisen pyörimään ja heittää pyykit sitten kuivausrumpuun.
Miksi vaaditte lapsia tekemään töitä, kun itse olette ne lapset halunneet tehdä? Hoitakaa ja tehkää ne työt itse.
Mikä dg sinulla on? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites sulla elämä sujuu noin muuten?
Vierailija kirjoitti:
Joku kohtuullinen kuukausiraha esim. 200e ja sitten se sisältää sovitut kotityöt.
Ja jotta teini oppisi miten talous toimii, tuosta miinustetaan verot, eläkemaksut ja muut vähennykset.
Maksat saman kuin sinulle maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuka vastasi kysymykseen? Ja väitätte, että tuolla tavalla toimien teininne osallistuvat? Onnistuisiko vastata vain kysymykseen ilman aiheettomia kommentteja?
Vinkkejä on vaikka kuinka paljon. Kotitöistä ei makseta erikseen.
Jos teini ei osallistu, ei tule viikko/kuukausirahaakaan (tai makseta elokuvalippuja ja muita vapaa-ajan menoja, vanhojen tansseja tai muuta ei-välttämätöntä). Kallis harrastus tauolle.
Ihan varmasti osallistuu, jos ei ihan heti, niin viimeistään parin kuukauden päästä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi teinin pitää tehdä kotitöitä? Eikö hän ole ihan syytön, kun hänet tähän maailmaan päätitte synnyttää. Maksakaa vaan sopivaa kuukausirahaa.
Mä haluan nähdä sen henkilön, joka on itse tänne todistettavasti päättänyt syntyä. Tolla typerällä heitolla jokainen meistä voisi olka ikinä tekemättä yhtään mitään. Kun en mä ole valinnut syntymääni, niin voin kieltäytyä kaikesta epämukavasta mutta tietenkin pitää itselläni syntymästä koituneet edut!
Kuinka vaikeaa on vastata yksinkertaiseen kysymykseen?
Kirjoitusten perusteella kaikilla sama ongelma, mutta pääsee nyt pätemään kuinka hyviä omat teinit on ja se tehdään jokaisessa mahdollsiessa tilanteessa, jotta NOSTETAAN omaa egoa.
Pystyykö yksikään tällä palstalla käyvä vastaamaan kysymykseen?
En koskaan saanut rahaa, ei niistä aikuisenakaan makseta. Kunnioitin vanhempiani sen verran, kuten sisaruksenikin, että teimme ihan ilmaiseksi, vaikka toki nurinaakin välillä kuului.
[/quote]
Miksi vaaditte lapsia tekemään töitä, kun itse olette ne lapset halunneet tehdä? Hoitakaa ja tehkää ne työt itse. [/quote]
Koska, se lapsi on osa perhettä, joka elää yhdessä. Lapsi kuitenkin syö ja asuu perheensä kanssa, jolloin on kai itsestään selvää, että hän osallistuu edes osin myös kaikkeen, mikä koskee koko perhettä. Vanhemmat kuitenkin huolehtivat siitä, että on rahaa maksaa asuminen, lämpö, sähkö, kännykät, vesi, ruoka, vaatteet, lääkäri, lääkkeet ja netflixit sun muut.
Sitten, kun muodostat itse oman ruokakuntasi, voit olla tekemättä niitä kotitöitä. Voi olla tosin aika kurjaa asua kämpässäsi, kun kukaan ei käy kaupassa ostamassa ruokaa, wc-paperia, pesuaineita, laita ruokaa, vie roskia, huolehdi tiskeistä, pese pyykkiä, siivoa asuntoa/ kylppäriä/ vessaa, viikkaa vaatteita kaappiin...