Kohta kukaan ei enää käytä käteistä
Mobiilimaksaminen ohitti suosiossa ensimmäistä kertaa käteisen, käteisellä maksaa kuusi prosenttia vastaajista. Mobiilisovellus on tavallisin maksutapa seitsemän prosentilla
Pankkitiliin liitetty debit-kortti on säilyttänyt paikkansa suosituimpana päivittäistavaraostosten maksutapana. Se on päivittäistavaraostosten tavallisin maksutapa 73 prosentilla vastaajista. Kakkosena on luotto- eli credit-kortti, jota yleisimmin käyttää 11 prosenttia vastaajista.
Joka viides kertoo ettei koskaan nosta käteistä.
Kommentit (126)
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaikki muu normaali elämä, mutta käteistä käytän. Ihan sen takia, ettei se loppuisi. Helpompaa olisi käyttää korttia, mutta tietoinen valinta. Kannan korteni kekoon tällä.
Enkä kyllä tykkää,siitä ideasta, että kaikesta, mitä teen, jää jälki.
Ketä nyt edes kiinnostaisi sun jättämä jälki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten kaikki ostostiedot ovat Ison Veljen käytettävissä! Helpottaa valvontaa!
Bonuskortti rekisteröi ostokset, pankkikortti pelkän kokonaissumman.
Impivaaralaiset käyttävät bonuskorttia, vaikka maksavat käteisellä :D
Hih hih, olet väärässä.
Jos et käytä bonuskorttia, niin iso kiitos ja kumarrus, sillä sinä maksat minun bonukseni :D
En edes muista milloin olisin käteistä käyttänyt. Pankkikortilla kun maksaa niin sehän on ihan sama kuin käteisellä maksaisi mutta menee aina tasamaksu. Ennen oli ärsyttävää kun maksoi käteisellä ja sai aina taskut täyteen hiluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä taas käytetään, kun ensimmäinen kunnon järjestelmien kaatuminen tulee. Ihminen on vain niin pirun hidas oppimaan riskisuunnittelua. Kaikki pitää oppia kantapään kautta.
Mistä sä meinaat käteistä nostaa, jos tulee KUNNON järjestelmien kastuminen? Kun järjestelmät kaatuu, luuletko että se ei tule koskemaan myös pankkeja?
Ei siinä ole muuta vaihtoehtoa kuin käteinen eli silloin käteistä pitää löytyä.
Lompakossa on aina satanen kahdenkympin seteleinä hätävaraa mutta muuten maksan aina kortilla.
En edes muista, miltä suomalaiset rahat näyttävät. En ole vuosiin käyttänyt käteistä.
Kun kadotin pankkikorttini, niin huomasin kuinka hankalaa elämä oli.Edes työpaikan kuppilassa ei voi enää maksaa käteiselle, kortti vain.
Miten käteistäkään voi käyttää, jos kauppojen kassajärjestelmät on nurin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä taas käytetään, kun ensimmäinen kunnon järjestelmien kaatuminen tulee. Ihminen on vain niin pirun hidas oppimaan riskisuunnittelua. Kaikki pitää oppia kantapään kautta.
Mistä sä meinaat käteistä nostaa, jos tulee KUNNON järjestelmien kastuminen? Kun järjestelmät kaatuu, luuletko että se ei tule koskemaan myös pankkeja?
Lompakossa on aina satanen kahdenkympin seteleinä hätävaraa mutta muuten maksan aina kortilla.
Minä taas maksan kaiken käteisellä ja luottokortti on varalla jos lentoja pitää maksaa.
Oman rahatilanteen seuraaminen on kyllä helpointa käteilijöillä (?) kun kertavilkaisulla näkee asian.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten kaikki ostostiedot ovat Ison Veljen käytettävissä! Helpottaa valvontaa!
Joo, isoveljeä varmasti kiinnostaa että tänään ostin paprikaa, salaattia, mustikoita ja muutaman valmiskeiton ja viime viikolla tilasin vaatteita h&m:n alennusmyynnistä.
Miten isoveli näitä tietoja käyttää hyväkseen valvomisessani?
Kirjoittaako se muistiin: "kohde 2375901 syö ruokaa ja käyttää vaatteita."
Mitä se sillä tiedolla tekee?
Jokainen syö ruokaa ja käyttää vaatteita.
En jaksaisi olla vainoharhainen ostosteni valvomisesta.
Vierailija kirjoitti:
Onnistuuhan se vaikkei helppoa olekaan. Kaksi radiopuhelinta, toinen kassalla ja toinen hyllynreunuslappuja katselevalla, kassan saa auki ilman sähköä ja jos osaa laskea niin yhteenlasku ja rahasta takaisin ilman konetta helppoa...ainakin joillekin 👌 Kuitin voi kirjoittaa käsin jos on vaikka otsalamppu tai myymälässä hyvä hätävalaistus...
Vierailija kirjoitti:
Jos ne menee pysyvästi nurin niin tuskin kansa vaan suosiolla vetäytyy kotiinsa kuolemaan nälkään ja janoon. Käteinen euro on Suomen virallinen valuutta ja sitä on käytettävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaikki muu normaali elämä, mutta käteistä käytän. Ihan sen takia, ettei se loppuisi. Helpompaa olisi käyttää korttia, mutta tietoinen valinta. Kannan korteni kekoon tällä.
Ketjun ääliömäisin kommentti.
Maksan kaikki kortilla eikä keräänny niitä hiluja rahapussiin ollenkaan eikä tarvitse niitä hiluja laskeskella ja pyöritellä. Ei ole ollut sellaista tilannetta että olisin käteistä tarvinnut.
Rahan käyttö kortilla on tullut järkevämmäksi eikä tule yli varojensa elettyä silloin kun käytti käteistä pelkästään. Minulle on tullut pelkästään hyvää tämä kortilla maksaminen.
On sellainen kortti että siellä pitää olla rahaa kun maksaa eikä velaksi sillä pysty ostamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjun ääliömäisin kommentti.
Jos nyt rehellisiä ollaan, aika monien elämä (jälki) on tylsää katsottavaa. Work, eat, sleep & repeat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän sitä ole jokainen fiksu ihminen nostanut etukäteen.
Ne vähemmän fiksut sitten jossain isossa järjestelmäongelmassa jonottavat pankissa, tai vastaavaa, ja oppivat sen jälkeen varautumaan.
Järjestelmiä ei koskaan ole vain yksi. Vaikka pankkien ja yritysten väliset tietoliikenneyhteydet sakkaisivat pahasti, pankin omassa järjestelmässä saldot yms näkyisi.
Käteinen on kriisivarautumista sekin. Sen mukaan, miten itse kullakin on varaa pitää kotona, mulla on parin kuukauden kaikkien menojen verran. Olen huolehtinut, että lähipiirin opiskelevilla nuorillakin ois aina pari sataa.
t eri
Käteishullut kuvittelevat että käteinen suojelee heitä jos tulee diktaattori valtaan, mutta foliohattujen kannattaisi omien tutkimuksien sijaan lukea historiaa, niin huomaisivat kaikkein verisempien diktaattorien hallinneen valtioita joissa käytettiin 100€ käteistä.
Miten käteinen esti Stalinia tapattamasta porukkaa?
Nostin syyskuussa 20 euroa käteistä, jotta pystyin maksamaan 16 euroa maksavan tuotteen, koska kyseiselle yritykselle kelpaa vain käteinen. Ongelmana oli, ettei läheinen pankkiautomaatti toiminut. Ajoin sitten parin kilometrin päähän toiselle automaatille. Onneksi se toimi. Pidin huolen, että yritys antoi kuitin. Epäilytti esim. veronkierron mahdollisuus. Nyt minulla sitten pyörii vielä 4 euroa käteistä edelleen helmikuussa.