Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hovimäki-sarjan ( tai kirjojen ) fanit

Vierailija
02.02.2023 |

Luin kirjat vähän aikaa sitten , sarjan olen katsonut useita kertoja.

Siitä intoutuneena pieni Gallup

1. Kuka oli lempihahmosi
2. Mikä kohtaus jäi erityisesti mieleen ?
3. Kenen kohtaloa korjaisit ja miten ?

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä tämä nyt on nähtävissä? Areenallako?

Viaplayssa oli ainakin jokunen tovi sitten.

Vierailija
22/74 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjasta jäi mieleen se kohta kun perhe on lomalla Hangossa ja äiti huutaa pojalleen tämän nimeä "Carl Gustaf Emil" jolloin rannalla ollut mies kääntyy katsomaan huutajaa ja osottautuu, että ohikulkija oli itse Marsalkka Mannerheim, joka purskahtaa nauruun tajutessaan naisen huutaneen lapselle eikä hänelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viaplayssa oli ainakin jokunen tovi sitten.

Ja äänikirjoina kuuntelin juuri niin Storytelissa kuin 100 kuukausituntia täyteen tultua Bookbeatin tarjouksella :)

Vierailija
24/74 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ainakin DVD kokoelmana

Vierailija
25/74 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Lempihahmoni on Ester.

2. Carl Mangnuksen ja Esterin rakkaustarina oli ihana. Kausi 2. on suosikkini.

3. Olisin toivonut, että Carl Magnus olisi pysyt uskollisena, kun lopulta sai suuren rakkautensa. Selkeesti hahmosta piti tehdä vähän pahis, ettei hahmoa jää niin ikävä, kun uudelle kaudelle piti saada taas uusi isäntä.

Vierailija
26/74 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjasta jäi mieleen se kohta kun perhe on lomalla Hangossa ja äiti huutaa pojalleen tämän nimeä "Carl Gustaf Emil" jolloin rannalla ollut mies kääntyy katsomaan huutajaa ja osottautuu, että ohikulkija oli itse Marsalkka Mannerheim, joka purskahtaa nauruun tajutessaan naisen huutaneen lapselle eikä hänelle.

Jos muistan oikein niin eikös tuo ollut Ruthin ja Oton poika?

Vierailija
27/74 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Lempihahmo oli Johanna

2. Anna väkisinmaataan ja se kohtaus missä äiti lohduttaa tytärtä saunassa on tosi koskettava. Alkaa aina itkettämään.

3. Olisin tahtonut että Johan ja Katri olisivat menneet jo nuorena naimisiin. Sopivat niin hyvin toisilleen 

Vierailija
28/74 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli aika ahdistava sarja. Katsoin silloin kauan sitten ja kiinnostavuudestaan huolimatta en ihan tykännyt. Liikaa surullisia kohtaloita.

Vierailija
29/74 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole koskaan julkaistu DVD:nä joten huijaat

Vierailija
30/74 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se oli aika ahdistava sarja. Katsoin silloin kauan sitten ja kiinnostavuudestaan huolimatta en ihan tykännyt. Liikaa surullisia kohtaloita.

Melkoisesti niitä oli historiassa. Ja toki on nykyäänkin

Vierailija
31/74 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nuo mun hyllyssä olevat on sitten vissiin hallusinaatioita. 

Vierailija
32/74 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllähän on tai sitten ullakin on jotkut taika DVD:t  :)

Vierailija
33/74 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

2. ja 3. kauden väli tv-sarjassa on tosiaan pitkä, mutta tuosta puuttuvasta ajanjaksosta kertoo kirja "Heräämisen aika". Siinä käydään läpi mm. Esterin ja Carl Magnuksen tarinaa. On muistaakseni ihan suora jatko tuolle 2. kirjalle (Keisarin auringon alla).

Kirjoissa muutenkin tarina jatkuu tv-sarjaa pidemmälle.

Vierailija
34/74 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2. ja 3. kauden väli tv-sarjassa on tosiaan pitkä, mutta tuosta puuttuvasta ajanjaksosta kertoo kirja "Heräämisen aika". Siinä käydään läpi mm. Esterin ja Carl Magnuksen tarinaa. On muistaakseni ihan suora jatko tuolle 2. kirjalle (Keisarin auringon alla).

Kirjoissa muutenkin tarina jatkuu tv-sarjaa pidemmälle.

Totta, pitäisikin lukea nuo kirjat uudelleen. Muistaakseni tuossa kirjassa käydään läpi myös Erkin vaiheita, muistelen että hänelläkin oli matkoillaan joku rakkaustarina joka päättyi onnettomasti (saatan kyllä muistaa väärin). Sen muistan että jossain myöhemmistä kirjoista oli kuvattu myös Erkin kuolema joka sai kyllä tunteet pintaan.

Muistaako kukaan minne asti Axel oikein eli? Mielestäni hän oli kirjoissa elossa vielä 1906, mutta minulla on muistikuva ettei hänen kuolemastaan olisi mainittu mitään, aivan kuin hahmo olisi vain unohtunut.

Vierailija
35/74 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näen jo mielessäni, millainen Hovimäki olisi ollut 2020-luvulla. Korona olisi tappanut ei vielä niin kovin vanhan ylipainoisen ja sydänvaivaisen korkeasta verenpaineesta kärsineen isännän. Isäntä ei olisi hyväksynyt nuorimman lapsensa homoseksuaalisuutta ja välit olisivat menneet täysin. Yhtä vaikea isännän olisi ollut hyväksyä tyttärensä sinkkuutta velana olemista vegaanisuutta ja vihreisiin kuulumista. Äärikeskustalaisella ja syvästi uskonnollisella isännällä olisi ollut parhaat välit vanhimpaan lapseensa perussuomalaisten kunnallispoliitikkoon ja aluevaltuutettuun kansanedustajaksi haluavaan poikaansa. Sarjan lopussa tämä valittaisiinkin kansanedustajaksi, mutta isäntä kuolisi juurikin juuri vaalipäivänä koronaan.

Paitsi kartanon maat olisi jaettu muille jo 1900-luvun puolella

Spoili varoitus, mutta virolaiset huijarithan sen kartanon lopulta vei ja jättivät rappiolle sekä myivät kaiken arvokkaan minkä vain irti saivat. Se kerrottiin siinä vikassa kijassa (Ei muuta kunniaa) jossa Aaron Seppä tuli vuoden 1999 paikkeilla katsomaan hylätyn autiokartanon kuntoa ja muistelemaan sukunsa menneisyyttä.

Vierailija
36/74 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän sarjan myötä minua rupesi kiinnostamaan Suomen historia ja menneisyys ihan eri lailla kuin aikaisemmin. Kunpa tämä näytettäisiin uudelleen tv ssä. Oli laatu-sarja.

Vierailija
37/74 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tilasin CDONilta koko boksin, 1-4, on julkaistu.

Vierailija
38/74 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain juuri viimeisen kirjan luettua. Se käsitti siis ajan 1920-luvulta 1940-luvulle ja sitten lopussa se hyppäsi vuoteen 1999. Kirja oli sinällään mielenkiintoinen, mutta mielestäni kaikki kohtalot olivat aika ankeita.

Tässä tulee nyt paljon spoilausta joten lopeta lukeminen jos et halua tietää. Mutta suku menetti kartanon Lennartin juuri ennen kuolemaansa ottamalle ilkeällä vaimolle ja tämän pojalle jotka melkein tuhosivat kartanon. Myös Ruthin ja Oton tv-sarjan lopussa hankkima oma kartano menetettiin samoille ihmisille ja ilmeisesti kaikki muukin omaisuus. Ainoastaan Sepän torppa joka oli tuossa vaiheessa jo oma itsenäinen pientilansa jäi Sepille ja yksi kartanon perheen jäsenistä meni sinne emännäksi. Muut suvun jäsenet sinnittelivät Felixin tauluilla, joista oli tullut arvokkaita. Kirjan ihan lopussa suvun jälkeläiset ostivat lähes tuhotun kartanon takaisin ja kunnostivat sen.

En olisi itse kirjoittanut Lindhoffien suvulle ja kartanolle noin rajua loppua. Vähän asia mikä kirjassa ja koko sarjassa häiritsi oli se että mielestäni hahmojen iät eivät oikein täsmänneet. Esimerkiksi suuri osa viimeisen kirjan hahmoista oli syntynyt joskus 1830-luvulla suunnilleen. Silti nämä olivat yhä elossa lähes sata vuotta myöhemmin ja vielä melkein täysissä voimissaan.

Vierailija
39/74 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta on sääli, että kuudennessa kirjassa tosiaan Lindhofit joutuvat jättämään Hovimäen taakseen, mutta toisaalta sen edustama kartanokulttuuri kuihtui myös sodan aikana ja jälkeen kokoon, joten olihan se "realistinen" ratkaisu. Minuakin vähän riepoi se vanhojenpoikien ja -piikojen määrä myöhemissä osissa: oikeastiko ei Hirvikoskelta paria löytynyt kenellekään?

Oma suosikkini sarjassa on Ruthin ja Oton rakkaustarina. Myös Ester ja Carl Magnus kakkoskaudelta ovat jääneet mieleen. He taitavatkin olla monen katsojan mielestä mielestä yksi sarjan parhaita osia?

Vierailija
40/74 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän sarjan myötä minua rupesi kiinnostamaan Suomen historia ja menneisyys ihan eri lailla kuin aikaisemmin. Kunpa tämä näytettäisiin uudelleen tv ssä. Oli laatu-sarja.

Kannattaa laittaa Ylelle palautetta. :)