Jos palkan ei tarvitse riittää elämiseen niin miksi käydä töissä?
Kyllä palkan pitää riittää elämiseen. Siksihän siellä käydään ja jotain pitäisi saada sukanvarteen.
Kommentit (46)
Milloin palkkatyö on alkanut hallitsemaan elämäämme? Kyllähän sitä ihminen on tehnyt kautta aikojen työtä selviytyäkseen hengissä. Aina se ei ole ollut näin palkkasidonnaista kuin nykyään. Sekin on hassua että ahkeruus määritellään siten miten paljon ihminen tekee palkkatyötä. Laiska ihminen on työtön ja osa-aika työkin on vähän siinä rajoilla että tekeekö tuo ihminen ihan "tosissaan" töitä. Super ahkera on jos tekee kahta työtä ja säälin katseet saa kun ns. palaa loppuun työelämässä. Toisaalta elämä johon nykyihminen on tottunut vaatii jonkun verran rahaa.
Tekisi mieli kokeilla miten vähällä rahalla sitä oikeasti pärjäisi nyky-yhteiskunnassa. Vaatisi paljon omavaraisuutta ja kulutuksen pienentämistä, sähkön kulutuksen radikaalia vähentämistä, ehkäpä jossain maalaistorpassa. Tuskin ilman yhtään palkkatyötä pärjäisi näissäkään puitteissa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä palkan pitää riittää elämiseen.
Kyllä se palkka riittääkin, kunhan on valinnut sellaisen työn missä saa rahaa enemmän kuin on menoja.
Mä teen kahta työtä. Oon tehnyt jo vuosia.
Olen ison toimiston neuvonnassa töissä 7.30 - 15.30 ja voin olla pidempäänkin.
Tila haluaa on 2 respaa , mutta jos kollega on kipeä tai tuuraa muualla, olen töissä 16.30.
Työtä on päiväksi alle tunti. Lähinnä taksien soittelua.
Toisena työnä olen töissä vakuutusyhtiössä.
Luen anomuksia ja teen päätöksiä.
Luen näitä 10 h päivässä, joka vst 7,5 h työpåivää.
Päätyön esimies ei tiedä toisesta, toinen tietää ekasta.
Palkkaa tulee ja veroja menee.
Olen 25 vuoden aikana ollut tuottamassa maatalous- ja puutarhatuotteita (suomeksi sanottuna ruokaa). Olen ollut varastoilla laittamassa tavaraa eteenpäin, hoitamassa myymälöitä ja palvelemassa asiakkaita. Olen siivonnut, aurannut, hiekoittanut, hoitanut viheralueita ym. kiinteistöfirmojen ja kunnan leivissä. Ja jotain muutakin.
Itse koen olevani tärkeä osa yhteiskunnan rattaita, olen tehnyt sellaisia asioita jotka hyödyttää ihan jokaisen arkipäiväistä elämää. Jos me ahkerat työmyyrät ei näitä täällä taustalla hiljaa päivittäin tehtäisi, niin se alkaisi aika pian näkyä.
Niin, ja mulla on kaksi toisen asteen tutkintoa ja yksi erikoistumiskoulutus, olen opiskellut yhteensä viitisen vuotta. Mikä minusta tekee vähempiarvoisen kuin saman ajan yliopiston tai AMK:n penkkejä kuluttanut? Miksi minulla ei olisi oikeus muuhun kuin just ja just tulla palkallani toimeen?
Työkaveri kehui tuolleen eläneenä että näkyy sitten eläkkeessä. Eipä enää yksi ilta lähtenyt siihen toiseen työhön.... Eikä muuhunkaan kun kuoli.