Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Erityislapsen lähettäminen kesken päivää koulusta kotiin ja omat työt

Vierailija
01.02.2023 |

Miten ihmeessä te muut erityislasten vanhemmat saatte työnne hoidettua?? Alakoulun ekoilla luokilla oleva lapseni lähetetään välillä kesken päivää tai ennen ip-kerhon alkamista kotiin, koska meno on liian hankalaa koulussa. Lapsi kuormittuu liikaa. Koulusta vain soitetaan kotiin, että ei voi enää jäädä. Oletetaan, että vanhemmat hoitavat. Minun työstäni ei ainakaan pääse milloin vain lähtemään, ja tulee vähintäänkin miinusta (jota ei saa montaa tuntia kerätä). Kyseessä ei kuitenkaan ole sairaan lapsen hoitaminen, johon saisi luvalla lähteä.
Lähellä ei asu sukulaisia tai muita potentiaalisia "hoitajia", eikä kuka vain voi edes lasta hänen haasteidensa vuoksi vahtia. Lapsi saattaisi jotenkin vielä pärjätä yksinkin kotona, mutta lastensuojelun mukaan 4h on liian pitkä aika lapselle yksin. Olen siis puun ja kuoren välissä. Lapsi tulee tietysti ensin, mutta taloudellisesti ajatellen työkin täytyy ihmisellä olla.

Miten te muut hoidatte nämä tilanteet?

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liity vertaisryhmiin niin kuulet miten muut pärjäävät (=emme pärjää, jos koulussa ei ole tukea).

Minä itse olen omaishoitaja+teen pienennettyä työaikaa ja lisäksi pystyn osan työstä tekemään kotona.

Et sinä täällä tule kuin haukkuja saamaan ja kysymyksiä miksi et abortoinut lastasi, kun piinaa muiden lasten koulupäivän.

Oudon sadomasokistinen paikka kysyä neuvoa tällaiseen asiaan. En oikeastaan tiedä ketään erityislapsen vanhempaa, joka kokisi tämän hyväksi paikaksi hakea vertaistukea.

Vai onko siitä tullut joku uusi trollauksen tapa tehdä aloituksia muka erityislapsen äitinä, jotta saisi aikaa haukkumaketjun erityislapsille?

Vierailija
2/38 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan tuo edes luvallista ? Kuka sieltä soittaa ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kotiäiti. Pystyn joustamaan erityislapseni yllättävienkin asioiden ja aikataulujen muutosten suhteen.

Tiedän että kaikille kotiäitinä olo ei ole mahdollista, eivätkä kaikki haluaisikaan olla kotiäitinä.

Vierailija
4/38 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletetaan, että vanhemmat hoitavat. No, kukas sen hoitaa, jos ei vanhemmat vai pitäisikö se opettaja laittaa yhdelle lapselle loppupäiväksi ja unohtaa ne 25 muuta?

Vierailija
5/38 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liity vertaisryhmiin niin kuulet miten muut pärjäävät (=emme pärjää, jos koulussa ei ole tukea).

Minä itse olen omaishoitaja+teen pienennettyä työaikaa ja lisäksi pystyn osan työstä tekemään kotona.

Et sinä täällä tule kuin haukkuja saamaan ja kysymyksiä miksi et abortoinut lastasi, kun piinaa muiden lasten koulupäivän.

Oudon sadomasokistinen paikka kysyä neuvoa tällaiseen asiaan. En oikeastaan tiedä ketään erityislapsen vanhempaa, joka kokisi tämän hyväksi paikaksi hakea vertaistukea.

Vai onko siitä tullut joku uusi trollauksen tapa tehdä aloituksia muka erityislapsen äitinä, jotta saisi aikaa haukkumaketjun erityislapsille?

Ei tämä minusta miltään trollilta vaikuta.

Vierailija
6/38 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nykyinen koulumuoto lapsellesi hyvä?

Joskushan voi olla, että tarvitsisi toisenlaisen kouluympäristön, jotta ei kuormittuisi ja jossa saisi oikeanlaista tukea päivän mittaan.

Vierailija
7/38 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No taitavimmat trollit on hyvin kirjoitettu ja mietitty ja agenda saattaa olla ihan vaan sitten keskustelussa itse esittää se oma oikea mielipide.

Ihan todella tunnen todella monia erityislapsen vanhempia, olen itse erityislapsen vanhempi, eikä kukaan hae täältä tukea tuollaisiin asioihin. Ainakaan jos yhtään lukee palstaa.

Kuka ihme halua kiduttaa itseä sillä, että toiset haukkuvat lapsesi, kertovat että hänen ei olisi koskaan pitänyt syntyä ja pitäisi pitää mahdollisimman kaukana muista "normaaleista" lapsista. Ja jos väität, etteivät nämä ketjut aina siihen käänny, niin valehtelet itsekin.

Netti on pullollaan hyviä vertaisryhmiä, jossa saa hyviä vinkkejä ilman haukkua. En oikeasti usko, että yksikään palstalla käyvä erityislapsen vanhempi oikeasti uskoo saavansa täältä tukea. Jos ollaan tuossa pisteessä että koululta soitellaan kotiin hakemaan lasta kokoajan, niin kyllä muuten varmasti ollaan jo niissä vertaisryhmissäkin.

Vierailija
8/38 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No taitavimmat trollit on hyvin kirjoitettu ja mietitty ja agenda saattaa olla ihan vaan sitten keskustelussa itse esittää se oma oikea mielipide.

Ihan todella tunnen todella monia erityislapsen vanhempia, olen itse erityislapsen vanhempi, eikä kukaan hae täältä tukea tuollaisiin asioihin. Ainakaan jos yhtään lukee palstaa.

Kuka ihme halua kiduttaa itseä sillä, että toiset haukkuvat lapsesi, kertovat että hänen ei olisi koskaan pitänyt syntyä ja pitäisi pitää mahdollisimman kaukana muista "normaaleista" lapsista. Ja jos väität, etteivät nämä ketjut aina siihen käänny, niin valehtelet itsekin.

Netti on pullollaan hyviä vertaisryhmiä, jossa saa hyviä vinkkejä ilman haukkua. En oikeasti usko, että yksikään palstalla käyvä erityislapsen vanhempi oikeasti uskoo saavansa täältä tukea. Jos ollaan tuossa pisteessä että koululta soitellaan kotiin hakemaan lasta kokoajan, niin kyllä muuten varmasti ollaan jo niissä vertaisryhmissäkin.

No sinä olet täällä ainut, kuka on edes maininnut aborttia. Itselleni ei tulisi edes mieleenikään haukkua muiden erityislasten vanhempien tapaa hakea apua. Moni ei ole facebookissa tai ei vain tiedä mistä hakea vertaistukea. Ja täällä olet sitten sinä. Heti lyttäämässä.

Vierailija
9/38 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin on viimeksi ollut neuropsykiatria arviossa? Nyt pitää puuttua asiaan tiukemmin, kun lähetellä lasta kotiin. Pistät teidän palveluohjaajalle viestiä, että arvioinnit mahdollisuudesta pärjätä koulussaan aloitetaan nopeasti.

Vierailija
10/38 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse samassa tilanteessa, ja sanon työnantajalleni, että lapseni on sairastunut koulupäivän aikana ja täytyy lähteä kotiin hoitamaan häntä (palkalliselle tilapäiselle hoitovapaalle). Ei ole työnantaja koskaan kysynyt, mistä sairaudesta on kyse, mutta itse pidän sitä (osittain) psyykkisenä sairautena, jos koulupäivän aikana alkaa vaikkapa väkivaltaisesti riehua.

Vierailija
11/38 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vähän eri tyyppinen ongelma eli itsetuhoinen nuori ja tällä hetkellä opiskelen etänä. En ikimaailmassa pystyisi olemaan töissä tällä hetkellä ainakaan kokopäiväisesti. Jos olisi pakko olla töissä niin sitten antaisin nuoreni sijoitukseen lastenkotiin, muuten ei tulisi arjesta yhtään mitään.

Vierailija
12/38 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse samassa tilanteessa, ja sanon työnantajalleni, että lapseni on sairastunut koulupäivän aikana ja täytyy lähteä kotiin hoitamaan häntä (palkalliselle tilapäiselle hoitovapaalle). Ei ole työnantaja koskaan kysynyt, mistä sairaudesta on kyse, mutta itse pidän sitä (osittain) psyykkisenä sairautena, jos koulupäivän aikana alkaa vaikkapa väkivaltaisesti riehua.

...jatkan vielä, kun joku kuitenkin tulee värjäämään jotakin vastaan, että uskon, että jos menisimme samana päivänä terveysasemalle päivystysvastaanotolle, saisimme lapselle ihan sairauslomatodistuksenkin, jos se olisi tarpeen.

Vierailija
13/38 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyinen koulumuoto ei ole oikea ratkaisu lapsellesi. Lapsen oikeudet eivät toteudu, jos toistuvasti lähetetään kotiin. Pienluokalle, sairaalakouluun tms. On koulun velvollisuus järjestää opiskelu.

T. Ope

Vierailija
14/38 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sinä olet täällä ainut, kuka on edes maininnut aborttia. Itselleni ei tulisi edes mieleenikään haukkua muiden erityislasten vanhempien tapaa hakea apua. Moni ei ole facebookissa tai ei vain tiedä mistä hakea vertaistukea. Ja täällä olet sitten sinä. Heti lyttäämässä.

Käytkö palstalla? Käyt. Sitten tiedät tasan mistä puhun. Älä esitä tyhmää trolli.

Vierailija
15/38 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facebook Nepsy-Nurkka, siellä oli juuri tästä aiheesta keskustelua. Muistaakseni ehdotettiin että pyydetään terveydenhoitajalta lappu, koska on aina terveydellinen syy, jos lasta ei voida pitää koulussa. Eli sairaustodistus.

Vierailija
16/38 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alaluokkalaisten vanhempi voi tehdä lyhennettyä työaikaa ja näin voi olla enemmän kotona, kun lapsikin on. Työkaverini erityislapsi (normikoulussa) on jo viidennellä luokalla, työkaveri on tehnyt joko lapsen kouluajan lyhennettyä.

Vierailija
17/38 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että palstalla kirjoittelee myös ilkeitä trolleja, ei tarkoita, etteikö täällä saisi keskustella myös normaalit ihmiset.

Vierailija
18/38 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalakouluun ei ihan helpolla pääse, ainakaan oääkaupunkiseudulla. Saisitko vammaispalveluista apua hoitoon, vaikka sekin voi olla kiven takana? Voiko työnantaja tarjota hoitoapua? Onko mahdollista ostaa hoitoa yksityiseltä.

Vierailija
19/38 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eri mieltä siitä, ettäkö kyseinen koulumuoto olisi ehdottomasti väärä lapselle. Myös omalla lapsellani oli ensimmäisen luokan alkaessa vielä ongelmia, joiden vuoksi jouduttiin joskus hakea kesken koulupäivän kotiin. Kun opettaja oppi ja ennen kaikkea halusi oppia tuntemaan lapsen, löysivät he yhteisen sävelen ja kouluarki alkoi sujua.

Vierailija
20/38 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni vammaispalvelu on ensisijainen. Heillä on velvollisuus saada rakenne toimivaksi, jotta jaksatte. Tarvittaessa tee lastensuojeluilmoitus. Itse erityisen äiti ja tein ilmoituksen aikoinaan, tosin siihen todettiin etteivät pysty auttamaan jolloin pallo siirtyi vammaispalveluille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan viisi