Eikö nykyajan isoja lapsia hävetä istua rattaissa?
Nykyään taitaa olla melko yleistä että 3-5 -vuotiaatkin istuvat vielä rattaissa. Minä ainakin olisin tuon ikäisenä hävennyt silmät päästäni jos minua olisi kohdeltu " vauvana" ja istutettu rattaissa. Voin vain kuvitella miten tarhassakin muut lapset olisivat nauraneet jos olisin ilmestynyt sinne rataskyydissä. Ja meillä ei ollut autoa, kävelimme kauppaan ja muualle. Tänä päivänäkin olen reipas ja nopea kävelijä.
Onhan tästä ollut lehdissäkin juttuja joissa lastenlääkärit varoittelevat että nykylapset osaavat huonommin kävellä kuin aiemmin on osattu ja syynä juuri liiallinen rataskyyditys. Eihän sitä koskaan voi oppiakaan jos ei siihen saa mahdollisuutta.
Ovatko äidit ja isät nykypäivänä niin itsekkäitä että eivät jaksa kävellä pikkulapsen vauhtia? Miksi lapsen kanssa ei voi olla ja kävellä hänen vauhtiaan? Ei aina voi olla niin kiire että pitää mennä " aikuisten" vauhtia. Eihän tätä pikkulapsiaikaa kestä ikuisuuksia, itsekin kävelin jo 7-vuotiaana yhtä kovaa ellen kovempaa vauhtia kuin äitini.
Ja tuhahtelet samalla, joskus jopa rupeat kovaan ääneen puhumaan kaverillesi kuinka " on järkyttävää kun isot lapset eivät jaksa kävellä ja istuvat rattaissa" ?
Mun lapsi ei _oikeasti_ jaksa kävellä koska on sairas, se sairaus vain ei näy päällepäin.
Aina satunnaisesti törmään näihin kaikkitietäviin mammoihin joita muiden asiat niin kiinnostavat, ja moneen kertaan on lapsi pahoittanut mielensä siitä että " haukutaan vauvaksi" . Vielä aikuisen ihmisen taholta, muita lapsia ei tunnu häiritsevän että 4v istuu rattaissa.