Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

paljonko unta 4v. tarvitsee??

Vierailija
18.11.2006 |

voi apua, auttakaa...

Pinna palaa ja olo on niiiiin onneton, epäonnistunut, hermostuttaa ja V I T U T T A A ! ! !

Poika kohta 4, päikkärit jää pikku hiljaa pois, harvoin kotona, usein hoidossa. Mennyt näin ehkä kuukauden. Mustat silmänaluset, aivan haamun näköinen poika!! Illat yhtä helvettiä varmaan neljästä, viidestä eteen päin iltaisin.. Kiukkua... Mäkin oon kuin yks pentu tähän jatkeeks, myönnetäkööt, kiukuttelen mukana, huudan ja räyhään, paiskon leluja jne.

Iltapala venyy vitun pitkäks, kun pitää kaikkea syödä vielä sänkyynmenonkin jälkeen (jep, on huudatettu tästä tavasta pois, ja voiton puolella ollaan, että vain ruoka-aikana syödään, ja seuraavan kerran aamulla vasta)

Mutta siis nukahtaa kotona ollessaan (osa-aikahoidossa päiväkodissa) n. klo 20 ja herää n. klo 7. Eikä siis unia päivällä. Onko liian vähän unta!??

Mä YRITÄN kaikkeni että nukkuis päiväunet. ulkoillaan, säännöllinen päivärytmi, unisadut, pimennysverhot, aina laitan unille... Mutta ei. Välillä jopa kaks tuntia se hyrisee sängyssään omia juttujaan.... Sitten pakko jo " armahtaa" se päiväunilta, ettei nukkuisi iltaa myöten.

Huvittavinta kaikesta tässä, että aloitin opiskelemaan lastentarhanopettajaks, ja täällä mä ruikutan..

Olo on vaan tosi väsynyt, epäonnistunut ja täydellisen surkimus äidiks -olo. Pliis, auttakaa! Pliis, pliis...

Epätoivoinen, väsynyt, räyhäävä, epäaikuismainen typerä äiti

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
18.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

11h vuorokaudessa on ihan sopiva määrä tuon ikäiselle. Lapset tosin erilaisia. Meillä 1v10kk nukkuu saman verran ja sille ei vaan voi mitään!

Vierailija
2/19 |
18.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun oli muutaman kuukauden alle 4 siis. yöllä nukkuu 10 tuntia.

aluksi oli kans tuota kiukkuväsymystä siinä alkuillasta, mutta nyt sekin on jäänyt pois, tosin illalla kyllä nukahtaa sitten alta 5 minuutin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
18.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ihan lopussa oleva 3,5-vuotiaan pojan äiti. Meillä jäi päikkärit pois syksyllä kun luovuttiin tutista. Päivähoidossa nukkuu kyllä, mutta ei kotona. Olisin tyytyväinen tähän, mutta meillä ei nukuta oikein yölläkään tai ainakin useinmiten uni on tosi levotonta. Tänäänkin olen herättänyt kuuden jälkeen päiväkotiin, niin vasta 21.30 tuli nukkumatti. Nukuttaminen illalla saattaa kestää jopa 2h!

En kohta enää tiedä mitä tehdä.

Vierailija
4/19 |
18.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minusta sais nukkua pidemmät yöunetkin.

Vierailija
5/19 |
18.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai ainakin sinun pitäisi tietää, että unimäärä on mikä on, mutta lapsen päivä pitäisi jaksottaa unijaksoilla. Eli sanotaan näin päin, että 11-12 tuntia YHTÄJAKSOISTA hereillä oloa on liikaa! Itse olen saanut kaikki (4) lapseni nukkumaan eskari-ikään asti, vaikka välillä on melkoista takkuamista ollutkin. Lapsen hermoston kehittymisen kannalta on päivän katkaisu unilla tosi tärkeää! Itse olen LTO, mutta ihan maalaisjärkikin kyllä kertoo, että lapsi on lapsi ja uni on hänelle tosi tärkeää! Yritä siis saada lapsesi päikkäreille, koska se on hänelle parasta. Nuo tummat silmänalusetkaan eivät hyvältä kuulosta :/

Vierailija
6/19 |
18.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö siis lapselle ole mitään haittaa siitä että häntä pidetään vastoin tahtoaan sängyssä, vaikkei uni tulisikaan? Siis ihan tiedonhaluisena kyselen, en pahalla:-)

Itse muistan päiväkotiaikani 30 vuoden takaa hyvin, ja niin myös sen kuinka kamalaa ja ahdistavaa oli maata sängyssä vaikkei uni olisi tullut millään:-( Ja se aika oli piiiiitkä.

Kyllä minäkin olen sitä mieltä että päivälepo kuuluu lapsen päivään, mutten yritä saada nukkumaan vasten tahtoaan.

t. 4

Vierailija:

tai ainakin sinun pitäisi tietää, että unimäärä on mikä on, mutta lapsen päivä pitäisi jaksottaa unijaksoilla. Eli sanotaan näin päin, että 11-12 tuntia YHTÄJAKSOISTA hereillä oloa on liikaa! Itse olen saanut kaikki (4) lapseni nukkumaan eskari-ikään asti, vaikka välillä on melkoista takkuamista ollutkin. Lapsen hermoston kehittymisen kannalta on päivän katkaisu unilla tosi tärkeää! Itse olen LTO, mutta ihan maalaisjärkikin kyllä kertoo, että lapsi on lapsi ja uni on hänelle tosi tärkeää! Yritä siis saada lapsesi päikkäreille, koska se on hänelle parasta. Nuo tummat silmänalusetkaan eivät hyvältä kuulosta :/

Vierailija
7/19 |
18.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

omaa säännöllisen rytmin, ulkoilee ja liikkuu PALJON, syö hyvin niin taatusti hän myös vielä nukkuu päiväunet. Tuohon liikuntaan ja ulkoiluun pitäisi kiinnittää erityisesti huomiota" !

Vierailija
8/19 |
18.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

...niin taatusti hän myös vielä nukkuu päiväunet.

Kuinka paljon lapsi ehtii liikkumaan ennen päiväuniaikaa (sanotaan ennen kello 12-13), kun on puolipäivähoidossa?

Meidän 4,5-v on tarhassa ulkona sen tunnin mitä ne sillä olevat eikä siis aamupäivään mahdu enempää ulkoilua.

t. 4

Vierailija
9/19 |
18.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on kranainen ni laitan sankyyn jo puol 7 tai vartin yli 6.

Vierailija
10/19 |
18.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on kyllä lapsillä jäänyt säännöllisest päikkärit 2-vuotiaina pois. Nukkuvat yöllä nykyään 11 tuntia, eli 22-9, joskus 23-10. Nuorempina tunnin kauemmin.

Lapset 5 ja 3½.

Mielestäni ihan järjetöntä pakottaa 4 vuotias lapsi päikkäreille! Pitäiskö sen sijaan laittaa vähän myöhemmin nukkumaan, ettei aamulla niin kamalan aikaisin heräisi?

Vierailija
11/19 |
19.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitokset kaikille vastanneille! Tämä äippä simahti myös illalla ajoissa, ja luin aamulla vastaukset.

Oli kiva lukea, että muillakin tämä aika on vähän " hakemista" näissä uniasioissa. Ja totta, kyllähän LTO:n pitäisi tietää, mitä lapsi tarvitsee... Heh, ei aina niin helppoa! Ongelmat ne meillä " ammattilaisillakin" on. Pieni puolustus vielä mainittakoot, että opiskelija vielä ;)

Oikeasti oli helpotus ja huokaus lukea, että muillakin mietitään samoja asioita. Anonyymina on helppo ruikuttaa.. Kiitos siitä Teille av-mammat!

Nyt hyvin nukutun yön jälkeen päivän touhuihin ja vapaasta nauttimaan ennen alkavaa viikkoa!

T, se vali-vali mamma eiliseltä =)

Vierailija
12/19 |
19.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta näissä vastauksissa ei tullut vielä sellaista esille, että eri lasten unentarve vaihtelee todella paljon. Eli vaikka lapsi nukkuisi muiden mielestä suht paljon, se ei välttämättä riitä kyseiselle lapselle.

Meidän 4-vuotias on aina tullut toimeen suht vähällä unella, ja nukkuu nykyään n. tunnin päikkärit tarhassa (kokopäivähoito, 8h hoitopäivät) ja kotona 21-06. Eli minusta todella vähän ikäisekseen. Jos hänet laittaa aikaisemmin nukkumaan, hän herää vielä aikaisemmin kuin kuudelta. Jos hänet laittaa myöhemmin nukkumaan, hän herää siltikin kuudelta.

Päiväunia ei häneltä ole voinut jättää pois, kokeiltu on. Yöunet eivät pidentyneet ja poika oli juuri kuin haamu, silmänaluset tummenivat ja itkut tuli pienimmästäkin asiasta.

Oletko kokeillut erilaisia unillelaittamiskeinoja? Meillä toimii se, että mennään vanhempien sänkyyn köllimään ja sovitaan, että ollaan ihan hiljaa ja liikkumatta. Poika nukahtaa alta aikayksikön. Jos taas hänet jättää yksin nukahtamaan (kuten illalla), hän touhuilee ja supisee yksin eikä saa unen päästä kiinni.

Voimia!

Vierailija
13/19 |
19.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tyttö jätti päiväunet pois 2 ja puolivuotiaana, nukkunut sen jälkeen aluksi 12 tunnin yöunet, nykyään 6-vuotiaana 11 tuntia yössä. En ole koskaan nähnyt mitään järkeä lasten päiväunille pakottamisessa. Voi kun äidit muistaisivat, että lapset ja heidän tarpeensa voivat olla niin erilaisia. Mistä nämä mustavalkoiset, kaikentietävät av-äidit oikein tänne sikiävät?

Vierailija
14/19 |
19.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorin on nyt 4-vuotias ja nukkuu vielä 12 tunnin yöunia. Päivät hän jaksaa touhuta oikein hyvin ilman kiukkua. Lapset ovat ihan normaalisti kehittyneitä, terveitä ja liikunnallisia, olleet pienestä asti. Päiväunille pakottaminen tuntuu minustakin ihan kauhealta. Eivät kaikki lapset niitä tarvitse, tiedän sen kokemuksesta enkä kirjoista lukeneena.

Vierailija
15/19 |
19.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilinen oli taas karu muistutus siitä, minkälainen ilta on, jos päiväunet on jäänyt välistä. Kiukkua, huutoa ja riehumista...

Eli meillä ainakin päiväunet on vielä tarpeen, että loppu päivä sujuu rauhallisesti.

Meilläkin lapsi vastusteli päiväunia vastaan joskus 2½-3 vuotiaana, mutta tiesin/tiedän että ne on vain lapsen parhaaksi, niin välillä jouduin melkein pakottaa nukkumaan. Nyt on taas sellainen kausi, että nukkuu päiväunet ihan suosiolla.

Yöllä nukkuu n. 10-11 tuntia ja päiväunet kestää 1-2 tuntia.

Vierailija
16/19 |
19.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ainakin meillä poikaa joutuu myös esim. pakottamaan vessaan ja illalla nukkumaan. Siis ihan perustarpeista pitää huolehtia. Ilman pakottamista lapsi panttaa hätää viimeiseen asti ja menisi illalla varmaan puoleltaöin nukkumaan.

Sitähän se vanhempana olo on, että tuntee lapsensa tarpeet ja huolehtii siitä, että ne tulevat täytettyä?

Jos siis tuntuu, että lapsi tarvitsee päiväunensa, niin pitää yrittää huolehtia siitä, että hän ne myös saa (toki ei tarvitse käyttää negatiivisia pakkokeinoja).

Tämä oli kommentti AP:n kysymyksiin tulleisiin vastauksiin, ei AP:n kysymykseen.

Vierailija
17/19 |
18.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan vaan, että olenko edes oikealla tiellä, että tuo pieni ihana, raivostuttava huutaja tarvii vielä päikkärit?!?

Vierailija
18/19 |
18.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos/kun ei tule tarpeeksi lyhyen ajan kuluessa (sanotaan max 20min), on minusta kurjaa pakottaa päiväunille.

Meillä esikoinen on 4,5-vuotias, lopetti päiväunet 3v3kk ikäisenä.

Menee nukkumaan 19.30-20.15 aikoihin, herää yleensä 7-7.30 välillä, ihan joskus ennemmin tai myöhemmin, eikä minusta vaikuta väsyneeltä. Sanoo kyllä illalla itse, jos alkaa ennen aikojaan väsyttää ja silloin menee sänkyyn ajoissa, lähempänä tuota 19.30.

Vierailija
19/19 |
18.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakemistahan tää on tässä iässä......

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi viisi