Sote-uudistus alkoi heti tuottaa luvattuja säästöjä, tarvitaan vain 500 miljoonan lisäbudjetti
VALTIOVARAINMINISTERIÖ tiedotti tiistaiaamuna, että hallituspuolueet ovat päässeet sopuun lisätalousarviosta ja hyvinvointialueiden lisärahoituksesta.
Hyvinvointialueille esitetään tiedotteen mukaan kehysten puitteissa tälle vuodelle 500 miljoonan euron lisärahoitusta, josta 350 miljoonaa euroa olisi valtionavustusta ja 150 miljoonaa euroa kertaerän aikaistamista.
Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että sote-laiva vuotaa jo nyt- alueet saavat vain kuukausi uudistuksen käynnistämisen jälkeen puoli miljardia lisää rahaa!
Erikoista on, ettei yksikään IS:n tavoittamista hallituslähteistä osannut sanoa, mihin 350 miljoonan euron potti käytetään.
Kommentit (3)
Aika vaikeaa on tuottaa säästöjä jos heti kärkeen tehdään palkkaharmonisointi, jossa ei tietenkään lasketa palkkoja.
Olen ihan järkyttynyt kun olen nyt ollut vajaan vuoden hyvinvointialuehommissa. Esim jotain asiakaskirjettä (noin 100 sanaa) oli väsäämässä ja kommentoimassa 5 naista, jotain viestintäasiantuntijan ja palveluesihenkilön nimekkeillä!? Siis what! Eikö voi nyt olla yksi joka osaa kirjoittaa tarpeeksi hyvin, eikä anneta kaikkien kommentoida ja muokata.
Todella paljo täällä keksitään myös pyörää uudelleen ja tehdään todella turhia juttuja (hallinnossa siis). Olen ekonomi ja luulin että minut palkattiin, jotta voisin järkevöittää hallinnon prosesseja. NO KUKAAN EI HALUU kuulla sellaista. Ei edes vaikka esitän turhien ostopalvelujen lopettamista, en ole sellaisessa asemassa, että voisin sanoa että nyt vaan yksi ihminen kirjoittamassa tällaisia tradenomitason asiakaskirjeitä, korkeintaan niin että hänen esimiehensä tarkistaa.
Mutta ei ne johtajat ota kuuleviin korviin kun esitän tiettyjen ostopalvelujen rationalisointia ja mikä perustuu tutkimukseen (siis liikkeenjohdon). Esim mitä voidaan tehdä itse koneavusteisesti. Kun ei sen tietotekniikan hankkiminen ja sen "ajamiseen" palkattava hlö maksa läheskään yhtä paljon kuin alihankinta. Mutta ei niin ei. Enää ei kiinnosta. Aina välillä jossain palaverissa suuni avautuu automaattisesti näistä säästötoimien jauhannasta. Olen jankuttanut nyt näitä tiettyjä ideoita siis kohta vuoden. Ne eivät ole mitään minun päähänpistoksia vaan päivän selviä muissa organisaatiossa sovellettuja. Ihmettelen miksi minut palkattiin. Tässä keväällä olisi yksi projekti johon saan toki testata hieman mun teorioita, mutta toinen asia onkin sitten haluaako pomo sitten vaikkapa syksyllä nähdä tulokset.
Noissa konsultointi ja muissa ostopalvelujen hankinnassa tuntuu olevan sellainen jännä piirre, että nää viestintänaiset tuntevat itsensä tosi koviksi kun he saavat näitä tilailla. Ja siksi kai niistä ei säästetä. Juuh ostetaan Milttonilta, Goforelta ja ties miltä "siisteiltä" alan firmoilta palvelua. Mietin vaan kun ne kaikki firmat nauravat pankissa, ja harmittaa, etten ite oo onnistunut perustamaan jotain sellaista.
No mitäpä odotit?