Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ruoan hinnat voi edelleen nousta jatkuvasti?

Vierailija
31.01.2023 |

Joka viikko huomaa Prismassa käydessä, että tuotteiden hintoja hilataan ylöspäin. Varsinkin juustot, vessapaperi/talouspaperi, kananmunat ym niin ihan viikkotasolla hintoja nostetaan 20-60 senttiä.

Onko muut huomanneet edelleen samaa? Luulin jo, että isoimmat hintojen korotukset olisi takana päin..

Kommentit (296)

Vierailija
1/296 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin minäkin luulin ja yllätyin. 

Vierailija
2/296 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lidlissä on halvempaa juustoa. Esim. tuplasti isompi edam maksaa saman verran kuin S-marketin edam. Jos vesi sisältyy vuokraan, kannattaa käyttää enemmän bidee-suihkua, säästyy vessapaperia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/296 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdoin kauppaa, kun toisesta kaupasta saa paremmat tarjoukset.

Vierailija
4/296 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotas vaan kun palkankorotukset lisätään hintoihin. 

Vierailija
5/296 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostavat kun tekosyiden nojalla voivat.

Vierailija
6/296 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka siksi että kulut nousevat.....

Hyvin yksinkertaista. Tuotanto ja kuljetuskulujen sekä palkkojen noustessa tietenkin kulut nousee.

Vierailija
7/296 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole huomannut hintojen nousua, tuijottaako joku muka oikeasti jotain hintalappuja? Mulla menee aina joku 100-300€ kauppaan.

Vierailija
8/296 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prismassa oli nyt noussut arlan viilit 48-->52 senttiin. Iso korotus viilille.

Vierailija
9/296 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kyllä on ihan karannut käsistä tuo hintojen nousu. Pakkohan palkkojenkin on kohta alkaa nousta, koska keskituloisetkin joutuvat pian elämään kädestä suuhun. Työttömyys sitä mukaa kasvaa, kun monet palveluntuottajat joutuvat lopettamaan, koska ei riitä tarpeeksi maksukykyisiä asiakkaita.

Itse olen varhaiskasvatuksen opettaja ja vaihdoin vuodenvaihteessa työpaikkaa lähemmäs kotia, koska ei ole enää varaa pitää kahta autoa perheessä. Lapset on kuitenkin ruokittava ja sähkölaskut maksettava.

Vierailija
10/296 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan mitätön korotus.

Vierailija
11/296 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole huomannut hintojen nousua, tuijottaako joku muka oikeasti jotain hintalappuja? Mulla menee aina joku 100-300€ kauppaan.

.

Kyllä tuijotan ja muistan kymmenien vakiostosten hinnat.

Vierailija
12/296 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ennusteet olivat sellaiset, että alkuvuodesta 2023 ruoan hinnat nousevat reilustikin.

Yle: "Tänä vuonna 2023 ruuan hinnan nousuvauhdin ennustetaan kuitenkin hidastuvan.

– Alkuvuonna nähdään vielä koviakin nousulukuja. Viime vuodelta jää myös niin paljon inflaatioperintöä, että vaikka mikään ei hinnoissa tai verotuksessa muuttuisi ruuan hinta nousisi silti noin 5,7 prosenttia vuositasolla, Nieminen laskee.

– Arvioisin ruuan kallistuvan tänä vuonna keskimäärin 3-4 prosenttia. Suurimmat nousut nähdään tässä alkuvuodessa, mutta sitten nousu taittuu ja hinnat jopa laskevat. Hintataso säilyy silti edelleen totuttua korkeammalla tasolla, sanoo tutkimusjohtaja Sari Forsman-Hugg PTT:stä." https://yle.fi/a/74-20012502

Vessapaperin hinta on kai kiinni sellun hinnasta ja energiakustannuksista. Mutta on kaikissa hinnoissa katekin noussut.

Vierailija
13/296 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

Kyllä tuijotan ja muistan kymmenien vakiostosten hinnat.

Aika sairasta. Minä menen vain kauppaan ja ostan mitä tekee mieli.

Vierailija
14/296 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan mitätön korotus.

On 8% korostus eli tosi paljon.

Vierailija
15/296 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti, kauppias hoitaa homman!

Vierailija
16/296 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla menee jatkuvasti vain vähemmän ruokaan rahaa. Olen nykyään tarkka ostaja. 200 /kk riittää hyvin.

Vierailija
17/296 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lambi oli hetki sitten 5.10e nyt se on jo 6 euroa!

Tää on jo ryöstöä!

Vierailija
18/296 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka ei ole hyväntekeväisyyttä kirjoitti:

Vaikka siksi että kulut nousevat.....

Hyvin yksinkertaista. Tuotanto ja kuljetuskulujen sekä palkkojen noustessa tietenkin kulut nousee.

Joojoo, kaupoilla onkin mennyt aina niin huonosti ja myynti on ollut pelkkää tappiota.

Vierailija
19/296 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan sen minkä tarvitsen, enkä ole paljoa hintoja seuraillut. Silti yksi hinta kiinnitti huomioni lähi K-kaupassa. Pari viikkoa sitten ostaessani Pirkkamysliä oli hinta vielä 2,99e. Jäi mieleen kun mietin mielessäni että tuon hinta on sentään vielä alle 3 euron. Nyt olivat sitäkin nostaneet ja reilusti, koska hinta oli nyt yli 4 euron (olisiko ollut 4,26e tai jotain sitä luokkaa). Sitä mysliä on ostettu jo useamman vuoden kun ollut kauppojen edullisin ja hyvä perustuote. (Sellainen violetti kilon pakkaus).

Vierailija
20/296 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kustannukset nousevat kaikissa portaissa alkutuottajista elintarviketeollisuuteen, kauppaan ja kuljetuksiin. Vielä ei edes ole käytetty kaikkein kalliimmilla tuotantopanoksilla tuotettuja elintarvikkeita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan neljä