Kuinka monta kertaa olet liukastunut tänä talvena?
Kommentit (51)
Neljä kertaa kaatunut, nastojen kanssa. Onneksi ei vammoja.
Vain kerran. Muuten pystyn käyttämään nastakenkiä, mutta nyt olin matkalla kauppakeskukseen, niin oli vain pitopohja/kitkakengät. Oli alamäki jossa olikin "tavallisen" harmaan jään päällä kirkasta jäätä, eli vielä paljon liukkaampi kuin olisin kuvitellut. Muuten rautatieaseman lähellä, missä kulkee siis massoittain kansalaisia, mutta turhapa kaupungin tuolla hiekoituksesta huolehtia.
Suurin osa kopsahduksesta osui onneksi polvelle eikä ranteelle, niin tuli vain mustelmat eikä esim murtumaa. Oikein nätisti liu'uin vielä metrin telemark-tyylisessä asennossa sitä mäkeä alas, eli liukasta tosiaan piti.
Joku kun ihmetteli miksei käytetä erikseen irrallisia liukuesteitä kenkiin. Vielä en ole löytänyt sellaista kengän ja esteen yhdistelmää, että ne oikeasti säilyisivät paikallaan eivätkä irtoaisi ja katoaisi.
Viime viikolla kaaduin ensimmäisen kerran. Tuntuu häntäluussa vieläkin. Ehkä olen jo niin vanha että voisin hankkia ne nastakengät
M38
Kerran. Omalla pihalla tein lumitöitä. Ei sattunut mihinkään,onneksi koska olen raskaana ja lasketttuun aikaan vajaa pari viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhden kerran. Kaaduin ja iskin pään jäätikköön ja selkä kipeytyi. Taju lähti hetkeksi. Silloin oli erittäin liukasta. En ole käynyt lääkärissä. Selkä kipuilee vieläkin. Päässä kipuja, mutta ei oksennuttanut. Kyllä kai tämä tästä.
Kuinka huono tasapaino ja kehonhallinta sulla on?
Monestikko on kaaduttava että direktiivin mukaan saa tuollainen vahinko sattua?
Niih 🤜 kerroppa se ennenku tuut vinoilee. Neljästi mä kaatunut. Ihan selvinpäin.
Kerran lensin nurin kauppakassien kanssa, kun talomme pihalla oli lumen alla todella petollinen piilojää hyvin pienellä alueella. Oli huonoa tuuria ylipäätään astua juuri siihen kohtaan. Silloin selvisin vammoitta.
Samalla pihalla sitten liukastuin (en kuitenkaan kaatunut) pyykkitupareissulla. Pyykkitupa on siis naapuritalossa. Silloin meni jotain polven takaa hajalle. En voinut moneen päivään suoristaa jalkaa ja nyt kun liukastumisesta on pari viikkoa aikaa, niin voin jo kävellä suht koht normaalisti. Äärisuoraksi en kuitenkaan uskalla jalkaa edes yrittää jäkittää. Kai se on pian aika mennä arvauskeskukseen näyttämään kinttua.
M38
10 vuoden sisällä kaksi kertaa. Nämä kerrat olen pudonnut polvilleni. Kerran jäätikköön, kerran isoon kuoppaan.
Liikun lenkillä lähes joka päivä kaikilla keleillä.
Vierailija kirjoitti:
Kerran lensin nurin kauppakassien kanssa, kun talomme pihalla oli lumen alla todella petollinen piilojää hyvin pienellä alueella. Oli huonoa tuuria ylipäätään astua juuri siihen kohtaan. Silloin selvisin vammoitta.
Samalla pihalla sitten liukastuin (en kuitenkaan kaatunut) pyykkitupareissulla. Pyykkitupa on siis naapuritalossa. Silloin meni jotain polven takaa hajalle. En voinut moneen päivään suoristaa jalkaa ja nyt kun liukastumisesta on pari viikkoa aikaa, niin voin jo kävellä suht koht normaalisti. Äärisuoraksi en kuitenkaan uskalla jalkaa edes yrittää jäkittää. Kai se on pian aika mennä arvauskeskukseen näyttämään kinttua.
M38
Minulla kesti pitkään ennenkuin polvi alkoi parantua. Iskin sen jäätikköön. Oli turvoksissa ja mustelmilla ja enkä pystynyt kävelemään sen kanssa. Kävin apteekista hakemassa kipugeeliä, jolloin apteekkari sanoi että pitäisi lähteä lääkäriin. Monen viikon päästä sitten kävin lääkärissä ja laittoivat röntgeniin. Siellä ei näkynyt murtumaa, mutta sain sitten lähetteen fysioterapeutille kuntoutusohjeita varten. Noin vuoden verran oli kipua. Että ei ollut mikään pikkujuttu, vaikka murtumaa ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhden kerran. Kaaduin ja iskin pään jäätikköön ja selkä kipeytyi. Taju lähti hetkeksi. Silloin oli erittäin liukasta. En ole käynyt lääkärissä. Selkä kipuilee vieläkin. Päässä kipuja, mutta ei oksennuttanut. Kyllä kai tämä tästä.
Niin. Tarkoitin yleisesti. Miten joku voi kaatua? Minä, siis minä ihan ite en ainakaan kaadu ikinä kuuna päivänä.
Et sitten ulkoile ollenkaan, kotona makaat päivät pitkät yhteiskunnan tuilla? Kelan maksama yksiö Alepan naapurissa, Jes 😆 Ei pääse liukastumaan...
Yhden kerran, koiran läjään. Jee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M38
Minulla kesti pitkään ennenkuin polvi alkoi parantua. Iskin sen jäätikköön. Oli turvoksissa ja mustelmilla ja enkä pystynyt kävelemään sen kanssa. Kävin apteekista hakemassa kipugeeliä, jolloin apteekkari sanoi että pitäisi lähteä lääkäriin. Monen viikon päästä sitten kävin lääkärissä ja laittoivat röntgeniin. Siellä ei näkynyt murtumaa, mutta sain sitten lähetteen fysioterapeutille kuntoutusohjeita varten. Noin vuoden verran oli kipua. Että ei ollut mikään pikkujuttu, vaikka murtumaa ollut.
Joo minäkin olen varautunut pidempään kuntoutusjaksoon. Minulla ei polvi tai mikään muukaan kolahtanut mihinkään, mutta jalka lipsahti alta eteenpäin ja polvi otti samalla todella paljon painoa ylleen. Mahdollisesti on voinut ristisiteet tms. ottaa osumaa. Huvittaa kyllä, että juuri kotipihalla hajotan itseäni, kun lenkkeilen tosi paljon ympäriinsä ja vuoden ympäri, myös niillä liukkailla keleillä. Sitä ei uskoisi voivansa liukastumalla satuttaa itseään ennen kuin se sitten tapahtuu.
M38
Kerran liukastuin ja lensin kirjaimellisesti perseelleni, häntäluu meni varmaan tuhannen päreiksi ja kesti yli 2 vuotta että parani kokonaan. Tänä vuonna en ole kaatunut kertaakaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Tarkoitin yleisesti. Miten joku voi kaatua? Minä, siis minä ihan ite en ainakaan kaadu ikinä kuuna päivänä.
Tulee se vielä se ensimmäinen kerta.. Turha on kehuskella.
En ole tänä talvena tai viime talvena kaatunut kertaakaan. Käytän nastakenkiä, kun on liukasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaaduit niin että menetit hetkeksi tajunnan. Kyllä silloin pitää mennä käymään lääkärissä vaikka ei oksentaisikaan.
Ei ne siellä lääkärissä muuta tee kuin kehottavat seuraamaan vointia ja tajunnan tasoa.
Pari kertaa. Viimeisin kaatuminen tuotti "hiihtäjän peukalon" eli jänne repesi sormesta. Saikulla viidettä viikkoa ja vielä viikko jäljellä.
Vain yhden kerran ja sekin vähän hävetti :/ Ei sattunut kummemmin onneksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaaduit niin että menetit hetkeksi tajunnan. Kyllä silloin pitää mennä käymään lääkärissä vaikka ei oksentaisikaan.
Olin ajatellut että oksennus on merkki aivotärähdyksestä. Kun tuntuu, että vähätellään lääkärissä, että pitää olla kunnolla loukkaantunut. Nyt tapahtuneesta neljä päivää, selkä edelleen kipeä. Mutta se varmaan kestääkin jonkun aikaa.
Suosittelen kyllä lääkärissä käyntiä. Oksennus on merkki aivotärähdyksestä kyllä, mutta tajuttomuus ei ole kyllä hyvä asia. Minultakin lääkäri ensin kysyi, menetinkö tajuntani, kun löin pääni kaatuessani. Onko sinulla työpaikkalääkärillä mahdollista käydä?
Olin ajatellut että oksennus on merkki aivotärähdyksestä. Kun tuntuu, että vähätellään lääkärissä, että pitää olla kunnolla loukkaantunut. Nyt tapahtuneesta neljä päivää, selkä edelleen kipeä. Mutta se varmaan kestääkin jonkun aikaa.