Taapero rikkoo lähes kaiken
Onko muiden taaperot samanlaisia, että rikkovat lähes kaiken, minkä käsiinsä saavat? Meillä on mennyt rikki lampun varjostin, matkaradion antenni, muoviesineitä, kaikki käsiin saadut paperit revitään, käsidesin korkki, kaulakoru, vessanpöntössä uitettu vaikka mitä jne. Lähellä on ollut myös pesukoneen letkujen repiminen irti ja niitä yritetään repiä heti, kun silmä välttää.
Kieltäminen ei auta, mikään ei jää muistiin.
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole normaalia. Varmasti sillä taaperolla on vähintään ADHD, keskivaikea kehitysvamma, autismi, kaksisuuntainen mielialahäiriö, sivupersoonia, downin oireyhtymä, uhmakkuushäiriö ja touretten oireyhtymä.
Höpsis. Meillä yksi kolmesta lapsesta oli tosi vilkas ja ehtiväinen. Käveli 7kk ikäisenä, juoksi täyttä häkää vuoden ikäisenä ja ehti joka paikkaa. Ja vajaa 7kk ikäisenä yritti kiivetä seiniä pitkin ja yritti ottaa tauluja. 2vk ikäisenä kääntyi vatsalleen.
Nyt on 17v, ei edelleenkään mitään diagnooseja, menestyy koulussa ja harrastuksissa. Ja nyt antaa tavarat olla paikallaan, meidän mielestä fiksu nuori ja on saanut mainetta ja kunniaa urheilussa ja liikunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Multa on 4 lapsen kanssa rikkoutuneet yhdet silmälasit, mutta oma syy kun jätin taaperon ulottuville. Muutoin oon vahtinut lapsiani.
Mitä hemmettiä lapsi tekee wc:ssä yksin, että mahdollinen pöntössä uittaminen on edes mahdollista?
Jokuko väittää, että pystyy valvomaan taaperoa ihan jokainen sekunti? Ei se vaan ole teoriassakaan mahdollista, jos esim. itse joskus syö, purkaa ostoksia tai käy vessassa taaperon ollessa lähellä. Sekunnissa taapero avaa wc:n oven ja laittaa kätensä vessanpönttöön. Vieressä oleminen ei auta, taapero on niin nopea.
Vähän jopa naurattaa tuollainen teeskentely, että taaperoa pystyisi valvomaan sekuntilleen koko ajan. Ei vaan ole tuollaosella mitään realismia taaperoiden arjesta
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolme poikaa oon taaperosta teiniksi kasvattanut ja meillä on hajonnut: yksi lamppu, yksi lasivuoka ja yksi pieni lasinen sivupöytä. Kaksi ensimmäistä meni esikoisen käsissä, kun opetteli nousemaan pystyyn ja toi viimeinen meni rikki viime syksynä kun keskimmäisellä oli kotibileet 18v synttärin kunniaksi, eikä hajottaja ollut oma poika. Ja tietty jotain leluja tms, mutta ihan kieltämällä ja perustelmalla miksi, on asiat yleensä jätetty rauhaan.
Onko teillä juotu muovi - tai metallimukeista, jos ei yhtään lasia ole rikkoontunut? Itsekin muistan rikkoneeni laseja lapsena.
Ap
Meillä esikoisella on alusta asti ollut käytössä lasit ja keraamiset astiat. Eka lasi rikkoontui kun oli 5v. Mut kaiketi toiset lapset on rauhallisempia kuin toiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Multa on 4 lapsen kanssa rikkoutuneet yhdet silmälasit, mutta oma syy kun jätin taaperon ulottuville. Muutoin oon vahtinut lapsiani.
Mitä hemmettiä lapsi tekee wc:ssä yksin, että mahdollinen pöntössä uittaminen on edes mahdollista?
Jokuko väittää, että pystyy valvomaan taaperoa ihan jokainen sekunti? Ei se vaan ole teoriassakaan mahdollista, jos esim. itse joskus syö, purkaa ostoksia tai käy vessassa taaperon ollessa lähellä. Sekunnissa taapero avaa wc:n oven ja laittaa kätensä vessanpönttöön. Vieressä oleminen ei auta, taapero on niin nopea.
Vähän jopa naurattaa tuollainen teeskentely, että taaperoa pystyisi valvomaan sekuntilleen koko ajan. Ei vaan ole tuollaosella mitään realismia taaperoiden arjesta
Ap
Hehheh.. taapero ei laita laita ainoastaan käsiä wc-pönttöön, vaan työntää päänsä pönttöön, sillä sekunnin murto-osalla, kun äidin katso on pyyhkeessä, kun kuivaa käsiä ja äiti olisi vieressä.
Siihen riittää ne sadasosa sekunnit ja pelastuslaitosta tarvitaan apuun.
Lapsia on eri tempperamentilla ja vilkkaudella varustettuja. Meillä nuorin lapsi on tuhonnut eniten leluja, epäilen hänen saaneen vaikutteita erään lastenohjelman materiaalinmuokkauskone -jaksosta...
Ehkäpä hänestä tulee insinööri aikuisena ;).
Minusta Ap:n lapsi kuulostaa ihan normaalilta. Jotkut vaan on uteliaita ja ehtiväisiä ja nappaa tavarat sun muut valonnopeudella. Heillä on keinot saada myös ylähyllyiltä tavarat luokseen, fiksut taaperot.
Aikuinen voi seistä vaikka koko ajan vieressä mut silti voi tapahtua mitä vaan, lasten kanssa välillä käy nopeasti tilanteet. Ymmärrettävästi kukaan ei ennätä seistä lapsensa vieressä koko ajan, muutakin tekemistä perheessä on.
Ap:lle tsemppiä ja kyllä se ajan kanssa helpottaa. Ulkoilun olen havainnut hyväksi tuon energisen lapseni kanssa, yhteiset leikit ja tarpeeksi haastavat lelut. Taaperomme rakastaa rakennella palikoilla. Palikoina toimivat puuklapit. Lasten palikat ei kiinnosta jostain syystä yhtä paljon. Klapeja on erimuotoisia ja ne on painavia ja jänniä. Leikki loppuu kun viimeiset klapit pitää laittaa takkaan.
Mielikuvitusta tämä vaatii kyllä ja joskus on hermot tiukalla jos niitä mörköjä on piirretty seinään tai lattiaan tai vaikka leikitään autonmurskainta omilla leluilla.
Mutta kaipa tuokin on luovuuden merkki :D .
Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miten taapero ylipäätään pääsee pesukoneen letkuihin käsiksi? Eikö ne ole kunnolla pesukoneen ja seinän välissä, ja "joutsenkaulassa"? Ja vessan ovi kiinni.
Vaippaikäiselle vaihdetaan vaippoja monta kertaa päivässä kylpyhuoneen lattialla. Kyllähän käsi ulottuu pesukoneen ja seinän väliin. Ei se mitään vaadi aikuiseltakaan. Onko sinulla lapsia?
Ap
Minulla on. En vaihtanut vaippoja siten että ylsi repimään jotain kiellettyä. Taaperon kanssa kannattaa miettiä miten asiat tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miten taapero ylipäätään pääsee pesukoneen letkuihin käsiksi? Eikö ne ole kunnolla pesukoneen ja seinän välissä, ja "joutsenkaulassa"? Ja vessan ovi kiinni.
Vaippaikäiselle vaihdetaan vaippoja monta kertaa päivässä kylpyhuoneen lattialla. Kyllähän käsi ulottuu pesukoneen ja seinän väliin. Ei se mitään vaadi aikuiseltakaan. Onko sinulla lapsia?
Ap
Hohhoijaa, todellakin on, ja ikinä en ole kylppärin lattialla vaippoja vaihtanut, ainakaan niin että taaperon käsi räveltää pesukoneen letkuissa, puhumattakaan että aikuistenkin kädet siellä letkuissa räveltävät. Ei ole sitten tullut mieleen vaihtaa sitä vaipanvaihtopaikkaa niin, ettei se lapsen käsi ole siellä pesukoneen letkuissa monta kertaa päivässä?
Lähes ihmetyttää, että missä te olette oikein vaihtaneet vaippoja, jos ei kylpyhuoneessa vesihanan lähellä? Siellähän niitä nyt yleensä vaihdetaan. En itse ottaisi riskiä, että olohuoneessa vaihtaisin, koska parkettia ei voi huuhdella pissasta tai kakasta. Hieno juttu, jos teidän taaperonne pysyy aina paikoillaan vaipanvaihto vaihdon yhteydessä. En kuitenkaan ihan usko, että näin on, vaan ei pysytä ihan totuudessa.
Ap
Uusin tempaus tälle illalle oli pölynimurin pikkusuuttimien kannen irrotus. Olin vieressä, siinä meni noin kaksi sekuntia. Itse korjasin kantta paikoilleen useita minuutteja ja jouduin käyttämään myös runsaasti voimaa, että sarana loksahti takaisin paikoilleen. Melko ohuehko rautalanka saranana Mielen pölynimurissa säilyi kuitenkin ehjänä. Luulin senkin jo menneen rikki, mutta onneksi korjaus onnistui.
Varmaan jonkun mielestä imurointikin oli väärin ja sitä ei saisi tehdä taaperon läsnäollessa. Paremmilla ihmisillä käy tietenkin ammattisiivoaja, mitä sitä nyt itse imuroimaan.
Taaperot ovat vahvoja. Tämäkin murskasi lapsuuteni lelun ihan vain pitämällä sitä nyrkissään niin kummallista kuin se onkin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen yhden samalla tavalla käyttäytyneen lapsen. Hänellä diagnosoitiin myöhemmin ADHD. Ehkä ap:n kannattaisi ottaa yhteyttä lastenneuvolaan.
Tai sitten on täysin normaali lapsi, kuten 95% lapsista on. Vanhemmat vain ovat täysin kädettömiä kasvattamaan lapsensa ja sitten haetaan sille yliviritetylle lapselle diagnoosi. Vanhemmat siis itse ovat ylivirittäneet sen lapsensa kun annetaan taaperoiästä asti kännykkää ja tablettia eteen ja ei vaadita mitään älykkyyttä nostattavaa puuhaa. Tuon ikäinen pystyisi hyvin esimerkiksi tubloilla rakentamaan, laittaa palikkaa oikeaan reikään, tehdä palapelejä, leikkiä hiljaisilla leluilla, piirtämään, ulkona juoksemaan ja kiipeilemään. Mutta noita ei anneta tehdä, vaan istutetaan sohvalle, tabletti käteen ja yritetään sillä kontrolloida.
Tämäkin taapero ulkoilee noin kolme tuntia päivässä, juoksee ja kiipeilee. Lisäksi tekee palapelejä, leikkii Legoilla, piirtää jne. Sillä ei ole mitään vaikutusta siihen, että taapero on nopea ja utelias. Tablettia ja kännykkää ei ole käyttänyt, mutta kännykän varastaa heti, jos sen näkee.
Ap
Tuleva mekaanikko / asentaja / korjaaja jos kiinnostaa purkaa vaikka rikkomalla nähdäkseen mitä niiden sisällä on :D Vielä kun onnistuisi takaisin kasaan laittokin...
Vierailija kirjoitti:
Sellasia ne on jos sekunniksi selkäsi käännät.
Eikä ole. Omat lapseni eivät rikkoneet mitään eikä kymmenet hoitolapseni eikä nyt lastenlapseni.
Het, kun lapsi osasi ryömiä ja yritti tavoitella käteensä jotain kiellettyä, otin kiinni kädestä ja pyöritin päätä ja sanoin EI saa koskea.
Näin olen kasvattanut lapsia.
Olin yksityisenä perhepäivähoitajana ja vaadin tämän saman myös vierailta lapsilta.
Silloin lapsi tuli usein hoitoon jo pikkuisen alle vuoden vanhana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ne vaaranpaikat pitää ennakoida ja estää. Meillä oli kissakin, jonka hiekkalaatikko oli vessassa ja sinne ei taapero päässyt kun ovi oli laitettu niin että siinä oli kissan mentävä rako. Turhaa mulle vaahtoot kyllä mä tiedän omasta kokemuksesta.
Huhhuh ap, kuulostaa aika vilkkaalta tuholaiselta! Voisiko hänellä olla adhd tms? Lapsilla adhd on yleensä helppo todeta, joten oikeasti ottaisin yhteyttä neuvolaan.
Kyllähän taaperot aika tuholaisia ovat ja lapsesi on juuri siinä pahimmassa iässä. Ymmärrän että raskasta on, mutta ei siinä auta mikään muu kuin olla kärsivällinen ja ennen kaikkea johdonmukainen. Nyt ensiksi tarkastat kodin, että voisiko olla vielä jotain joka tekisi elämän helpommaksi (lapsilukkoja jne). Joka kerta kun lapsi tekee jotain väärää, keskeytät hänet ja selität että näin ei saa tehdä ja MIKSI. Jos hänellä on normaali kuulo, hän kuulee kyllä sinua ja ymmärtää. Esim. adhd ei tarkoita että olisi tyhmä. Taapero ei tarkoita että ei ymmärtäisi. Hän ei tule ymmärtämään ensimmäisestä kerrasta, vaan toistojen kautta. Monien, monien toistojen. Kaikkein tärkeintä on selittää miksi. Kun on kieltänyt ja selittänyt, pitää ohjata tekemään jotain muuta. Voit jopa vähän kysellä että mitä hän haluaisi tehdä. Jos häntä harmittaa, ota syliin ja rauhoitutte yhdessä. Selität, että ymmärrät että häntä harmittaa kun hän olisi halunnut tehdä asian x, mutta niin ei voi tehdä koska y, joten rauhoitutaan vähän ja keksitään sitten muuta tekemistä. Ymmärrän että imurointi sun muu on tärkeää, mutta kaikkein tärkeintä on olla läsnä lapsellesi ja auttaa häntä hänen haasteidensa kanssa.
Tuli muuten mieleen, ap onko sinulla adhd? Tai voisiko olla? Kannattaa ottaa selvä, netistä löytyy esim. jonkinlaisia suuntaa antavia adhd-testejä (ainakin Suomen adhd-aikuiset ry:n sivuilta).
Vaikka lapsesi onkin oikein tuholainen, hänellä näyttäisi olevan monia vahvuuksia, kuten uteliaisuus ja nopeus. Juoksunlahjasi ovat ilmiselvästi periytyneet.
Vierailija kirjoitti:
Huhhuh ap, kuulostaa aika vilkkaalta tuholaiselta! Voisiko hänellä olla adhd tms? Lapsilla adhd on yleensä helppo todeta, joten oikeasti ottaisin yhteyttä neuvolaan.
Kyllähän taaperot aika tuholaisia ovat ja lapsesi on juuri siinä pahimmassa iässä. Ymmärrän että raskasta on, mutta ei siinä auta mikään muu kuin olla kärsivällinen ja ennen kaikkea johdonmukainen. Nyt ensiksi tarkastat kodin, että voisiko olla vielä jotain joka tekisi elämän helpommaksi (lapsilukkoja jne). Joka kerta kun lapsi tekee jotain väärää, keskeytät hänet ja selität että näin ei saa tehdä ja MIKSI. Jos hänellä on normaali kuulo, hän kuulee kyllä sinua ja ymmärtää. Esim. adhd ei tarkoita että olisi tyhmä. Taapero ei tarkoita että ei ymmärtäisi. Hän ei tule ymmärtämään ensimmäisestä kerrasta, vaan toistojen kautta. Monien, monien toistojen. Kaikkein tärkeintä on selittää miksi. Kun on kieltänyt ja selittänyt, pitää ohjata tekemään jotain muuta. Voit jopa vähän kysellä että mitä hän haluaisi tehdä. Jos häntä harmittaa, ota syliin ja rauhoitutte yhdessä. Selität, että ymmärrät että häntä harmittaa kun hän olisi halunnut tehdä asian x, mutta niin ei voi tehdä koska y, joten rauhoitutaan vähän ja keksitään sitten muuta tekemistä. Ymmärrän että imurointi sun muu on tärkeää, mutta kaikkein tärkeintä on olla läsnä lapsellesi ja auttaa häntä hänen haasteidensa kanssa.
Tuli muuten mieleen, ap onko sinulla adhd? Tai voisiko olla? Kannattaa ottaa selvä, netistä löytyy esim. jonkinlaisia suuntaa antavia adhd-testejä (ainakin Suomen adhd-aikuiset ry:n sivuilta).
Vaikka lapsesi onkin oikein tuholainen, hänellä näyttäisi olevan monia vahvuuksia, kuten uteliaisuus ja nopeus. Juoksunlahjasi ovat ilmiselvästi periytyneet.
Ei adhd:tä koskaan diagnostisoida taaperoilta. Ei sitä pysty siinä vaiheessa havaitsemaan. Tuon ikäinen ei myöskään puhu, joten ei häneltä voi kysellä, mitä hän haluaisi tehdä. Taapero on 1-2-vuotias lapsi. Muisti ei myöskään toimi tuon ikäisellä kuten aikuisella. Ei saa vilkasta lasta pelkällä puheella rauhoittumaan, se lähinnä aiheuttaa ärtymystä, kun uhmaa on. Eihän taapero edes ymmärrä monimutkaista puhetta.
Ei voi olla minullakaan adhd:tä, kun minulla on ollut aina hyvä keskittymiskyky, eikä yhtään minkäänlaisia oireita siihen suuntaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Hohhoijaa, todellakin on, ja ikinä en ole kylppärin lattialla vaippoja vaihtanut, ainakaan niin että taaperon käsi räveltää pesukoneen letkuissa, puhumattakaan että aikuistenkin kädet siellä letkuissa räveltävät. Ei ole sitten tullut mieleen vaihtaa sitä vaipanvaihtopaikkaa niin, ettei se lapsen käsi ole siellä pesukoneen letkuissa monta kertaa päivässä?
Lähes ihmetyttää, että missä te olette oikein vaihtaneet vaippoja, jos ei kylpyhuoneessa vesihanan lähellä? Siellähän niitä nyt yleensä vaihdetaan. En itse ottaisi riskiä, että olohuoneessa vaihtaisin, koska parkettia ei voi huuhdella pissasta tai kakasta. Hieno juttu, jos teidän taaperonne pysyy aina paikoillaan vaipanvaihto vaihdon yhteydessä. En kuitenkaan ihan usko, että näin on, vaan ei pysytä ihan totuudessa.
Ap
Ootko aatellu, että sitä vaipanvaihtopaikkaa vois vaikka ihan sen verran siirtää, ettei se pieni käsi ylety niihin letkuihin? Käännät homman vaikka niin päin, että olet itse sen taaperon ja pesukoneen välissä?
Haastavia ja vauhdikkaita taaperoita on ja taatusti voi sattua ja tapahtua, mutta moni asia ois kyllä helposti estettävissäkin.
Ap kuinka vanha tämä sinun täystuho taapero on?
Lapselle voi opettaa sanan EI merkityksen, se sanotaan painokkaalla äänellä ja vakavalla naamalla. Ja viedään lapsi pois tilanteesta. Koti muokataan turvalliseksi. ADHD piirteet voi nähdä jo hyvinkin pienestä lapsesta vaikka diagnoosin aika tulee myöhemmin. Ammattilainen huomaa kyllä.
Pidä järjestelmällisesti kiinni rajoista. Vaipan voi vaihtaa sylissä vaikka siinä pöntöllä istuen.
Ihan ensin kannattaa käydä koti läpi ja miettiä miten poistaa näitä ns.kielettyjä juttuja..on helpompaa kun mahdollisemman vähän on asioita mitkä voi mennä rikki yms. Vaipat minä vaihtelen milloin missäkin, jos tarvii vettä niin sitten vessassa tai kodinhoitohuoneen lavuaarissa huuhtasen pyllyn. Housuvaipan päälle laitto kestää oikeesti hetken, ikinä ei ole kukaan mihinkään kakannut tai pissannut siinä ajassa. Kyllä meilläkin jotain tapahtuu, lähinnä kiipeillään nyt ja pöydälle hyvinkin vikkelästi jos ei vahdi koko ajan.
Miksi siitä asunnosta ei voi tehdä lapsiturvallista? Lukot laatikoihin, turha krääsä pois ulottuvilta, haka vessanoveen jne, niin lapsi voi puuhailla turvallisten asioiden parissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia taaperolla on mahdollisuus leikkiä/kokeilla kaikkea tuota?
Lapsen kanssa tehdään muita asioita, jotta hän ei pääse hajottamaan kaikkea.
Oppiminen tulee sitten myöhemmin.Taapero ottaa postit sekunnissa, eikä siinä ehdi edes kissaa sanomaan. Kun taapero osaa kiivetä ihan joka paikkaan ja juoksee aikuista nopeampaan ja itse olen sentään entinen pikajuoksija ja silti juoksen perässä niin kovaa kuin pääsen.
Onko olemassa edes rauhallisia paikallaan olevia taaperoita?
Ap
Kyllä on, minulla oli sellainen. Kun nyt kerran kysyit. Hän myös ymmärsi esimerkiksi, jos jokin asia on vaarallinen ja tunsi ylpeyttä jos oppi, ettei johonkin saa koskea. Hän esimerkiksi osoitti sähköjohtoja pistorisiassa, pudisteli päätään ja sanoi "ei ei ei" ja sitten säteili kun kehuin, että hyvä kun muistit ettei saa koskea. Viimeistään jo vuoden ikäisenä hän teki näin.
Hän oli vähän erikoinen taapero kyllä, käveli todella myöhään ja liikkui vähän. Päässä sen sijaan ajatukset liikkuivat vilkkaasti.
Mutta siis ihan kun kysyit, niin on se mahdollista.
Jesari voisi auttaa. Sillä voi teipata ne letkut pesukoneen takapaneeliin. Tai tarvittaessa taaperon vaikka keskelle olohuoneen lattiaa.