Taapero rikkoo lähes kaiken
Onko muiden taaperot samanlaisia, että rikkovat lähes kaiken, minkä käsiinsä saavat? Meillä on mennyt rikki lampun varjostin, matkaradion antenni, muoviesineitä, kaikki käsiin saadut paperit revitään, käsidesin korkki, kaulakoru, vessanpöntössä uitettu vaikka mitä jne. Lähellä on ollut myös pesukoneen letkujen repiminen irti ja niitä yritetään repiä heti, kun silmä välttää.
Kieltäminen ei auta, mikään ei jää muistiin.
Kommentit (99)
Kiellon pitäö olla sellainen, että lapsi uskoo. Kannattaa selittää miksi noin ei saa käyttäytyä ja rangaista jos käytös jatkuu. Laita lapsi jäähylle jos rikkominen ei lopu.
Sellasia ne on jos sekunniksi selkäsi käännät.
Kyllä. Aikuisen pitää vahtia koko ajan. Ei kovin pieni ymmärrä, osaa tai muista. Ja opetellaan mitä saa ja ei saa tehdä. Muisti ei toimi kuten aikuisella. 3,5v pitäisi osata jo enemmän, ei olla kauhukakara joka kiipeää kylppärissä syömään pesuaineet. Silti aikuinen on vastuussa.
Vierailija kirjoitti:
Kiellon pitäö olla sellainen, että lapsi uskoo. Kannattaa selittää miksi noin ei saa käyttäytyä ja rangaista jos käytös jatkuu. Laita lapsi jäähylle jos rikkominen ei lopu.
Ei tuon ikäinen ymmärrä mitään jäähyä, eikä selityksiä. Ymmärtääkö jonkun taapero tuollaista?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vuotikas jäähylle?! Tai rangaistus?! Luoja varjele!
Ai niin. Monet esineet pitää laittaa pois, varsinkin jos on vaarallinen. Joku lapsi voi syödä vaikka korviksia namina.
Tuleekohan hänestä jo teininä "poliisin tuttu"?
Minkä takia taaperolla on mahdollisuus leikkiä/kokeilla kaikkea tuota?
Lapsen kanssa tehdään muita asioita, jotta hän ei pääse hajottamaan kaikkea.
Oppiminen tulee sitten myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Etkö vahdi taaperoa? Ei ihme kun äiti istuu koneella kaikki päivät ja saa huomiota vain kun rikkoo jotain.
Sanna kone kiinni.
Sinulla ei edes ole lapsia, kun et tiedä, mikä on taapero tai että taapero ehtii puolessa sekunnissa juoksemaan vaikka minne. Olen ollut vieressä kun hän rikkoo tavarat ihan vain puristamalla niitä liian kovaa.
Marinin lapsi ei ole ollut taapero enää vuosiin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia taaperolla on mahdollisuus leikkiä/kokeilla kaikkea tuota?
Lapsen kanssa tehdään muita asioita, jotta hän ei pääse hajottamaan kaikkea.
Oppiminen tulee sitten myöhemmin.
Taapero ottaa postit sekunnissa, eikä siinä ehdi edes kissaa sanomaan. Kun taapero osaa kiivetä ihan joka paikkaan ja juoksee aikuista nopeampaan ja itse olen sentään entinen pikajuoksija ja silti juoksen perässä niin kovaa kuin pääsen.
Onko olemassa edes rauhallisia paikallaan olevia taaperoita?
Ap
Kolme poikaa oon taaperosta teiniksi kasvattanut ja meillä on hajonnut: yksi lamppu, yksi lasivuoka ja yksi pieni lasinen sivupöytä. Kaksi ensimmäistä meni esikoisen käsissä, kun opetteli nousemaan pystyyn ja toi viimeinen meni rikki viime syksynä kun keskimmäisellä oli kotibileet 18v synttärin kunniaksi, eikä hajottaja ollut oma poika. Ja tietty jotain leluja tms, mutta ihan kieltämällä ja perustelmalla miksi, on asiat yleensä jätetty rauhaan.
Vierailija kirjoitti:
Kolme poikaa oon taaperosta teiniksi kasvattanut ja meillä on hajonnut: yksi lamppu, yksi lasivuoka ja yksi pieni lasinen sivupöytä. Kaksi ensimmäistä meni esikoisen käsissä, kun opetteli nousemaan pystyyn ja toi viimeinen meni rikki viime syksynä kun keskimmäisellä oli kotibileet 18v synttärin kunniaksi, eikä hajottaja ollut oma poika. Ja tietty jotain leluja tms, mutta ihan kieltämällä ja perustelmalla miksi, on asiat yleensä jätetty rauhaan.
Onko teillä juotu muovi - tai metallimukeista, jos ei yhtään lasia ole rikkoontunut? Itsekin muistan rikkoneeni laseja lapsena.
Ap
No eikö nyt ollenkaan välähdä, että laittaisi rikkoutuvat esineet taaperon ulottumattomiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä juotu muovi - tai metallimukeista, jos ei yhtään lasia ole rikkoontunut? Itsekin muistan rikkoneeni laseja lapsena.
Ap
Kai sille muksulle voi antaa muovimukin?
Ei kyllä ollut tuollaista ongelmaa edes kaksosten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ihan laseista on juotu sen jälkeen kun on jaksanut sellaista kädessä pidellä. Meillä mä hajotan juomalaseja, muu perhe on hyvin kätevä niiden kanssa. ei muistu mieleen yhtään hajonnutt alasia jonka joku muu kuin minä olisi hajottanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Siis todellakin taaperolle muovinen nokkamuki. Mitä järkeä antaa lasia, jos jatkuvasti särkyy ja tulee vaaratilanteita?
Etkö vahdi taaperoa? Ei ihme kun äiti istuu koneella kaikki päivät ja saa huomiota vain kun rikkoo jotain.
Sanna kone kiinni.