Miten toimia rytmihäiriökohtauksen aikana
Minulla tulee sarjoina jonkinlaisia rytmihäiriöitä (esim. toistuvasti useampia joidenkin sekuntien - muutaman minuutin kohtauksia tunnin-kahden sisällä, ja sitten ne yleensä loppuvat pidemmäksi ajaksi, esim. päiviksi). Lisäksi niiden aikana voi tuntua sellainen supistava tunne (mutta ei aina). Holter tehtiin, mutta sinä päivänä rytmihäiriötuntemuksia ei ollut, ja Holterissa näkyi vain sekä eteis- että kammioperäisiä lisälyöntejä "kohtuullisen runsaasti", muttei mitään sen ihmeellisempää. Ei lähetettä jatkotutkimuksiin.
Miten noiden kohtausten aikana pitäisi arkea elää? Ne ovat pelottavia ja liikkuminen ei tunnu kohtauksen aikana hyvältä ajatukselta, mutta voiko liikunta olla jopa vaarallista tuolloin? Entä, jos kohtaus tulee töissä tai töihin lähtiessä? Saako kohtauksen aikana ajaa autoa? Puhuminen kohtauksen aikana tuntuu myös pahalta, joten asiakaspalvelutilanteet töissä pelottavat, miten selviydyn niistä ja voiko taas rasituksesta rytmihäiriön aikana olla haittaa?
Netistä löytää yleensä kaikenlaista, mutta ohjeita siitä kuinka toimia (määrittelemättömän) rytmihäiriönkohtauksen aikana ei tunnu löytyvän. Vai eikö siihen liity mitään rajoituksia vai ovatko ohjeet aina tapauskohtaisia? Luulisi, että jotain yleisohjeita olisi tilanteisiin, kun vielä ei tiedetä, mistä on kyse. Onko täällä rytmihäiriöistä kärsiviä linjoilla?
Kommentit (17)
Tätä kannattaa kysyä kardiologilta, ei keskustelupalstalta.
Tsemppiä sinulle!
Minulla aloitettiin samasta syystä beetasalpaajat. Tsemppiä!Kamala vaiva.
N26
Mielelläni olisinkin kysynyt, mutta kun Holterin tulos oli normaalin rajoissa, en saanut puhua lääkärin kanssa lainkaan. Olisi soittanut, jos olisi löytynyt jotain erikoista. (aloittaja)
Vierailija kirjoitti:
Mielelläni olisinkin kysynyt, mutta kun Holterin tulos oli normaalin rajoissa, en saanut puhua lääkärin kanssa lainkaan. Olisi soittanut, jos olisi löytynyt jotain erikoista. (aloittaja)
No kai sä saat lääkärin kanssa puhua tuloksista, ja jos joku asia sua vaivaa! Kuka nyt vauvapalstan neuvoilla lähtee sydänoireita selvittelemään?!
Pääsetkö yksityiselle lääkäriasemalle tutkimuksiin. Kuvannus tai ultraäänitutkimus, joku. Oletko vähentänyt stressiä, jos on, onko lomaa. Jos käytät e-pilleriä, omega3 valmistetta tai levite, kofeiinia tai kalaöljyä - kokeile poistaa ne ettet ota. Oletko katsonut onko selkäsi jumissa vasemmalta puolelta läheltä selkärankaa tai hartiat. Onko sukurasitteita. Labrakokeet? Jos kävelet ulkona sen aikana tai teet jotain, pysähdy hetkeksi, älä suorilta jatka. Miten rinnan taputus varovasti kämmenellä pari kertaa, paitsi jos ei hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Yleislääkäriltäkin saat betasalpaajareseptin. Ne tosin voivat vaikuttaa verenpaineeseen alentavasti (jos on muutenkin alhainen niin voi huipata) ja liikuntasuoritukset eivät välttämättä onnistu yhtä reippaasti, kun syke ei nouse enää yhtä ylös.
Vierailija kirjoitti:
Eli kävit siis jossain terveyskeskuksessa tms. Olen se kardiologilta kysymistä ehdottanut eli kommentoija nro 2. Itsellänikin on ollut rytmihäiriöitä, mutta holter rasitus-ekg oli normaalit ja asia jäi lopulta auki. Kävin siis itse yksityisellä kardiologilla, joka nuo tutkimukset määräsi ja jonka vastaanotolla nuo tulokset käytiin läpi, vaikka siis mitään ei löytynytkään. Jos sinulla on mahdollisuus, mene yksityiselle.
Itse sain kardiologilta neuvoksi välttää stressiä, nukkua pitkiä yöunia, yrittää olla ahdistumatta rytmihäiriöistä ja rytmihäiriön tullen kokeilla jos sen saisi pysäytettyä tietyllä hengitystekniikalla, jonka hän vastaanotolla opetti, ja se usein auttaakin.
Taas näitä kommentteja, joiden kirjoittajat ovat ihan pihalla nykyterveydenhuollon tilasta. Siitä vaan voi yrittää saada julkisella aikaa puhua kardiologin kanssa, jos tulokset on sovittu toimitettavaksi hoitajan kautta tai kirjallisesti tuloksen ollessa normaali.
Onko niskat jumissa, närästystä muita vatsavaivoja tai viskeraalista rasvaa? Jokin noista voi painaa/ärsyttää vagus-hermoa, joka taas vaikuttaa sykkeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kävit siis jossain terveyskeskuksessa tms. Olen se kardiologilta kysymistä ehdottanut eli kommentoija nro 2. Itsellänikin on ollut rytmihäiriöitä, mutta holter rasitus-ekg oli normaalit ja asia jäi lopulta auki. Kävin siis itse yksityisellä kardiologilla, joka nuo tutkimukset määräsi ja jonka vastaanotolla nuo tulokset käytiin läpi, vaikka siis mitään ei löytynytkään. Jos sinulla on mahdollisuus, mene yksityiselle.
Itse sain kardiologilta neuvoksi välttää stressiä, nukkua pitkiä yöunia, yrittää olla ahdistumatta rytmihäiriöistä ja rytmihäiriön tullen kokeilla jos sen saisi pysäytettyä tietyllä hengitystekniikalla, jonka hän vastaanotolla opetti, ja se usein auttaakin.
Tosi hyviä neuvoja ja selvästi vaikuttavat itsellänikin, huonosti nukkuminen on varmin keino saada rytmihäiriöitä seuraavana päivänä. Välttämiseen löytyy netin kautta paljonkin elämäntapaohjeita, mutta ohjeita juuri siihen, mitä kannattaa tehdä, kun rytmihäiriöitä tulee juuri sillä hetkellä pidempikestoisesti, ei löyty. Olisiko sinulla tähän omia kokemuksiasi jaettavaksi? (aloittaja)
Vierailija kirjoitti:
Pääsetkö yksityiselle lääkäriasemalle tutkimuksiin. Kuvannus tai ultraäänitutkimus, joku. Oletko vähentänyt stressiä, jos on, onko lomaa. Jos käytät e-pilleriä, omega3 valmistetta tai levite, kofeiinia tai kalaöljyä - kokeile poistaa ne ettet ota. Oletko katsonut onko selkäsi jumissa vasemmalta puolelta läheltä selkärankaa tai hartiat. Onko sukurasitteita. Labrakokeet? Jos kävelet ulkona sen aikana tai teet jotain, pysähdy hetkeksi, älä suorilta jatka. Miten rinnan taputus varovasti kämmenellä pari kertaa, paitsi jos ei hyvä.
Ai mitä jos on selkä jumissa selässä vasemmalla? Eikä se sydämeen vaikuta? eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi hyviä neuvoja ja selvästi vaikuttavat itsellänikin, huonosti nukkuminen on varmin keino saada rytmihäiriöitä seuraavana päivänä. Välttämiseen löytyy netin kautta paljonkin elämäntapaohjeita, mutta ohjeita juuri siihen, mitä kannattaa tehdä, kun rytmihäiriöitä tulee juuri sillä hetkellä pidempikestoisesti, ei löyty. Olisiko sinulla tähän omia kokemuksiasi jaettavaksi? (aloittaja)
Eri tyyppisiin rytmihäiriöihin auttaa varmaan vähän eri asiat. Minulla on sellainen svt:n tapainen tiheälyöntisyys. Olen oppinut pysäyttämään sen tietyllä etukenolla istuma-asennolla, vetämällä keuhkot aivan täyteen ilmaa, pidättämällä pitkään hengitystä ja puhaltamalla ilma äkkiä ulos. Tätä joutuu välillä toistamaan muutaman kerran, mutta koskaan kohtaus ei ole jäänyt päälle vaan on kotona noilla toimin pysähtynyt.
Yritän olla aika rauhakseen sen jälkeen muutaman tunnin, ei mitään sykettä nostavaa tekemistä.
Pienikin määrä alkoholia voi joillain henkilöillä aiheuttaa rytmihäiriöitä. Kunnon kännin jälkeisessä krapulassa ne ovat vielä tavallisempia.
Terveyskirjaston sivulta kopsasin:
"Monet potilaat oppivat omatoimisesti pysäyttämään tykytyskohtauksen stimuloimalla vagushermon toimintaa esimerkiksi hengitystä pidättämällä, kämmeneen tai pulloon puhaltamalla, yskimällä, juomalla kylmää vettä tai ponnistelemalla (ns. Valsalvan menetelmä). "
Noista tuon hengityksen pidättämisen ja kylmän veden juomisen muistan meidän saaneen neuvoksi, kun lapsella oli rytmihäiriöitä.
Raudanpuute voi aiheuttaa sydänoireita. Paljonko sun ferritiini on? Ns. hyvä arvo on naisilla vähintään 100.
Ultra ennen vippaskonsteja niin moni olisi elossa.
Autolla ajaessa alkoi niin oli pakko moottoritiellä hidastetaa ja seuraavalta rampilta pois huilaamaan.