Puuron keitto korvikkeeseen?
Eli voiko korvikemaitoon (esim. NAN tai Tutteli) keittää puuroa? Emme käytä muuten korvikkeita, koska imetän vauvaa, mutta esim. riisipuuro olisi mukavampi valmistaa maitoon kuin veteen.
Kommentit (11)
Keitin kyllä esikoiselle riisi-ja mannapuurot tutteliin mutta sen jälkeen oon kuullu monelta ettei tuttelia saa keittää. Jostain oon lukenu, että tuttelia saa keittää mutta siitä häviää vitamiinit yms. En muistanu neuvolastakaan kysyä vaikka oli kyllä tarkoitus. Niin siksi on tässä vähän pyllämistynyt olo kun ei tiedä saako sitä siten keittää vai ei.. Ois kyllä mahtavaa jos jollain oisi ihan varmaa tietoa asiasta..
ma olen keittänyt puuron ja lisännyt sitten lopussa Nan- jauhetta puuron netsemäärästä riippuen. toimii ainakin meillä...
" Tutteli-vihkosessa" mainittiin, että korvikemaitoa ei tulisi keittää. Lämmittääkin saisi vain 37 asteiseksi. Syitä tähän ei kerrottu. Olisko sen takia ettei tarpeelliset vitskut ym. häviäisi.
Meillä on käytössä apteekin jauhekorvike. Olen keitellyt puuron veteen sellaisena hyvin jäykkänä (= vähän vettä), jäähdytellyt vähän ja lisännyt sekaan sopivan lämpöistä korviketta, jolloin puuro notkistunut löysäksi. Näin ei ainakaan vitamiinit häviä, tietysti maitoa on seassa vähemmän.
Ravitsemusterapeutilta saimme juuri vastaavan ohjeen. Eli keitimme riisipuuron veteen (2-3 päivän annos säilyy jääkaapissa). Lopuksi lisäsimme korvikejauhetta.
siis tarjoiluvaiheessa puuro notistettiin vedellä ja korvikejauheelle.
Ihan vain ideana: olen ennemmin käyttänyt puuroihinkin omaa maitoani, jotta ei ole turhaan tullut lehmänmaitoaltistusta, kun äidinmaitoakin piisaa ja se kelpaa :)
Eli keittelin alussa ensipuuroksi maissi/riisijauhoista paksua mössöä ja lisäsin lopuksi sopivasti pumpattua maitoa sekaan. Esikoisen aikana olin säilönyt äidinmaitoa myös jääkuutioina, se kun jäähdytti samalla puuron sopivaksi :) Nyt olen keitellyt puurot enimmäkseen veteen, kun kerran sekin maistuu pikkukakkoselle sellaisenaan. Tosin riisipuuroon laitan edelleen äidinmaitoa mauksi mukaan keittämisen jälkeen. Ehkä Tuttelikin voisi jo sopia, kun hapanmaitotuotteetkin käyvät 10-kuiselle, mutta korvikkeen maku ei kelpaa. No, ehkä ihan hyvä niin, kun kohta saa käyttää tälle pienemmällekin piiperöisellemme jo ihan tavallistakin maitoa - 1-vuotissynttärit lähestyvät yllättävän nopeasti...
siitä haittaa ole vaikka tuttelin vitamiinit tms häviäisivätkin keitettäessä mikäli vauva muuten juo riittävät määrät maitoa? eihän vedessäkään ole vitamiineja tietääkseni ainakaan xD Meillä ainakin on esikoiselle maistunut aina paremmin maitopuuro mitä veteen tehty.
Itsekin mietin ihan samaa kuin " helmiäinen" . Koska joka tapauksessa keitän puuron muuten veteen, ei liene väliä vaikka korvikkeen vitamiinit häviäisivätkin keitettäessä.
Vauvalle kyllä maistuu muut puurot veteen keitettynä, mutta riisipuuro ei. Siksi ajattelin, että voisin kokeilla keittää riisipuuron korvikemaitoon, mikäli sille ei ole mitään muuta estettä kuin tuo em. vitamiinien häviäminen.
-helmiäinen-:
siitä haittaa ole vaikka tuttelin vitamiinit tms häviäisivätkin keitettäessä mikäli vauva muuten juo riittävät määrät maitoa? eihän vedessäkään ole vitamiineja tietääkseni ainakaan xD Meillä ainakin on esikoiselle maistunut aina paremmin maitopuuro mitä veteen tehty.
Minä sinuna soittaisin esim. Nutricialle ja kysyisin miten korvikkeen keittämisen laita on.
korvikkeisiin,ja ainakin meille suositeltiin keittämään mieluummin maitoon kuin veteen,poika on hoikka ni sais maitopuurosta energiaa.