Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut paljastavat somessa toisten yksityisasioita?

Vierailija
30.01.2023 |

Todella usein törmää tällaiseen ilmiöön. Ihminen ei ole halunnut jakaa henkilökohtaista tietoaan somessa. Ihminen ei ole esimerkiksi jakanut lapsestaan kuvaa ja lapsen nimeä tai tietoa perheen asuinpaikasta. Sitten käykin näin:

(kuvassa kastemalja) "Perheessämme vietettiin ristiäisiä. Sää suosi ja ristiäiskahvit juotiin ulkona. Kiitos vielä kaikille osallistuneille mukavasta juhlapäivästä!"
-kuvan alle tulee kommentti: "Oli ilo olla mukana Eino Erkki-Olavi Virtasen ristiäispäivässä, kyllä oli niin suloinen poika!!" (kommentoija paljastaa lapsen koko nimen, jota vanhemmat eivät julkaisussa kertoneet)

(kuvassa synttärikakku) "Tänään juhlistimme A:n syntymäpäivää perheen ja sukulaisten kesken. Olipa kiva päivä!"
-kuvan alle tulee kommentti: "Onnea Amanda 3 v!" (kommentoija paljastaa lapsen nimen ja iän, jota perhe ei ole somessa jakanut)

(kuvassa muuttolaatikko täynnä kirjoja) "Vanha kotikaupunki jäi taa ja muuttolaatikot on kannettu uuteen kotiin, vielä pitäisi jaksaa purkaa tavarat oikeille paikoilleen!"
-kuvan alle tulee kommentti: "Onnea uuteen kotiin! Kuulin, että muutitte Kuopiosta Lapinlahdelle! Tervetuloa käymään Iisalmessa kylässä, kunhan ehditte!" (kommentoija paljastaa perheen uuden asuinpaikkakunnan, jota perhe ei ole somessa halunnut kertoa)

(kuvassa nuoren lenkkarit) "Tänään tuntui vanhemmista haikealta, kun saateltiin nuori opiskelijakotiinsa asumaan - niin se aika rientää!"
-kuvan alle tulee kommentti: "Kuulin, että Oliver sai opiskelupaikan Helsingin hammaslääkiksestä, onnea! Mummo kertoi, että uusi koti on kuulemma Mannerheimintie 72:ssa samassa talossa, jossa Jokke-setä on asunut aikoinaan, hieno juttu!!" (kommentoija kertoo nuoren opiskelupaikan ja osoitteen)

Mikä näitä urpoja vaivaa, jotka jakavat toisten yksityisasioita?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo ikinä ymmärtänyt somen tarkoitusta, miksi ihmiset haluavat kertoa elämästään ja asioistaan. Itsellä ei ole siihen mitään tarvetta, enkä todellakaan tykkäisi jos joku minun asioitani levittelisi. Ja itseasiassa ei minua kiinnosta edes mitä toiset puuhavat elämässään. En osaa enkä halua käyttää somea. Paitsi jos tämä vauvailu siihen luetaan:)

Vierailija
22/33 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen jakakoon somessa mitä haluaa omasta elämästään, mutta pitäisi antaa toisten pitää yksityisyytensä.

Minusta on ylipäätään hölmöä kertoa omasta yksityiselämästään somessa mm. sen vuoksi että kerran nettiin laitettu kuva on kenenkä tahansa ladattavissa ja käytettävissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomionhakuinen tai kostonhaluinen esim. Tiedän naisen joka blogissaan kuvaa katkerana toistamiseen miehensä syrjähyppyjä (naiset tunnistettavia), miehensä verbaalista kyvyttömyyttä ja "sivistymätyömyyttä", hänen diagnoosejaan, aikuisten lasten tekemisiä ja omaa seksielämäänsä. Eiköhän miehensä lue blogia vai eikö vain välitä. Itse olisin jo haastanut oikeuteen.

Vierailija
24/33 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun eräs ystävä kirjoitti Facebookissa mun sivulle onnittelut meidän vauvan syntymästä. En ollut itse postannut sinne edes olevani raskaana, koska oli ollut vaikea raskaus ja traumaattinen keskossynnytys.

Pahoitin mieleni ja suutuin ystävälle. En voi tajuta mitä sen päässä liikkui. Itse ei katsonut tehneensä mitään väärää.

Vierailija
25/33 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
26/33 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aikoinani muuttamassa toiseen kaupunkiin ja oli tarkoitus tehdä se hyvin matalalla profiililla, ettei vainoava ex tai hänen lähipiirinsä saisi tietää. Olin kertonut asiasta vain parille ihmiselle ja vannottanut, ettei siitä saa puhua. Yksi näistä kuitenkin kommentoi uuteen FB-kuvaani, että Joko muutit sinne Ouluun oletko miten viihtynyt?

Vierailija
27/33 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei tästä ole paljon enemmän keskustelua? Hyvin yleistä ihmissuhteita rikkovaa käyttäytymistä, jota painetaan villaisella.

Vierailija
28/33 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oo ikinä ymmärtänyt somen tarkoitusta, miksi ihmiset haluavat kertoa elämästään ja asioistaan. Itsellä ei ole siihen mitään tarvetta, enkä todellakaan tykkäisi jos joku minun asioitani levittelisi. Ja itseasiassa ei minua kiinnosta edes mitä toiset puuhavat elämässään. En osaa enkä halua käyttää somea. Paitsi jos tämä vauvailu siihen luetaan:)

Some on parhaimillaan tosi kiva ja helppo keino pitää yhteyttä ystäviin ja perheeseen ympäri maailmaa. Mutta yksityisimmät asiat eivät mielestäni sinne kuulu, niistä keskustellaan messengerissä, puhelimessa tai tavatessa. Mutta esim isonvanhempien on helppo seurata meidän arkea somen kautta kun nähdään eri maissa asuvina niin harvoin. 

Vierailija
29/33 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomionhakuinen tai kostonhaluinen esim. Tiedän naisen joka blogissaan kuvaa katkerana toistamiseen miehensä syrjähyppyjä (naiset tunnistettavia), miehensä verbaalista kyvyttömyyttä ja "sivistymätyömyyttä", hänen diagnoosejaan, aikuisten lasten tekemisiä ja omaa seksielämäänsä. Eiköhän miehensä lue blogia vai eikö vain välitä. Itse olisin jo haastanut oikeuteen.

Ai kauhea. Mieheni ex kertoi kauan eron jälkeen julkisessa somessaan ilman lupaa heidän lapsettomuushoidoistaan ja niihin liittyneistä "yhteisistä" pettymyksistä sekä hoitojen alkamisen ajankohdan. Muuten ihan hyvä, mutta miehen tietäen hoidot alkoivat vasta toista vuotta myöhemmin. Oli eräistä syistä johtuen epäillytkin, että lapsentekoprojekti alkoi jo paljon ennen kuin hän siihen pitkän painostuksen päätteeksi suostui ja päättyi vasta kun hän lakkasi jakamasta naisen kanssa vuodetta, vaikka sopimus oli tutkimukset ja yksi hoitosykli ja sitten pillit pussiin jos ei onnistu. En vieläkään tiedä eikö nainen vain välittänyt vai kuvitteli, ettei kukaan ilmoita miehelle kirjoituksista.

Ei näille varmaan mitään voi, muuta kuin suhtautua hieman varauksella kaikenlaiseen mitä puolitutut somessaan kertoilee.

Vierailija
30/33 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kyllä tajua, miksi kannattaa julkaista somessa mitään tietoa ristiäisistä tai lapsen muuttamisesta, jos se lapsen nimi tai nuoren uusi asuinpaikka kuitenkin on salaisuus. Ihan normaalia, että joku siellä sitten kuitenkin huikkaa "Onnea Amanda!" tai kyselee, että mihin päin nuori muutti.

Vierailija
31/33 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en kyllä tajua, miksi kannattaa julkaista somessa mitään tietoa ristiäisistä tai lapsen muuttamisesta, jos se lapsen nimi tai nuoren uusi asuinpaikka kuitenkin on salaisuus. Ihan normaalia, että joku siellä sitten kuitenkin huikkaa "Onnea Amanda!" tai kyselee, että mihin päin nuori muutti.

Tätä minäkin ihmettelen. Ja lasten kuvia jossa naama sutattu

Vierailija
32/33 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai kauhea. Mieheni ex kertoi kauan eron jälkeen julkisessa somessaan ilman lupaa heidän lapsettomuushoidoistaan ja niihin liittyneistä "yhteisistä" pettymyksistä sekä hoitojen alkamisen ajankohdan. Muuten ihan hyvä, mutta miehen tietäen hoidot alkoivat vasta toista vuotta myöhemmin. Oli eräistä syistä johtuen epäillytkin, että lapsentekoprojekti alkoi jo paljon ennen kuin hän siihen pitkän painostuksen päätteeksi suostui ja päättyi vasta kun hän lakkasi jakamasta naisen kanssa vuodetta, vaikka sopimus oli tutkimukset ja yksi hoitosykli ja sitten pillit pussiin jos ei onnistu. En vieläkään tiedä eikö nainen vain välittänyt vai kuvitteli, ettei kukaan ilmoita miehelle kirjoituksista.

Ei näille varmaan mitään voi, muuta kuin suhtautua hieman varauksella kaikenlaiseen mitä puolitutut somessaan kertoilee.

Miten hoidot voi muka aloittaa puolisolta salaa?

Vierailija
33/33 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten hoidot voi muka aloittaa puolisolta salaa?

Kyllähän yksinäinen nainenkin voi saada lapsettomuushoitoja.

Menemättä yksityskohtiin, voi tutkituttaa hedelmällisyytensä ja saada esim Terolut kuurin säännöllistämään kiertoa, ilman että puhutaan edes varsinaisesta lapsettomuushoidosta.

Ja kun tapauksessa ei ollut edes yhteistä virallista osoitetta niin ei silloin puolisoa tarvita mukaan ennen kuin tutkitaan miestä tai aloitetaan varsinaiset invasiiviset hoidot.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kuusi