Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten toimisitte tällaisessa tilanteessa töissä? Sain ylennyksen, mutta samalla tasolla oleva työkaveri sabotoi työtäni

Vierailija
30.01.2023 |

Pitkien neuvotteluiden jälkeen sain vihdoin ylennyksen tavoittelemaani hommaan. Meitä on nyt neljän tiiminvetäjän sijaan viisi kun minä tulin uutena mukaan. Yksi tiiminjohtajista on 60+ ja jäämässä 2-3 vuoden sisällä eläkkeelle. Tarkoituksena on, että hän opastaa minua vähän hänen projekteihinsa, joita minä sitten vedän tulevaisuudessa. Hän on antanut minulle pari asiaa tehtäväksi ja olen tehnyt ne virallisten ohjeiden mukaan ja lähettänyt asiakkaille. Tämä kolleega on sen jälkeen käynyt katselemassa niitä juttuja ja kertonut esimiehelleni, että ei hänen projekteja ole noin ennen tehty ja että hän haluaa tehdä ne itse kokonaan, minä en ole valmis niitä tekemään. Yhtään valitusta ei ole asiakkailta tullut ja esimies tarkisti itse ensimmäisen projektin ja hyväksyi sen.

Minusta tuntuu, että tämä kohta eläkkeelle jäävä kolleega ei osaa päästää irti ja hyväksy sitä, että joku ei tee hänen ennen vetämiään projekteja kuten hän on kohta 40 vuotta tehnyt.

Mitä voin nyt tehdä asialle? En halua antaa periksi, mutta jos teen tuon kolleegan projekteja niin tiedän, että hän kyylää jokaisen pisteen ja pilkun ja valittaa sitten selkäni takana esimiehelle, että teen asioita 'huonosti'.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärvistelet pari vuotta niin kyllä se siitä sitten.

Vierailija
2/27 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kollega, yhdellä e-kirjaimella. Tiiminvetäjän perustietoon kuuluu oikeinkirjoituksen hallinta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä tässä on, mitä esihenkilö asiasta ajattelee? Uskooko kollegaasi, kuunteleeko teitä molempia vai onko oleellisinta asiakkaiden reaktio?

Jos esihenkilö on yhtään pidempään ollut hommissaan, hänelle on aivan varmasti tuttua tällaiset tilanteen, joissa nuorempi ja näppärämpi saa eläkeikää lähestyvän hermostumaan. Enkä tarkoita, että kaikki eläkeikää lähestyvät ovat tehottomia, töitään mustasukkaisesti vahtia työelämän tahdista pudonneita, osa on rautaisia ammattilaisia, joiden eläköitymistä työnantaja pelkää. Välillä vaan työntekijä pääsee vähän liian mukavaan asemaan, jossa ei ole pakko uudistua ja ajan kuluessa kaikki uusi aletaankin kokea uhkana. 

Vierailija
4/27 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimiehen suhtautuminen vaikuttaa asiaan paljon: jos hän ymmärtää että kollega on hieman muutosvastarintainen eikä sinänsä sinun tekemisessä ole vikaa, niin jatka vain samaan malliin ja yritä olla välittämättä hänen moitteistaan. Toisaalta jos pomo taas kuuntelee valittavaa kollegaa liikaa, niin siinä tapauksessa keskustelu esimiehen kanssa asiasta olisi varmasti paikallaan. Hän kuitenkin ymmärtää sen, että sinä olet se joka on taloon jäämässä ja toinen on kohta lähdössä eläkkeelle.

Vierailija
5/27 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika haastavia tehtäviä kun piti järjestää 2-3 vuoden perehdytys.

Vierailija
6/27 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäytyvän puutteellisuuden piikkiin. 

Vierailija
7/27 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin ne minulle suunnatut työt niillä eväillä jotka on minulle on työnantaja antanut. Työelämässä ei enää tarvitse olla se kympintyttö. 6,5 suoritus riittää. 

Vierailija
8/27 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuliko työ tehtyä? Tuliko palkka tilille? Kuoliko kukaan?

Vierailija
9/27 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna ottaisin sen asenteen, että jos kuulen selän takana jauhamista työstä, joka on ollut asiakkaan mielestä ok, että mikä työssä on tehty väärin. Eläköityvä kollega näyttäköön esihenkilön läsnäollessa kohta kohdalta, missä meni metsään, ja miten se vaikuttaa asiakkaaseen. Tuo tulee nimittäin pahenemaan, kun vanha työntekijä kokee, että ei ole kuin yksi tapa tehdä, minun tapani, kun olen sen 40 vuotta aina tehnyt näin. Asioiden tasalla oleva pomo toisaalta tajuaa hyvin, mistä kiikastaa, ja hänen on tehtävä selväksi, missä turhasta valittamisen raja kulkee.

Vierailija
10/27 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä nyt siis on tapahtunut? Hypit kaikki päivät kolmiloikkaa, eikä sinulla ole töitä?

Vierailija
11/27 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaa maa ja oikeus valita työpaikkansa. Jos et pidä niin lähde pois. Kerrot vain ylipäällikölle rehellisesti syyn. Nythän on työvoimapula niin et ole korvaamaton kuten ei se kollegasikaan.

Vierailija
12/27 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävisin tuon asian esimiehen kanssa läpi. Jos teet työt oikein, niin jatkaisin samalla mallilla. Kollegalta voisin ottaa ideoita vastaan ja kokeilla niitä, mutta sinun täytyy kuitenkin löytää oma tapasi tehdä töitä, koska et ole tuo kollegasi. Ehkä voit myös varmistaa muilta tiimiläisiltä, miten he asian tekevät.

Vierailija
13/27 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sabotoi juoruamalla esimiehelle?

Vierailija
14/27 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

" mutta jos teen tuon kolleegan projekteja niin tiedän, että hän kyylää jokaisen pisteen ja pilkun ja valittaa sitten selkäni takana esimiehelle, että teen asioita 'huonosti'."

Hanki itsetunto. Olet jo iso tyttö. 

Vierailija
15/27 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävisin tuon asian esimiehen kanssa läpi. Jos teet työt oikein, niin jatkaisin samalla mallilla. Kollegalta voisin ottaa ideoita vastaan ja kokeilla niitä, mutta sinun täytyy kuitenkin löytää oma tapasi tehdä töitä, koska et ole tuo kollegasi. Ehkä voit myös varmistaa muilta tiimiläisiltä, miten he asian tekevät.

Esimiehen? Miksi sen kollegan kanssa ei voisi suoraan keskustella ja kysyä missä nyt mennään?

Vierailija
16/27 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun etenee, niin pitää olla myös "munaa" älä anna asian painaa mieltäsi, se on ratkaisu.

Jos, et tuollaista pikku juttua kestä, niin älä ikinä enää pyri etenemään, paineet ja padka kasvavat ja kaverit ja tuki häviää nopeaan.

Asiakkaiden palaute on tärkeintä ja jos mitään negatiivista ei ole ollut, niin olet hoitanut asian riittävän hyvin, joten lunkisti vain.

Vierailija
17/27 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on taas tämä outo kuvio, että se sabotööri tai kiusaaja tai katkera tai vihamielinen on se yli 60-v nainen.

Ei oo todellista.

Miksi hän vaivautuisi, jos on kerran jo jäämässä koko työpaikalta pois.

Ei viittis kyllä nähdä vaivaa. Hän ei siitä mitenkään hyödy!

Vierailija
18/27 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimiehen? Miksi sen kollegan kanssa ei voisi suoraan keskustella ja kysyä missä nyt mennään?

Äitiiiii...Tiina kiusaa, yhyy.

Vierailija
19/27 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas jollain kermaperseellä pasmat sekaisin kun vähän kritisoidaan?

Ota saikkua vielä?

Pasmat ovat sekaisin tällä pian eläköityvällä. Monelle työelämä on elämän pääsisältö ja eläkkeelle jääminen on kriisi, josta ympäristö sitten kärsii.

-ohis

Vierailija
20/27 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokemuksen kautta olen oppinut, että hankalissa asioissa kannattaa käydä tilanne mieluusti läpi sen esimiehen kanssa. Silloin hän on kartalla, jos tilanne menee huonoksi ja tulee oikeaa sabotointia. Nytkin tämä työkaveri on mennyt valittamaan esimiehelle ja vaatimaan projekteja takaisin itselleen. Siksi vaikuttaa, että tilanne ei ratkea siististi hänen kanssaan juttelemalla, vaan on parempi kysyä esimieheltä, mikä tilanne on ja miten toimia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kahdeksan