Oletko aamuvirkku vai aamutorkku? Tiesitkö että asialla on ratkaiseva merkitys terveydellesi? Aamutorkut ovat sairaita ja aamuvirkut terveitä. Tutkimusprofessori sanoo näin.
https://www.etlehti.fi/artikkeli/terveys/oletko-aamuvirkku-vai-iltakukk…
Aamutorkut sairastavat aamuvirkkuja enemmän.
Aamutorkuilla on enemmän lihomista, diabetesta, sydän- ja verenkiertoelimistön sairauksia, neurologisia sairauksia, ruoansulatus- ja hengityselimistön sairauksia ja syöpiä. Aamutorkut kuolevat nuorempina kuin aamuvirkut ja heillä alkaa ilmenemään terveysriskejä jo nuorena.
Aamuvirkut nukkuvat paremmin ja aamutorkut nukkuvat huonommin.
Kumpaan ryhmään sinä kuulut?
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Olen se aamuvirkku, joka uskoo että moni iltavirkuksi itseään väittävä vaan huijaa itseään ja pystyisi halutessaan kääntämään unirytminsä paremmaksi.
Esim. "iltavirkku" poikaystäväni kyllä jää ihan huvin vuoksi tuhlailemaan aikaansa illalla koneelle, eikä tule nukkumaan ajoissa vaikka hyvin voisi ja helposti nukahtaisi. Sitten on niin vaikeaa, jos pitää herätä kuudelta ja saa vain 5h unta oman jumittamisen takia.
Mieheni kokeili tätä, lopputulos: hän ei saanut unta kun minä pyörin ja höpötin ja lopulta aloin katsoa kännykkää. Kun sitä oli kestänyt kolmisen tuntia mies ärähti että painu olohuoneeseen siitä!
Lomalla on hirveää kun minä haluan aamuyöhön asti seikkailla, tutkia uusia paikkoja ja mieheni on valmis kymmeneltä tutustumaan hotellihuoneen sänkyyn. Ja todellakin siis nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen se aamuvirkku, joka uskoo että moni iltavirkuksi itseään väittävä vaan huijaa itseään ja pystyisi halutessaan kääntämään unirytminsä paremmaksi.
Esim. "iltavirkku" poikaystäväni kyllä jää ihan huvin vuoksi tuhlailemaan aikaansa illalla koneelle, eikä tule nukkumaan ajoissa vaikka hyvin voisi ja helposti nukahtaisi. Sitten on niin vaikeaa, jos pitää herätä kuudelta ja saa vain 5h unta oman jumittamisen takia.
Mieheni kokeili tätä, lopputulos: hän ei saanut unta kun minä pyörin ja höpötin ja lopulta aloin katsoa kännykkää. Kun sitä oli kestänyt kolmisen tuntia mies ärähti että painu olohuoneeseen siitä!
Lomalla on hirveää kun minä haluan aamuyöhön asti seikkailla, tutkia uusia paikkoja ja mieheni on valmis kymmeneltä tutustumaan hotellihuoneen sänkyyn. Ja todellakin siis nukkumaan.
Aamuvirkut pärjäävät työelämässä tehdessään duunia virka-aikana, mutta muuten he ovat kyllä esimerkiksi matkoilla ja festareilla tylsää seuraa. Haukottelu alkaa viimeistään klo 20, ja sitten alkaakin jo rutina että nukkumaan on päästävä tai menee koko seuraava päivä pilalle. Odottelevat sitten hotellin aulassa kuudelta että koska ne ravintolan ovet aukeavat että pääsee aamupalalle, kun matkaseurue vetelee vielä sikeitä ainakin pari tuntia.
Mitään aamutorkkuisuutta ei oikeasti ole, on vain epäterveellisten elämäntapojen aiheuttamaa vuorokausirytmin häiriintymistä.
Itsekin paranin aamutorkkuudesta, kun pudotin painoa ja aloitin liikunnan. Elämänlaatu parani 100000%!!! Vuodessa 365 tuskallista aamua vähemmän ja 365 ihanaakin ihanampaa aamua enemmän. Ja kun jaksaa päivällä tehdä kaikenlaista, illalla nukkumatti tuleea ajoissa ja on ihana käydä nukkumaan, kun tietää saavansa heti hyvät unet ja aamulla heräävänsä virkeänä. :)
Olen aamutorkku SEKÄ iltatorkku. Nukahdan helposti 22-23 välillä ja nukun vähintään aamuyhdeksään. Lomautettuna voin nukkua oman rytmini mukaan ja se on juuri tätä. Aamupäivä menee koomaillessa ja vasta iltapäivästä alkaa tuntua, että nyt voisi alkaa tehdäkin jotain. 15-20 on se aktiivisin aika, jolloin jaksaa touhuta vaikka mitä. Olen kokeillut salia puolenpäivän aikaan, mutta siitä ei tule mitään, kun on jotenkin vielä niin väsynyt eikä ainakaan valmis niin raskaaseen fyysiseen suoritukseen.
Töissä ollessa nukahdan samaan aikaan, mutta joudun heräämään 6.30 ja olen joka arkipäivä rättiväsynyt niiden aikaisten aamujen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen illanvirkku. Se on synnynnäinen ominaisuus. Olen siitä onnekas, että olen löytänyt työn, jota voin tehdä oman sisäisen kelloni mukaan.
Juuri näin. Jotkut viitsivät nähdä vaivaa, että himmat onnistuvat, mutta niin kuin tässäkin ketjussa huomaa, ei se kaikilta onnistu ollenkaan. Ei heillä välttämättä onnistu mikään muukaan, joten yritetään ymmärtää.
Kuten sanoin, minulla on ollut onnea. Se ei tee minua sen paremmaksi ihmiseksi, kuin ne, joilla on käynyt vähemmän hyvä tuuri.
Vierailija kirjoitti:
Siitä on varmasti haittaa kun joutuu koko elämänsä heräämään väärään aikaan. Maailma on tehty aamuvirkkujen mukaan ja kun et sovi muottiin niin joudut kärsimään. Enemmistö kokee oikeudekseen sortaa vähemmistöjä. Tässä tapauksessa aamuvirkut sortaa muita.
Satun olemaan aamuvirkku, mutta en tiennyt sortavani ketään. Uutta oppi taas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä näin on joidenkin kohdalla mutta iltavirkkuus on tutkitusti ihan todellinen ominaisuus. Mielestäni olisi todella yllättävää, jos ihmisten välillä ei olisi unirytmieroja kun eroja on kaikessa muussakin. Oma paras aikani on klo 23. Jo lapsena olin aamu-uninen. Yritin (eli oikeasti myös tein asian eteen jotain) kouluvuodet elää aikaisessa rytmissä, koskaan siinä onnistumatta. Ei ollut pelikoneita tai älypuhelimia silloin. Yhä vieläkin minun on erittäin vaikea aikaistaa unirytmiä edes tunnilla viikonkaan aikana mutta sen sijaan voin kyllä myöhentää unirytmiä halutessani 3-4 tunnilla yhdessä yössä. Nykyisin voin elää omassa rytmissäni. Se ei vaadi mitään ponnisteluja ja on helppoa uskoa, että se on myös terveellisempää.
Niin minäkin uskon, johan luolamiesyhdyskunnissa oli jonkun valvottava tulta ja oltava varuillaan petojen ja muiden vihollisen varalta yövartiossa.
Olisi tietysti ideaalista, jos yökukkujat voisiva valikoitua yötöihin, koska kyllä heitä tarvitaan.
Olen iltavirkku ja voinut huonosti tässä aamuvirkkujen maassa miltei koko elämäni. Nyt olen saanut nukkua oman kelloni mukaan miten haluan jo parin vuoden ajan ja voin niin hyvin. Menen nukkumaan puoli 12 ja herään kahdeksalta tai yhdeksältä, ihan miltä tuntuu ja pois on migreenit ja väsymykset ja muut ongelmat. Eli miksi tämä maailma tehdään vain tietyntyyppisten ihmisten elämään sopivaksi, samoin kuin koululaitos ajattelee, että kaikki oppivat tasapäisesti tai muuten on tyhmä. Tuollainen ajattelu vasta idioottia on ja aamuvirkut kuvittelevat olevansa parempia tai terveempiä ihmisiä. Ja tuntuvat olevan tämän aloituksen perusteella aika yksoikeita.
Vierailija kirjoitti:
Olen iltavirkku ja voinut huonosti tässä aamuvirkkujen maassa miltei koko elämäni. Nyt olen saanut nukkua oman kelloni mukaan miten haluan jo parin vuoden ajan ja voin niin hyvin. Menen nukkumaan puoli 12 ja herään kahdeksalta tai yhdeksältä, ihan miltä tuntuu ja pois on migreenit ja väsymykset ja muut ongelmat. Eli miksi tämä maailma tehdään vain tietyntyyppisten ihmisten elämään sopivaksi, samoin kuin koululaitos ajattelee, että kaikki oppivat tasapäisesti tai muuten on tyhmä. Tuollainen ajattelu vasta idioottia on ja aamuvirkut kuvittelevat olevansa parempia tai terveempiä ihmisiä. Ja tuntuvat olevan tämän aloituksen perusteella aika yksoikeita.
minuakin ärsyttäisi, jos kuuluisin tuohon torkkujen porukkaan joka sairastuu ikäviin sairauksiin.
Syy sairastumiseen on varmasti aamuvirkuille suunniteltu aamulypsyn aikainen yhteiskunta. Vähemmästäkin sitä sairastuu! Joutuu toistuvasti heräämään itselleen väärään aikaan. Milloin myönnetään ihmisoikeudet iltavirkuille?
Haiskahtaa aika karkealta yleistykseltä koko juttu.
Tuohan on täyttä hölynpölyä! Ihmisiä sairastuu,olit sitten virkku tai torkku!
Aamutorkut saa helposti karsittua pois, kun pitää työhaastattelun maanantai-aamuna klo 7 ja seuraa onko hakija virkeänä vai vaikuttaako väsyneeltä.
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on täyttä hölynpölyä! Ihmisiä sairastuu,olit sitten virkku tai torkku!
Ei ole. Väärässä rytmissä eläminen altistaa lukemattomille fyysisille ja psyykkisille sairauksille. Ja iltavirkut elävät väärässä rytmissä vähintään peruskouluvuodet.
Vierailija kirjoitti:
Eli sinun mielestäsi me iltavirkut ollaan ihan vain omasta syystä aamutorkkuja. Tiedätkö mitä kävin vuorotyössä ja kyllä aamulla piti herätä välillä jo neljältä, ennen yhdeksää menin sänkyyn odottamaan unta joka tuli puolen yön jälkeen, jos taas nukahdin aiemmin heräsin kahden- kolmen maissa, ja uni olisi tullut uudestaan silloin kun piti lähteä töihin. Tutkittu fakta on että osa on luonnostaan iltavirkkuja, sitä ei voi muuttaa vaikka on harjoitellut jo yhdeksän vuotta peruskoulussa ja sen jälkeen muissa opinnoissa, sitten työelämässä, eikä vaan onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Kun olen käyny normi 8-16 töissä, niin olen tarvinnut unilääkkeen nukahtamiseen. Ongelma ei ole herääminen, vaan että EN VAAN NUKAHDA JA SAA UNTA! Olen työkykyinen vain lääkkeillä, mutta yhteiskunta ei tätä tajua ja pakottaa vaan nukkumaan "luonnollisin keinoin".
Ja tämä myöhäinen rytmi ollut lapsesta asti. Teini-iässä koulunkäynti jo unettomuuden vuoksi tuskaa. Lapsena esiin nukkuvaa ja nousin keskellä yötä sängystä touhuamaa kun en malttanut pysyä paikoillaan.
Kaikki koulut mennyt päin hlvettiä, kun nuorien unettomuutta ei oteta tosissaan.
Aamuvirkut on tuomitsevia ja yksinkertaisia. Yleistetään nyt näinkin päin. Syntyneet tekemään työtä tiukasti virka-aikana, ovat vähän rajoittuneita robotteja. Iltavirkut on luovempaa sakkia ja ikävä kyllä kärsivät aamuvirkkuuden ihannoinnista.
Valvon illalla, nukun pitkään. Jos elämä on lyhyempi, olen ainakin tyytyväisempi ja tasapainoisempi. Yö on aivan ihanaa kirjanlukemisaikaa, ei mitään häiriöitä ja näkee vahvoja, inspiroivampia ja jännittäviä uniakin. Antaa alitajunnan ohjata, silloin päivätietoisuuskin on sisältä päin ohjautuvaa eikä muiden ehdoilla elämistä.
Sitten vasta sairas olenkin, jos minut revitään kahdeksalta aamulla sängystä!
Olen virkeimmilläni illalla kello kuuden jälkeen, siivoan ja jumppaan ja laitan ruokaa. Nukkumaan menen klo 23-01 ja heräilen etätöihin klo 10.
Lapseni on jo aikuinen ja asuu pois kotoa. Kun hän oli pieni, oli ihan kidutusta kun kaikki neuvola-ajat ym olivat aamulla. Suomessa vallitsee aamu-ihmisten tyrannia.