Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko aamuvirkku vai aamutorkku? Tiesitkö että asialla on ratkaiseva merkitys terveydellesi? Aamutorkut ovat sairaita ja aamuvirkut terveitä. Tutkimusprofessori sanoo näin.

Virkeänä on ihana herätä
30.01.2023 |

https://www.etlehti.fi/artikkeli/terveys/oletko-aamuvirkku-vai-iltakukk…

Aamutorkut sairastavat aamuvirkkuja enemmän.
Aamutorkuilla on enemmän lihomista, diabetesta, sydän- ja verenkiertoelimistön sairauksia, neurologisia sairauksia, ruoansulatus- ja hengityselimistön sairauksia ja syöpiä. Aamutorkut kuolevat nuorempina kuin aamuvirkut ja heillä alkaa ilmenemään terveysriskejä jo nuorena.

Aamuvirkut nukkuvat paremmin ja aamutorkut nukkuvat huonommin.

Kumpaan ryhmään sinä kuulut?

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä on varmasti haittaa kun joutuu koko elämänsä heräämään väärään aikaan. Maailma on tehty aamuvirkkujen mukaan ja kun et sovi muottiin niin joudut kärsimään. Enemmistö kokee oikeudekseen sortaa vähemmistöjä. Tässä tapauksessa aamuvirkut sortaa muita.

Vierailija
2/38 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen illanvirkku. Se on synnynnäinen ominaisuus. Olen siitä onnekas, että olen löytänyt työn, jota voin tehdä oman sisäisen kelloni mukaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan normaali, eli kaikki sopii. Pystyn hyvin heräämään aikaisin, mutta minulla onnistuu myös pitkään nukkuminen. Sama illalla, voin mennä nukkumaan ajoissa tai sitten voin valvoa myöhään.

En ole jaksanut vatvoa tätäkään asiaa enää pariinkymmeneen vuoteen, sillä oikeasti asialla ei ole ainakaan minun elämässä mitään väliä. Enkä oikeastaan tunne muitakaan, joilla olisi ihmeempiä ongelmia.

Vierailija
4/38 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aamuntorkku. Yhteiskunta tanssii aamuvirkkujen pillin mukaan ja aamuntorkut sitten maksavat hinnan terveydellään.

Toivottavasti tähän tulisi pian muutos.

Vierailija
5/38 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen entinen aamuvirkku, nykyinen aamuyön virkku ja pelkään, että terveyteni on kohta mennyttä...

Vierailija
6/38 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitä on varmasti haittaa kun joutuu koko elämänsä heräämään väärään aikaan. Maailma on tehty aamuvirkkujen mukaan ja kun et sovi muottiin niin joudut kärsimään. Enemmistö kokee oikeudekseen sortaa vähemmistöjä. Tässä tapauksessa aamuvirkut sortaa muita.

Voit ihan itse vaikuttaa vaikka työasioihisi, joten jos et tee niille mitään, vaan valitst vain, on se täysin oma ongelmasi.

Siskollani on vaikeaa herätä aamuisin ja niinpä hän opiskeli ammattiin, jossa työt voi tehdä aamupäivästä alkaen. Se on jännä miten joillekin tällaiset asiat eivät ole hankalia, mutta joku vain lyö päätään seinään ja valittaa.

Vierailija
7/38 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen illanvirkku. Se on synnynnäinen ominaisuus. Olen siitä onnekas, että olen löytänyt työn, jota voin tehdä oman sisäisen kelloni mukaan. 

Juuri näin. Jotkut viitsivät nähdä vaivaa, että himmat onnistuvat, mutta niin kuin tässäkin ketjussa huomaa, ei se kaikilta onnistu ollenkaan. Ei heillä välttämättä onnistu mikään muukaan, joten yritetään ymmärtää.

Vierailija
8/38 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen parhaimmillani illalla enkä lähes koskaan herää aikaisin aamulla. Onneksi nykyinen elämäntilanteeni mahdollistaa tämän ja voin tehdä töitä itse valitsemanani aikana. Univaje tutkitusti aiheuttaa monenlaisia terveysongelmia. Minullakin oli mm. kovia päänsärkyjä lähes joka toinen päivä kun aikoinaan piti olla koulussa tai töissä aikaisin aamulla. Nykyään on harvoin pää kipeä ja silloin kun on on paljon lievemmin.

Vierailija
9/38 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit ihan itse vaikuttaa vaikka työasioihisi, joten jos et tee niille mitään, vaan valitst vain, on se täysin oma ongelmasi.

Siskollani on vaikeaa herätä aamuisin ja niinpä hän opiskeli ammattiin, jossa työt voi tehdä aamupäivästä alkaen. Se on jännä miten joillekin tällaiset asiat eivät ole hankalia, mutta joku vain lyö päätään seinään ja valittaa.

Älä ole lapsellinen. Monessako työssä työaikaan voi oikeasti vaikuttaa noinkin radikaalisti? Mitä jos inhoaa sitä työtä muuten?

Vierailija
10/38 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Jotkut viitsivät nähdä vaivaa, että himmat onnistuvat, mutta niin kuin tässäkin ketjussa huomaa, ei se kaikilta onnistu ollenkaan. Ei heillä välttämättä onnistu mikään muukaan, joten yritetään ymmärtää.

Näin päästiin väheksymään ja pilkkaamaan muita ja ylentämään itsensä. Tulipa taas hyvä päivä.

Vierailija
11/38 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin päästiin väheksymään ja pilkkaamaan muita ja ylentämään itsensä. Tulipa taas hyvä päivä.

Osa aamuvirkuista on itsekkäitä sikoja joilla on aina ratkaisu iltavirkkujen ongelmiin. Mene aiemmin nukkumaan, vaihda työpaikkaa, perusta yritys. Tai ennen kaikkea: herää aikaisemmin.

Vierailija
12/38 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitettiin puolison kanssa kokeilla tuot yöpaastoa, eli päivän viimeinen ateria syödään niin, että sen ja aamiaisen väliin jää 12 tuntia. Puolisolla ei kyllä ole uniongelmia, mutta tuota ruokailun välttämistä myöhään illalla pidetään muutenkin terveyttä edistävänä.

Kyllä se varmaan parantaa unta ainakin siinä mielessä, että ei iltapalan neste sitten yöllä herättä vessaan.

Tosin mulla on sellainen uniongelma, että tykkään valvoa yöllä ja vedän mielelläni päikkärit, vaikka se nyt  varmaan kuolemakseni koituukin.

Vierailija
13/38 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen se aamuvirkku, joka uskoo että moni iltavirkuksi itseään väittävä vaan huijaa itseään ja pystyisi halutessaan kääntämään unirytminsä paremmaksi.

Esim.  "iltavirkku" poikaystäväni kyllä jää ihan huvin vuoksi tuhlailemaan aikaansa illalla koneelle, eikä tule nukkumaan ajoissa vaikka hyvin voisi ja helposti nukahtaisi. Sitten on niin vaikeaa, jos pitää herätä kuudelta ja saa vain 5h unta oman jumittamisen takia.

Vierailija
14/38 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen kuolee kuitenkin, virkut ja torkut, ja aika harva täältä täysin ehjänä lähtee. Asioita voi selittää ja tutkia, tehdä päätelmiä, julistaa niitä totuuksiksi. Ovatko ne sitten absoluuttisia totuuksia vai sovittuja konsensuksia, valtaosa tieteen totuuksia ovat.

Vierailija
15/38 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sikäli hyvässä asemassa että teen vaativaa asiantuntijatyötä ja voin sanella teemkö töitä ollenkaan jos ei huvita. Palkan saan ihan sillä että toimari toivoo minun jossakin välissä suorittavan vaativaa asiantuntijatehtävääni.

Vierailija
16/38 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aamun virkku illan torkku. Tunti sitten tullut ryhmäliikunasta.Lounas syöty hetken huilin ja edessä 12km lenkki. Ulkoilen paljon kun en työelämässä, En myöskään juo ,en tupakoi.Ympäristöstäni huomaan moni valittaa ei saa unta ja makaa puolen päiviin.Likunta heitä ei kiinosta.Kun ei kumppani , notkuvat paareissa ja  keuhkonsa pilaavat savukeilla. Ei ihme eivät nuku,eivät saa elämä järjestykseen ja  eivät sitä kaivattua miestä.

Vierailija
17/38 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ollut iltavirkku, mutta töitten takia joudun heräämään noin 04.30 ja koska illalla ei vaan yleensä ottaen nukuta, niin nukkumaan menen puolilta öin. Tätä jatkunut 8v.

Eli minun tapauksessa kyllä tämä pakotettu aamuvirkkuus tappaa ennemmin kuin että nukkuisin aamulla pitkään.

Vierailija
18/38 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taasko sitä yritetään muokata ihmisestä jotain mitä hän ei ole eikä tule olemaan? Iltavirkusta ei tule aamuvirkkua samoin kuin sukupuolta ei voi vaihtaa pelkällä paperilla.

Vierailija
19/38 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aamun virkku illan torkku. Tunti sitten tullut ryhmäliikunasta.Lounas syöty hetken huilin ja edessä 12km lenkki. Ulkoilen paljon kun en työelämässä, En myöskään juo ,en tupakoi.Ympäristöstäni huomaan moni valittaa ei saa unta ja makaa puolen päiviin.Likunta heitä ei kiinosta.Kun ei kumppani , notkuvat paareissa ja  keuhkonsa pilaavat savukeilla. Ei ihme eivät nuku,eivät saa elämä järjestykseen ja  eivät sitä kaivattua miestä.

Kannattaa rajoita liikunta paljon. Sydän lihas moni tulehtuu yhtakia nyt.

Vierailija
20/38 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen se aamuvirkku, joka uskoo että moni iltavirkuksi itseään väittävä vaan huijaa itseään ja pystyisi halutessaan kääntämään unirytminsä paremmaksi.

Esim.  "iltavirkku" poikaystäväni kyllä jää ihan huvin vuoksi tuhlailemaan aikaansa illalla koneelle, eikä tule nukkumaan ajoissa vaikka hyvin voisi ja helposti nukahtaisi. Sitten on niin vaikeaa, jos pitää herätä kuudelta ja saa vain 5h unta oman jumittamisen takia.

Ehkä näin on joidenkin kohdalla mutta iltavirkkuus on tutkitusti ihan todellinen ominaisuus. Mielestäni olisi todella yllättävää, jos ihmisten välillä ei olisi unirytmieroja kun eroja on kaikessa muussakin. Oma paras aikani on klo 23. Jo lapsena olin aamu-uninen. Yritin (eli oikeasti myös tein asian eteen jotain) kouluvuodet elää aikaisessa rytmissä, koskaan siinä onnistumatta. Ei ollut pelikoneita tai älypuhelimia silloin. Yhä vieläkin minun on erittäin vaikea aikaistaa unirytmiä edes tunnilla viikonkaan aikana mutta sen sijaan voin kyllä myöhentää unirytmiä halutessani 3-4 tunnilla yhdessä yössä. Nykyisin voin elää omassa rytmissäni. Se ei vaadi mitään ponnisteluja ja on helppoa uskoa, että se on myös terveellisempää.