Kuulokkeet kiellettävä kaduilla!
Nyt sitten tapahtui se, kuulokkeet korvilla talsiva mistään mitään tietämätön nuori käveli kadulle ja jäi auton alle. Nyt se auto sattui olemaan poliisiauto. Tästä tulee mielenkiintoinen periaate-keskustelu yhteiskunnassa. Tämä kuuloke-kännykkä-keinotodellisuus menee liian pitkälle. Pitäisikö ajamisen lisäksi myös jalankulkijoilta kieltää kännykän käyttö?
Linkki iltasanomien uutiseen: https://www.is.fi/oulun-seutu/art-2000009358333.html
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Miksi ulkona pitää mitään kuunnella. Meillä on kuuloaisti siksi että pystyy havannoimaan ympäristöä ja ennakoimaan vaaroja sitten kuunnellaan kaiken maailman kus imutterien renkutuksia.
Elinaikaa on kullakin vain rajallinen määrä niin pitäähän sen käyttö ottaa maksimaalisesti hyötykäyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mimusta on oma syy jos jää auton alle esim. suojatiellä jos pitää pitää kuulokkeita, eiköhän opi jos on oppiakseen.
Jos autoilija ajaa päälle suojatiellä niin se ei ole koskaan jalankulkijan vika.
On esimerkiksi silloin, jos jalankulkijalle palaa punainen valo ja autoilijalle vihreä. Ja kuten jo mainittu, on annettava hälytysääni- ja -valomerkkejä antavalle hälytysajoneuvolle ja tällaisia merkkejä antavan poliisiajoneuvon tai rajavartiolaitoksen ajoneuvon vetämälle saattueelle esteetön kulku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli kuulokkeet tai ei, ihmiset (kaikenikäiset) ovat unohtaneet sen miten toimia liikenteessä, ei katsota molempiin suuntiin kun ylitetään tietä, kävellään päin punaisia, yms
Ja autoilijat ovat tainneet unohtaa autokoulussa opitun, eli jalankulkijaa väistetään, jos ei ole liikennevaloja muuta ilmoittamassa. Kun kävelee suojatien eteen, niin ehkä 5% autoilijoista osaa väistämissäännön, loput posottavat apinanaivoineen pysähtymättä.
Ja mikäs tässä kommentissa on niin hirveästi porukkaa harmittanut? Suojatietä ylittävän jalankulkijan väistämisvelvollusuus on totta. Jos ei tätä osaa, niin ei ole sopiva autonrattiin.
Vierailija kirjoitti:
Boomerit taas haukkuvat nuorisoa. Itse en ainakaan mene ulos ilman kuulokkeita introverttina. M27
En mene minäkään. Pidän tosin aina voluumin sen verran alhaisella että kuulen jos joku esim. pimpauttaa pyörän kelloa. Pidän myös huolen siitä että en ylitä katuja jos menee autoja jne.
N. 39
Viktigare skulle det vara att få vareviga ouppfostrad att förstå att man använder hörlurar ifall att man vill höra på musik, se på film eller göra något annat högljutt bland andra människor.
Hur många gånger är det inte inom kollektivtrafiken som någon eller några mentalt underutvecklade får för sig att alla vill höra det de råkar ha på telefonen eller datorn?
Vierailija kirjoitti:
Viktigare skulle det vara att få vareviga ouppfostrad att förstå att man använder hörlurar ifall att man vill höra på musik, se på film eller göra något annat högljutt bland andra människor.
Hur många gånger är det inte inom kollektivtrafiken som någon eller några mentalt underutvecklade får för sig att alla vill höra det de råkar ha på telefonen eller datorn?
Muu mmu muu? Möö , möö.
Minä ihmettelen, miten ihmiset uskaltavat kulkea kuulokkeet päässä, kävellen saati sitten pyörällä. Etenkin sellaiset kuulokkeet, jotka aidosti vaimentavat kaikki ympäristön äänet.
Vierailija kirjoitti:
Muumimamma muumio ja mummimuumi
Vierailija kirjoitti:
Mä oon itseasiassa samaa mieltä... Kuulokkeet on hyvät illalla jossain syrjäseudulla kun kävelee, mutta ne ei sovi päiväsaikaan mihinkään missä on enemmän väkeä tai liikennettä... Ihminen ei kiinnitä huomiota EIKÄ KUULE ympäristötekijöitä ollenkaan ne päässä.
Evoluution kannalta kuulo on ihmisen tärkein aisti selviytymiseen ja kuulo ei ole evoluution myötä heikentynyt esi-ihmisiin verrattuna samoin kuten esim. Näköaistimme. Kuulo on aisti joka ihmisellä syntyy ensimmäisenä kohdussa ollessaan. On tragikoomista, miten nykyihminen tieten tahtoen haluaa käytännössä tuhota nykyihmisen. Hyvä esimerkki siitä vastamelukuulokkeet. Ei ymmärretä, että kuulolla on merkitystä - ja nimenomaan muuta merkitystä kuin vain se että kuulee viimeisemmät podcastit. Ihmiskunta tyhmenee ja rappeutuu eskaloituvaa vauhtia. Ne selviää kenellä on henkiset ja fyysiset kyvyt selvitä. Sanomattakin on selvää, että teknologiariippuvainen luontaiset vaistonsa kadottanut ihminen ei voi selviytyä esimerkiksi tilanteessa jossa maapalloa kohtaa sähkömagneettisen kentän romahduttava aurinkomyrsky. Mutta sitähän on turha ihmisille selittää koska he vastaavat että sitten käytetään vara-generaattoreita - ymmärtämättä mitä sähkömagnetismi on .
Toinen on ilmastonmuutos ja sitä seuraavat yhteiskunnalliset ja sosiaaliset, kulttuuriset sekä materiaaliset muutokset. Selviytymiseen tarvitaan henkistä kantokykyä ja henkistä joustavuutta. Moni teknologiariippuvainen tulee todennäköisesti liittymään lahkoihin/ kannattamaan fasismia koska heillä kyky omaan kriittiseen ajatteluun on rajoittunut . Tämä nuoriso joka ei osaa lukea 15-vuotiaana tms. Mielenkiintoisia aikoja elämme.
Kaukaa viisaat muuttaa maalle ja alkaa opetella maanviljelystä .
Itse katson puhelinta kävellessä kun suunnistan vieraassa paikassa. Google maps helpottaa tosi paljon kohteen löytämistä.
Vierailija kirjoitti:
Pyöräilyssä ovat vaarallisia kun ei kuule mitä takaa tulee, kävelyssä pitäisi silmät riittää.
Miksi on oletettava jatkuvasti, että takaa tuleva tulee päälle? Ei siitä kuuloaistista ole hyötyä jos ihmiset seuraavat liikennesääntöjä ja havainnoivat edessä menijät.
Kuulostaa ahdistuneisuushäiriöiseltä touhulta. Siihen on lääkityksiä jos ei meinaa normaalielämä sujua oman ajattelun turvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Boomerit taas haukkuvat nuorisoa. Itse en ainakaan mene ulos ilman kuulokkeita introverttina. M27
En mene minäkään. Pidän tosin aina voluumin sen verran alhaisella että kuulen jos joku esim. pimpauttaa pyörän kelloa. Pidän myös huolen siitä että en ylitä katuja jos menee autoja jne.
N. 39
Kulje tien oikeaa reunaa ja pysy valitsemassasi suunnassa poukkoilematta reunasta reunaan, niin ei tarvitse kenenkään pimpautella kelloja.
Vierailija kirjoitti:
Minä ihmettelen, miten ihmiset uskaltavat kulkea kuulokkeet päässä, kävellen saati sitten pyörällä. Etenkin sellaiset kuulokkeet, jotka aidosti vaimentavat kaikki ympäristön äänet.
Jos sattuu jotain niin on sattuakseen. En viitsi huolestua jokaisesta risauksesta, koska kuka tahansa voi tulla hetkessä päälle riippumatta siitä, onko mulla kuuloaisti täydessä terässä liikenteelle vai ei.
Koirakot ja perheet minua ihmetyttää. Lapsi saa ajaa missä vain ja vanhemmat olettaa että oma piltti saa opetella olman heidän vastuutaan.
Ja koirat ne vasta seilaavatkin sinne sun tänne. Itsekkäät omistajat pauhaavat, että meitä on väistettävä eikä meillä ole mitään vastuuta pitää fleksiä lyhyellä, koska me keitä me ollaan.
Samat tyypit on niitä jotka eivät uskalla avata ovea kun kello soi tai eivät vastaa puhelimeen koskaan. Kuulokkeet tyhmentää.
Todistin bussista eräs päivä kuinka arviolta 1.-2.-luokkalainen (siis hyvin pieni lapsi!) käveli ruutu kädessä zombina suojatielle ja lähti ylittämään sitä, kunnes havahtui liikenteeseen. Onneksi hänen puoleinen autoilija oli kaukaa viisas ja jarrutti pidemmän matkan päästä. Muuten olisi voinut käydä köpelösti...
Minusta olisi järkevää opettaa lapsi selaamaan puhelinta esim. puiston penkillä, jos tarve. Mutta ei missään nimessä kävellessä liikenteen seassa. Mieluummin vaikka hieman pidempi kotimatka pysähdyksineen kuin ettei kotiinpaluuta enää ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on tollo ihan täysi oikeus jäädä auton alle. Maksat sitten sairaalakulut itse.
Pitäisi kieltää sekä kuulokkeet että kännykän räpläys kävellessä.
Olen yliopistolla töissä ja kuljen pyörällä töihin. Aamuisin joudun väistelemään nuoria isänmaan toivoja jotka hortoilevat ja pysähtelevät miten sattuu, kai joku kiinnostava tiktok lamaannuttaa jalat sekä aivot ajoittain, en tiedä. Joskus joutuu huomauttamaan että katso mihin kuljet tai kulje mihin katsot. Joku vuosi sitten tämä koski koululaisia, nyt ne kasvoivat ja menivät yliopistoon. Mitenhän työelämässä, kohta ne saapuu sinnekin.
Aivan toivotonta.
Vierailija kirjoitti:
Pyöräilyssä ovat vaarallisia kun ei kuule mitä takaa tulee, kävelyssä pitäisi silmät riittää.
Jep, mä kyllästyin tuohon kuulokehörhöjen toilailuun ja hankin pyörään sellaisen hirvä-äänisen honk, honk äänitorven.
Joku voi saada sydärin, mutta evvk, ainakin väistää tavalla tai toisella.
T.mummeli
Se on monesti suorakaiteen muotoinen musta kivi.