Kutina tavallisena raskausoireena vai ainako hepatoosi?
Olen viikolla 21 ja olen huomannut paikkojeni kutisevan. Välillä päästä, välillä käsistä, joskus sieltä ja täältä. Pääsen perjantaina verikokeeseen, mutta onko kutina aina merkki hepatoosista vai voiko se vain olla ihon kiristymisen merkki? Mulla kyllä kutisee rystysistäkin välillä.
Nyt oikein ottaa päähän odotella, mutta olen kotona vasta perjantaina, joten se ei aikasemmin onnistu (olen ulkomailla).
Ymmärsin netistä luettuani, että näillä vkoilla ei vielä välitöntä vaaraa vauvalle, että perjantainen koe ihan ok, mutta parempi hoitaa mahdollisimman äkkiä tietenkin.
Kommentit (5)
itselläni 1. raskaudessa kutina alkoi jo joskus 12 viikon jälkeen. Kova kutina, siellä täällä. Pahiten käsissä ja jalkaterissä. Itsekin kävin raskaushepatoosiepäilyn takia verikokeissa, muttei sitä ollut. Ilmeisesti monimuotoinen raskausihottuma / raskauden aikainen atopia. Kutina kesti raskauden loppuun, samoin ihottuma. Jouduin käymään valohoidossa ihot.polilla (SUP), joka auttoi kutinaan. Samoin miedot kortisonivoiteet auttoivat jonkin verran. Iho oli kuiva ja jouduin todella paljon rasvaamaan ihoa perusvoiteilla.
Jos kutina vain jatkuu ja verikokeet normaalit, kannattaa pyytää lähete ihot. erikoislääkärille ja kokeilla vaikka siitä valohoitoa.
Itse odotan nyt 2. lasta ja suuri helpotus on, ettei nyt ole ihoa kutissut, ainakaan suuremmin :)
mulla alko raskauden loppusuoralla rv 37 ihan hillitön kutina käsissä ja jalkapohjissa, mäkin kävin kokeissa eikä mitään ollu..arvot oli kuulemma huikan koholla mutta normaalirajoissa kuitenkin. Kutina meni ohi viikossa..oisko johtunut sitten turvotuksesta.
Heippa,
odotan kolmatta ja toisessa raskaudessa menin hienoisen kutinan takia verikokeisiin viikolla 33. Sappiarvot olivat kymmenkertaiset ja maksatkin koholla. Ottivat heti sairaalaan sisään. Lääkitystä jatkettiin koko loppuraskaus, mutta arvot lähtivät jälleen kohoamaan ja poju syntyi käynnistyksellä 37 viikolla. Kutina oli tosi vähäistä vaikka selvä hepatoosi olikin, että ilmeisesti ilmenee erilailla vähän eri ihmisillä. Nyt tässä kolmannessa raskaudessa seurataan sappi- ja maksa-arvoja kolmen-neljän viikon välein, kun on suuri todennäköisyys että uusii.
Emppu-76 ja " Tii" rv 18+4
Hei! myös raudan puute aiheuttaa kutinaa, eli ihon kuivumista. itsellänikin on kova kutina esim. suihkusta tulon jälkeen, mutta hyvä rasvaus auttoi ja nyt rautalääkitys. eniten kutisi sääret ja rinnat.
Satunnainen kutina siellä täällä on todennäköisesti ihan normaalia. Mulla paljastui hepatoosi ekassa raskaudessa, koska olin raapinut rystyset aivan verille, samoin mahan. Hepatoosissahan kutina on yleensä tietyissä paikoissa, ei siellä täällä, ja kutina on TODELLA kovaa. Minä jouduin joskus nousemaan jopa yöllä rapsuttamaan kynsiharjalla tai muulla harjalla kutisevia kohtia, sillä kutina oli niin kova. Joten jos kutina ei ole aivan sietämätöntä, en olisi sinun asemassasi ollenkaan huolissani. Mahan kutina voi kuulemma myöskin ennakoida raskausarpia.