Ei olisi kyllä koskaan pitänyt ottaa kulutusluottoa - mitä muiden kokemuksia pois maksamisesta?
Kyllähän sen järjellään tiesi ettei olisi pitänyt, mutta ihminen tekee joskus tyhmyyksiä. Joulukuussa 2017 menin ottamaan S-pankin kulutusluoton, 15 000 eur. Sitä tässä nyt sitten makseltu takaisin 5 vuotta ja tuntuu ikuisuudelta. Olen yrittänyt aina pystyessäni maksamaan ylimääräistä, mutta vähenee kyllä niin tuskallisen huonosti. Nyt pääomaa maksettu pois 9000 ja 6000 jäljellä. Korkoihin mennyttä summaa en halua edes laskea.
En kyllä koskaan enää ota kulutusluottoa.
Ja ei tarvitse tulla ilkeilemään, tilanne oli tuolloin vaikea ja tuo luotto vaikutti ainoa mahdollisuudelta. Mutta kyllä sitä tyhmyyksistään joutuu todella kärsimään.
Onko kellään rohkaisevia kokemuksia tai vertaistukea?
Kommentit (12)
Joskus kulutusluotto ON parempi tai ainakin vähemmän huono vaihtoehto. Itse otin sellaisen maksaakseni siskoni ulos perintönä tulleesta metsäpalstasta. Kauanhan siinä meni ja korko oli jonkun5% mutta nyt sitten se metsä on mun.
Kaveri taas joutui takaajana vastuuseen äitinsä veloista ja otti kulutusluoton ne maksaakseen. Korot jäi näin pienemmiksi kuin jos olisi päästänyt ulosottoon. Aika paljon riippuu siitä, millä orolla ja kuluilla lainan saa ja mikä on vaihtoehtoiskulu.
Kauanko sulla vielä maksusuunnitelma kestää?
Vierailija kirjoitti:
Joskus kulutusluotto ON parempi tai ainakin vähemmän huono vaihtoehto. Itse otin sellaisen maksaakseni siskoni ulos perintönä tulleesta metsäpalstasta. Kauanhan siinä meni ja korko oli jonkun5% mutta nyt sitten se metsä on mun.
Kaveri taas joutui takaajana vastuuseen äitinsä veloista ja otti kulutusluoton ne maksaakseen. Korot jäi näin pienemmiksi kuin jos olisi päästänyt ulosottoon. Aika paljon riippuu siitä, millä orolla ja kuluilla lainan saa ja mikä on vaihtoehtoiskulu.
5 vuotta suunnitelman mukaan on jäljellä, eli 10 vuotta olin alunperin (01/2018-01/2028). Mutta olen tosiaan pystynyt maksamaan enemmän kuin suunnitelman mukaiset lyhennykset, ja pyrin tätä jatkamaan, joten toiveena on, että ei olisi enää kuin pari vuotta.
- ap
Ei tosiaan ole kauaa jäljellä, hyvä sinä! Kun olet saanut maksettua tuon kokonaan pois, niin saat hyvin rahaa säästöön, vaikka et koko lainanlyhennystä vastaavaa määrää vuosittain säästäisikään.
Itsellä 30 000€ kulutusluottoa. Otin vielä aivan turhaan kun masennuin ja halusin edes jotain iloa, niin pistin ranttaliksi. Todella fiksua, voin oikein taputtaa itseäni olalle..
Onnittelut kuitenkin, ettei enää ole paljoa maksettavaa. Selviät tuosta kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5 vuotta suunnitelman mukaan on jäljellä, eli 10 vuotta olin alunperin (01/2018-01/2028). Mutta olen tosiaan pystynyt maksamaan enemmän kuin suunnitelman mukaiset lyhennykset, ja pyrin tätä jatkamaan, joten toiveena on, että ei olisi enää kuin pari vuotta.
- ap
Kulutusluotto tuollaisella maksuajalla?? Mihin nuo rahat oikein alun perin sitten menivät?
Täällä kulutusluottoja on melkein 50 000. Tuttu tarina: avioero, masennus jne. Palkka on korkea, ja saan nuo maksettua 4-5 vuodessa, jos elän säästeliäästi. Harmittaa, mutta toisaalta sain velalla monia hyviä asioita elämään. Eipä sillä pitkällä aikavälillä oo merkitystä, jos tulee 15-20 000 turskaa korkoina.
No. Minä säästän jälkikäteen tarvittavat rahat hankintoihin, eli otan lainaa, maksan osamaksulla tms. Kaikki olen saanut maksettua, usein etuajassa. Tottakai jos olisi jo opiskeluaikana onnistunut keräämään rahaa tilille ja säästämäänkin ne, eikä elämässä olisi tapahtunut ikäviä kaikki voimat vieneitä asioita, voisin aina ottaa säästötililtä rahat ja maksaa niillä.
Luottokorttiostokset pyrin maksamaan aina heti pois, jos on liian suuri summa (miehen ostoksia yleensä), niin käytän hyväksi osamaksumahdollisuutta. Tottakai siihen kertyy korkoa, mutta ei sitten tarvitse nälkää nähdä.
Minulla lainat ovat olleet maksimissaan 40 000€, ja sen olen maksanut alle viidessä vuodessa pois. Nyt on kaksi autolainaa, niiden yhteissumma oli 12 000€, ja puolessa vuodessa niitä on lyhennetty 4200€. Enempää ei pysty, kun pitää maksaa sähkölaskutkin. En ihan tänä vuonna saa maksettua molempia pois, mutta etuajassa kyllä.
Näiden päälle on asuntolaina, se on nyt lyhennysvapaalla juuri sähkölaskujen vuoksi.
Mutta sunnistä viis, jos olet saanut lainaa maksettua tuplavauhtia alkuperäiseen suunnitelmaan verrattuna, niin voiton puolella olet ehdottomasti.
Ja mua aikoinaan hirvitti jo 700 luottokorttimaksukin :D Jota en siis yh:na saanut lyhennettyä kerralla pois. Onneksi tuli kesä ja kesälomarahat niin menivät hyvään tarkoitukseen. Siitä alkoi oman talouden tietoinen suunnittelu ja sukan varteen laitto. Tämä tapahtui 2019 ja sen jälkeen olen ostanut mm. käteisellä auton ja lomareissun jne.
Kun olin noin 18v niin nämä firmat puskivat markkinointiviestejä lainoistaan puhelimeen noin 30 kertaa päivässä.
Lopulta sitten tyhmänä otin lainoja, ja eihän niitä tietenkään saanut maksettua kun ainoa työ mitä sain oli jotain 5h/ tunti nollatuntisopparia.
n. 9000e velat paisuivat vuosien mittaan koron ja ulosottomaksujen myötä ~75 tonniin joka kasvaa joka vuosi pelkkinä korkoina tuon 9000e eli koko alkuperäisen velkasumman verran.
Tässä vaiheessa lienee turhaa sanoa että ajatus töissäkäynnistä ja normaalista elämästä romuttui siinä vaiheessa, kun edes kolmasosan ulosmittaus normaalista palkasta ei kuittaisi velkaa koskaan.
Olen elänyt pimeillä töillä, tuilla ja erilaisilla laittomuuksilla. On pitänyt opetella omaisuuden kätkemistä ja kaikenlaista vastenmielistä hämärätouhua joka ei ole persoonani mukaista, mutta joka on ollut pakollista että voi säädyllisellä elintasolla elää tässä yhteiskunnassa.
Auto täytyy pitää toisen nimissä, hienokin asunto pakko vuokrata ettei sitä voi ulosmitata, osakkeita jne. ei voi omistaa suoraan vaan ne pitää olla esim. perheenjäsenen arvo-osuustilillä.
Velkani vanhenevat lopullisesti ensi vuonna kun erääntymisestä on kulunut 15 vuotta. Melkoinen kivi putoaa harteilta silloin.
Sanoisin silti, että järkevintä olisi kun nuo vippivelat olisivat täysin ulosottokelvottomia, jos ei muuten niin vähintäänkin korkojensa osalta. Monen nuoren elämä tuhoutunut näiden myötä. Itse sentään selvisin velkahelvetistä elossa ja sain tuona aikana kaksi lastakin.
Kukaan ei voittanut tässä 15 vuoden ulosotossa mitään, velkojat jäivät nuolemaan näppejään ja itse koin päivittäistä stressiä, kun edes kovalla työllä ei olisi niistä veloista päässyt eroon. Ainoa keino oli velkaneuvojan ja Takuusäätiönkin mukaan vain odotella vuotta 2025.
Jos on 2000€ tai isompia vippejä/kulutusluottoja jotka on tai on ollut ok perinnällä perinnässä tai heidän kautta ulosotossa niin pistä säpo okapu0672@gmail.com
Autan mielelläni.
Voiton puolellahan olet maksamisessa. 6000 ei ole kovin paljoa, ja kun saat tuon pois niin alat säästämään pahan päivän varalle. Motivaatiota luulisi löytyvän, että ei tarvitse enää ottaa luottoja..