Mitä sodassa tapahtuu ihmisten rahoille? Palkat, tuet, lainat, talletukset jne.
Jos Suomeen tulisi sota ja jäisin tänne, mitä raha-asioilleni tapahtuisi? Jatkuisiko palkanmaksu esim. kunnallisissa töissä, entä miten yksityiset firmat? Jos saa kela-tukia, saako niitä sodassa?
Entä jos joutuisi lähtemään maasta: mitä asuntolainalle tapahtuisi? Oletan että sodassa ei enää saisi asuntoa myytyä. Entäpä suomalaiseen pankkiin talletetut rahat: mitä niille tapahtuisi? Pitäisikö avata tili ulkomailta ja siirtää rahat sinne? Entä sijoitukset?
Osaako kukaan vastata? Sotauutisissa ei koskaan ole puhuttu näistä asioista.
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ne eläkkeet ja lapsilisät tilille tulisi sota-aikanakin.
Olettaen että maksavalla taholla on likvidiä rahulia.
Mitä helvettiä te ruokitte näitä trolleja. Nää jutut keskusteltiin täällä sataan kertaan jo vuosi sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hesarissa ylivääpeli Enrico Annus kehottaa ihmisiä miettimään, onko sotaan varauduttu. Mitenköhän sitä voisi varautua? Kotivara on, mutta mitä tehä sitten, jos ei voi olla enää kotona. Kaikkea sitä joutuukin miettimään.
Varautumista on: pitää passi aina voimassa, kotona riittävästi käteistä, ruokaa, puhdasta juomavettä ja käteistä rahaa sekä lääkkeitä. Autossa aina bensaa sen verran, että pääsee rajan yli. Miettiä mitä ottaa mukaan jos lähtö tulee minuuteissa. Mitä tehdä kodille siinä tilanteessa, jättää sellaiseksi vai ehtiikö sulkea sähköt ja vedet.
Niin se ylivääpeli ei varmaan tarkottanu et lähetään karkuun
Suurin osa ihmisistä luulee vain lähtevänsä johki pakoon ja elelevänsä siellä sitten tyytyväisenä. Mun kaverit on lähdössä mm. Portugaliin. Tää on vähän sellasta huutelua jolla ei ole mitään oikeaa todellisuuspohjaa. Lähtö pitäisi tehdä reilusti ennen kuin sotatila alkaa, ja monissa maissa ei saa oleskella kuin 90 päivää. Millähän siellä elelisi kun kaikki laskut juoksee kotimaassa eikä ole edes varmaa alkaako sota vai ei? Miettikäähän nyt ihan oikeasti. Kun sotatila alkaa, KUKAAN ei lähde täältä rajan yli mihinkään. Siihen tarvitaan erityiset syyt joita ei suurimmalla osalla ihmisistä ole. Jos ihmisiä evakuoidaan, se tapahtuu sitten valtion toimesta ja siinä mennään määräysten mukaan jonossa mihin käsketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen miettinyt asiaa. Jos joutuisin lasten kanssa pakenemaan, niin pitäisikö kaikki varallisuus heti pyrkiä siirtämään pois Suomesta, ja miten kävisi talolainan kanssa jos ei pystyisi maksamaan. Ja jos talo vielä pommitettaisiinkin, niin sitten kai pitäisi maksaa loppulainaa takaisin vaikka ei olisi taloakaan. Kun mitkään vakuutuksethan ei kai maksa sotavahinkoja.
Mun isovanhemmat on kertoneet, että heidän vasta rakentamansa talo pommitettiin sillä aikaa kun olivat itse evakossa pommituksia toisella paikkakunnalla. He saivat siitä valtiolta myöhemmin korvaukset, joilla pystyivät juuri maksamaan lainat pois. Eivät jaksaneet rakentaa enää uutta vaan muuttivat kerrostaloon vuokralle. Se oli 1940-luvulla. Ei tietenkään nykyään välttämättä menisi samalla tavalla.
Meillä on nykyään ilkeät herrat. Kansakuntamme on "pakenemassa " sukupuuttoon.
Rikkaat tietenkin pakenee ja köyhät duunarit laitetaan sotahommiin.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kotona säästänyt käteistä jo vuosia jos paha paikka tulee. Säästössä yli 30 tonnia. Ostin kassakaapin jo vuosia sitten.. Rahat mukaan ja veneellä ruotsiin jos alkaa pommeja putoilee tänne. Minulla on oma vene joten pääsisin täältä länsirannikolta helposti ruotsiin.
Miksi vitussssa ylläpito ei poista näitä ryssssien sotatrollauksia?
Tapahtuu niinku aina kriisien aikana. Kansalaisten varat nollataan, mutta pidetään kyllä huolta että herrat saavat omansa.
Eli jos on talletuksia pankissa niin ne kyllä viedään.. Lainoja pankille ei nollata
Sosiaalityöntekijä kirjoitti:
Kela tukia ei tulisi tilille koska valtion rahat menisi sotakassaan. Yrityksen todennäköisesti eivät maksaisi palkkoja vaan irtisanoisi työntekijät. Yritys suojaisi omat varat ensin eikä palkkoja maksettaisi.
Lukekaa ihan oikeasti se laki johon täällä oli jo linkkikin älkääkä selittäkö jotain omia keksintöjänne. Kyllä nää asiat on jo mietitty valmiiksi eikä niitä päätetä täällä palstalla.
Jaadidaadidaa ihan täsmälleen samat tarinat kuin vuosi sitten
Ei puutu kuin tämä yksinhuoltaja joka on niiiiin peloissaan lastensa puolesta jos tulee sota
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kotona säästänyt käteistä jo vuosia jos paha paikka tulee. Säästössä yli 30 tonnia. Ostin kassakaapin jo vuosia sitten.. Rahat mukaan ja veneellä ruotsiin jos alkaa pommeja putoilee tänne. Minulla on oma vene joten pääsisin täältä länsirannikolta helposti ruotsiin.
Miksi vitussssa ylläpito ei poista näitä ryssssien sotatrollauksia?
Koska minä vladimir putler olen maksanut sanomalle
Kun sota tulee ja sinä olet ensimmäisenä kauhuissasi, että mitä nyt tapahtuu tuille. Ei kai ne vaan lakkaa?!?! 😂
Itse vakavissani llen miettinyt teltan, makuupussien, sähkö tai kaasulämmittimen ja sellaisen varavirtalähteen hankintaa. Ja joku kunnollinen reppu.