Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Matematiikan osaamisesta - ei mene vahvasti

Vierailija
29.01.2023 |

Okei, nyt on uutisoitu etteivät nuorisolaiset osaa laskea edes kolikoita:

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009349146.html

Artikkelissa viitataan myös tähän tutkimukseen, jossa pitkäjänteisesti tutkittiin suomalaisten lasten ja nuorten matematiikan osaamista pidemmällä aikavälillä;

https://karvi.fi/wp-content/uploads/2017/03/KARVI_0117-1.pdf

sivulta 34 alkaen on pari esimerkkitehtävää ja läpikäynti niiden osaamisesta.

Toisena esimerkkinä on yksinkertainen, 3. luokan (!!!!) geometrian tehtävä.

31% ammattikoululaisista EI OSANNUT RATKAISTA TEHTÄVÄÄ OIKEIN, LUKIOLAISISTAKIN 17% SÖSSI TEHTÄVÄN !

[quote]
Tästä Geometrian osa-alueen tehtävästä oli mahdollisuus saada 3 pistettä ja täysiin pisteisiin
vaadittiin oikean vastauksen lisäksi jokin matemaattinen peruste nauhan pituudesta (kuten
4 sivua x 10 cm x 2 = 80 cm). Erikoista on se, että lukiolaisistakaan peräti 17 prosenttia ei saanut
tehtävässä yhtään pistettä ja ammatillisen koulutuksen opiskelijoista 31 prosenttia jäi ilman pisteitä. 9. luokalla ilman pisteitä jääneitä oli 29 prosenttia, 6. luokalla 46 prosenttia ja 3. luokalla 50
prosenttia.
[/quote]

MEILLÄ ON SIIS SUOMESSA LUKIOSSA IHMISIÄ JOTKA EIVÄT SELVIYDY ALA-KOULUN KOLMANNEN LUOKAN MATEMATIIKASTA....

Kolmantena esimerkkinä on lukion lyhyen matematiikan tehtävä. Tehtävässä on kolme osiota.

[quote]
Tehtävä osoittautui kuitenkin yllättävän
haasteelliseksi sekä lukiolaisille että ammatillisen koulutuksen opiskelijoille. Renkaan kehän pituuden (tehtävän a-osion) sai laskettua oikein 36 % lukiolaisista ja 1 % ammatillisen koulutuksen
opiskelijoista, vaikka periaatteessa tehtävä edellytti vain tyydyttävän tasoista osaamista tehtävähän
on varsin suoraviivainen ympyrän piirin ratkaiseminen peruskaavalla ja siihen liittyvä mekaaninen
yksikkömuunnos. Tehtävän b-osiosta suoriutui 15 % lukiolaisista ja 7 % ammatillisen koulutuksen
opiskelijoista ja c-osiosta 9 % lukiolaisista ja 3 % ammatillisen koulutuksen opiskelijoista

[/quote]

Kolmannen, c) kohdan osaaminen oli sekin jo irvokkaalla tasolla, amislaisista 97% EI OSANNUT RATKAISTA SITÄ, LUKIOLAISISTAKIN 91% JÄI RANNALLE.

Minulla ei ollut mitään vaikeuksia ratkaista ko. tehtävää ja minä olin lukiossa matikassa korkeintaan keskinkertainen, jos sitäkään.

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ehti aina laskea kotitehtävät jo koulussa eli niitä oli todella vähän. Opettajan asenne oli, että ei halua rangaista lasta ylimääräisillä tehtävillä. Peruskoulussa mennään matematiikassa todella minimitasolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla