Jäänkö työttömäksi?
Mulla on hyvä koulutus ja monipuolinen työkokemus.
Jos alle 50v on liian vanha työelämään, niin sitten mun pitää olla työtön yli 15v. Muistaakseni yritykset pyrkii hakemaan osaajaa noin neljäksi vuodeksi.
Kommentit (9)
saanko kysyä missä päin suomea majailet?
Nyt on karjuva työvoimapula, työministeri lähti hakemaan intiasta työttömiä suomeen kun edes suomen omat puoli miljoonaa työtöntä ei nyt vaan riitä. Jos haluat töihin siihen riittää neuvoksi julkisella sektorilla palstalla päivystävine kovapalkkaisten neuvo eli "mene töihin". Älä mieti turhia äläkä ainakaan kouluttaudu tai hae mihinkään. Senkun vaan menet töihin!
Jos et jostain syystä mene töihin. Lusit sitten 570 euron työttömyyskorvauksella, joka on myös ruhtinaallinen. Niin paljon ja runsas, että siitä moni työllinen on vähän jopa kateellinen ja kertoo sen olevan liikaakin onhan suomi hyvinvointivaltio ja työttömyyskorvauksen voi monen työllisen mielestä poistaakin kun on niin halpaa ja se hyvinvointivaltio. Hyvinvointivaltio. Jääkiekko! Ihanaa!
Olin 32v., työssäni epäpätevä koulutuksen (puutteen) takia. Kävin juttelemassa silloisen, entisen pomon kanssa, et entäpä jos lukisin/täydentäisin koulutuksen ja sitten lisäkoulutusta? Vastasi siihen, että olet jo liian vanha. Siis mi-tä? 32v. liian vanha?!!! Päättelin, että vaikka tekisinkin niin, niin pomo _ei_ suosittelisi minua ja jätin koko asian. ("prkl. mä _en_ oo liian vanha ...")
Muutin vähäksi aikaa kotiin, +6kk ja sitten alkoi mun elämä ver. 2. Muutto toiselle puolelle maata.
Aluksi ei ihan hyvin mennyt, mut sitten "mun laiva tuli satamaan". 8 vuotta siinä meni, että hujahti. Työt loppui puoliyllättäen. Taloudellisesti en pudonnut tyhjän päälle; töiden suhteen kyllä (erikoisosaaja, vanhan liiton miehiä = vaikeasti työllistyvä). Näillä sitä on menty (nyt olen kohta 58v.).
Eli ihan vaan miltä itsestä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
saanko kysyä missä päin suomea majailet?
Työnhakualue on Helsingistä Tampereelle. Mulla on uusi auto, jossa kilometrejä alle 22 000.
Osaan satavarmasti kaiken. Minähän opetin omaa lastani insinööriopinnoissa. Palkastaako se mun edelle?
Vierailija kirjoitti:
Osaan satavarmasti kaiken. Minähän opetin omaa lastani insinööriopinnoissa. Palkastaako se mun edelle?
Voit osata mitä tahansa, mutta jos olet vanhempi nainen, niin sulle ei soitella.
Keskiverrot työntekijät saa soittoja työpaikoista, mutta naisille noita ei tule.
#4 jatkaa:
Kun olen mies, niin en osaa ottaa kantaa naisten työpaikkoihin tai työllistymiseen.
Lisäksi vielä: en ole millään suhteilla päässyt töihin, koskaan (sillähän sitä pikkukaupungista lähdettiin, kun ei ollut niitä rikkaita vanhempia eikä suhteita ....). Mulle vaan pomot soitti, et tuutko töihin?, nyt tarvittais .... (en nyt sano "hyvvee miestä"), jutut vaan kiersi. Työni kumminkin tein; olkoon nyt sitten sitä ammattiylpeyttä; koskaan en ole sillä mitenkään kehunut enkä lesoillut.
Joskus, aikaa ennen koronaa, baarissa juttelin samanlaisten tai saman alan kavereitten kanssa - hyvä ettei tullut bestikset kerralla! :)
Kannattaa jäädä koska ei voi valita. Sinut korvaytaan halpatyöläisella kuitenkin Töitä ei enää saa.