Ideoita seinämaalien väreihin pls
Uuden asunnon valkoisuus ahdistaa!!! Asunto on hyvin valoisa, etelään päin. Aikaisemmissa kodeissa värejä seinäpinnoissa ja kuviollisia tapetteja. Tekstiilit ei nyt riitä luomaan lämpöä vaan olen päättänyt ryhtyä maalaushommiin, että tämä betoniseinien kolkkous pehmenisi. Jos edes yhden tehosteseinän saisi aikaiseksi näin alkuun...
Kertokaa jos olette löytäneet jonkun miellyttävän sisämaalisävyn. Räikeyttä en etsi, vaan kotipesään sopivaa lämpöä.
Nykyiset speksit:
Seinät ja katto ja väliovet: maalarinvalkoinen
Lattiaparketti: Karelia tammi electric light eli hyvin vaalea
Ikkuna- ja parvekeoven karmit vaalea koivupuu.
Kommentit (64)
Jos olisin ap niin selaisin sisustuskuvia netistä ja Pinterestistä. Valitsisin sitten sen mukaan mikä omaa silmää miellyttää. Hyvin vaikea on suositella mitään kun ei tunne ap:tä, mieltymyksiään tai kalusteitaan. Tai sitä asuntoa. Sekin vaikuttaa miten valo mihinkin huoneeseen osuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähde siitä, että mieti mistä väreistä itse pidät ja minkä ympäröiminä viihtyisit. Sehän se on se pääasia.
Nimenomaan näin. Kivat ideat tervetulleita, mutta päätös tietenkin itselläni. Ymmärrän, että on aivan mahdotonta antaa mitään kunnon neuvoja täällä, kun ei näe lähtötilannetta.
Mistä väreistä siis itse pidät?
maanläheisistä, lämpimistä, syksyn väreistä
Näiden yhdistäminem harmaaseen lattiaan voi olla haastavaa. Mutta ehkä terrakotta?
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin ap niin selaisin sisustuskuvia netistä ja Pinterestistä. Valitsisin sitten sen mukaan mikä omaa silmää miellyttää. Hyvin vaikea on suositella mitään kun ei tunne ap:tä, mieltymyksiään tai kalusteitaan. Tai sitä asuntoa. Sekin vaikuttaa miten valo mihinkin huoneeseen osuu.
Totta turiset. Valoisaa on nyt jo liikaakin, saati sitten kun etelän ilmansuunnan aurinko paahtaa kesällä ikkunoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähde siitä, että mieti mistä väreistä itse pidät ja minkä ympäröiminä viihtyisit. Sehän se on se pääasia.
Nimenomaan näin. Kivat ideat tervetulleita, mutta päätös tietenkin itselläni. Ymmärrän, että on aivan mahdotonta antaa mitään kunnon neuvoja täällä, kun ei näe lähtötilannetta.
Näiden yhdistäminem harmaaseen lattiaan voi olla haastavaa. Mutta ehkä terrakotta?
Terrakottaa jo ehdotettiin aiemmin ja se todella on yksi lempiväreistäni. Itse asiassa minulla olisi varastossa yksi iso pöytälamppu, jossa on paksu keraaminen terrakotan värinen jalka ja lampunvarjostin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse lähtisin beigellä värillä. Se on helppo myös muun sisustuksen kannalta. Keittiöön/ruokailutilaan sekä makuuhuoneisiin voi kokeilla rohkeampia värejä ja haöutessaan luoda sinne sitä tehosteseinää laittamalla samaa sävyä syvempänä tai tapetoimalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse lähtisin beigellä värillä. Se on helppo myös muun sisustuksen kannalta. Keittiöön/ruokailutilaan sekä makuuhuoneisiin voi kokeilla rohkeampia värejä ja haöutessaan luoda sinne sitä tehosteseinää laittamalla samaa sävyä syvempänä tai tapetoimalla.
Värivalinnoissa beige taitaa olla se, mikä itseäni tällä hetkellä ehkä vähiten inspiroi. Mutta siinäkin toki löytyisi niin monia miellyttäviäkin sävyjä.
Sorry, että nyt vasta saan linkattua kuvan lattian värisävystä:
https://www.kareliafloors.com/images/swatches/Large2x3/1011061057305311…
Mites tämän tyyppinen? Sopii mielestäni hyvin harmaaseen Lattiaan. En tosin tiedä tulisiko liian tunkkainen esim olohuoneen kaikissa seinissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Värivalinnoissa beige taitaa olla se, mikä itseäni tällä hetkellä ehkä vähiten inspiroi. Mutta siinäkin toki löytyisi niin monia miellyttäviäkin sävyjä.
Vääristääkö kuvani vai onko tuossa lattiassa vihertävyyttä?
Vierailija kirjoitti:
Mites tämän tyyppinen? Sopii mielestäni hyvin harmaaseen Lattiaan. En tosin tiedä tulisiko liian tunkkainen esim olohuoneen kaikissa seinissä.
Kaunis väri! Tämä ehdottomasti jatkotutkimukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vääristääkö kuvani vai onko tuossa lattiassa vihertävyyttä?
Ei minusta, en ole havainnut, tosin oma värisävysilmäni on hyvin kehittymätön, kuten tästä koko keskustelusta voi ehkä huomata.
Vierailija kirjoitti:
Googleta maalisävy ajopuu
Ajopuu on mahtava sävy. Se on sekä ruskea että harmaa, valosta riippuen. Tuo lämpöä ja syvyyttä seiniin, sillä se ei ole haalean vaalea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajopuu on mahtava sävy. Se on sekä ruskea että harmaa, valosta riippuen. Tuo lämpöä ja syvyyttä seiniin, sillä se ei ole haalean vaalea.
Vaikka beigeä en nostais ykkösvaihdoehdoksi, niin tosiaan tällainen hillitty beige, missä selkeä harmaan vivahde, voisi toimia täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaan silmääni ajopuu on liian lähellä lattian sävyä. Harmaan sävyiset seinät harmaan lattian kanssa saavat minusta tilan helposti näyttämään karulta ja kolkolta. Valitsisin siis värin ja sävyn niin, että tulee kontrastia lattiaan, varsinkin jos pitää enemmän lämpimistä ja syksyisistä väreistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on tämä softy powdery pink, eli pitäisi löytää suomalaistuotannosta joku vastaava:
https://www.jotun.com/mm-en/decorative/interior/colours/2024-senses-int…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaan silmääni ajopuu on liian lähellä lattian sävyä. Harmaan sävyiset seinät harmaan lattian kanssa saavat minusta tilan helposti näyttämään karulta ja kolkolta. Valitsisin siis värin ja sävyn niin, että tulee kontrastia lattiaan, varsinkin jos pitää enemmän lämpimistä ja syksyisistä väreistä.
Olen samoilla linjoilla suunnitelmissani. AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on tämä softy powdery pink, eli pitäisi löytää suomalaistuotannosta joku vastaava:
https://www.jotun.com/mm-en/decorative/interior/colours/2024-senses-int…
Tikkurilan Tamariski K480. Mutta beigeenhän se ainakin vetää-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samoilla linjoilla muiden kanssa, pelkät tehosteseinät ovat vähän menneen talven lumia. Panostaisin ensin miellyttävään yleissävyyn ja sitten voisi jotain väripilkkuja lisätä, esimerkiksi makuuhuoneita maalata kokonaan tietyillä sävyillä. Myös parin vierekkäisen seinän maalaaminen yhden sijaan on ollut nyt trendikästä.
Meillä on yleissävynä Tikkurilan Mulperi, joka on älyttömän kodikas ja lämmin. Ei liian beige eikä liian harmaa, vaan sopivasti siltä väliltä ja myös tarpeeksi valoisa, ei pienennä tilaa. Tsekkaa sopivuus lattian kanssa, jos tämä on liian lämmin niin Tikkurilan Piazza on kylmempi. Cover Story Paintilla on myös kaunis sävy Pablo, joka voisi sopia.
Sitten ihania väripilkkuja lämpimän sävyiseen makuun voisivat olla esimerkiksi nämä Tikkurilan sävyt:
- Safari
- Mehiläisvaha
- Tamariski
- Etruski
- Ruusun hetki
Jos haluaa kontrastia, noiden oranssin, punertavien ja terrakottan sävyjen vastaparina toimisi eri huoneessa tummansininen, esim. Tikkurilan Denim.
Kauniita vihreän sävyjä Tikkurilalta ovat esim. Vuono, Nefriitti, Bonsai, Syvänne ja Serpentiini.
Hae inspistä esim. Instagramista hakemalla sävyjen nimillä. Onnea projektiin, värit on ihania! :)
okei, turkoosi olisikin aika show stopper. AP