Onko kellään ollut niin kova yskä et kylkiluu on kipeänä?
Sain antibiootit poskiontelotulehdukseen ja tänään toinen päivä kun niitä syön. Tuntuu ettei voi edes yskiä kun sattuu kylkeen. Lääkäri ei kuullut keuhkoissa mitään mutta itseä epäilyttää olisiko keuhkokuume.
Kommentit (15)
Mulla on murtunut kaksi kertaa kylkiluu yskän takia. Toisella kertaa niin pahasti, että hengittäminen vaikeutui, ja se oli monta kuukautta kipeä. Vielä 4kk päästä uiminen oli vaikeaa, kun veden paine sattui siihen.
Nykyisin yritän yskiä röhäyttämällä, tai pidän käsillä kiinni kyljistä, ja olen varovaisempi.
Juu, voi murtua kylkiluu tai sitten irrota rintalastasta, kuten itselläni kävi. Oli aika s*tanan kipeänä kylki, ja yskä vaan jatkui ja jatkui. 😵💫
Hunaja auttaa kipeään kurkkuun ja yskimiseen. Hunajaa käytetään myös haavahoidossa sen vuoksi. Se on antibakteerinen ja nopeuttaa uuden terveen solukon kasvua.
Apteekit myy kalliilla hunajasalvaa, lääkehunajaa. Suuhun pistät ihan vaan tavallista elintarvikehunajaa, se oikeasti auttaa.
Ja kysymykseen, kylkiluu voi tosiaan murtua, ja myös nuo kylkiluiden rustot (luiden päät kiinni rintalastassa) voivat tulehtua yskimisestä. Sattuu joka kerta kun hengität. Keuhkokuumehan ei niinkään aiheuta kipua. Keuhkokudoksessa ei ole tuntoa, vain keuhkopussissa on. Keuhkokuume oireilee mm hengitysvaikeutena (rohinaa ja rahinaa, hengenahdistus, tihentynyt hengitys)
Luulin, että kylkiluu oli murtunut, kun oli kovan yskän jäljiltä niin kipeä, mutta lääkärillä sanoivat vaan, että kylkivälilihas oli tulehtunut tms. Lääkkeeksi särkylääkettä ja kyllähän se sitten lopulta meni ohi.
Minulla on nyt juuri kova yskä ja kylkeen sattuu. Selviän siitä särkylääkkeillä.
Hunajateetä olenkin juonut. Otan nyt teelusikallisen suuhun ja yhden buranan jos kipu hellittäisi yöksi.
T. Ap
Olen yskinyt neljä viikkoa. Yksi kulkiluu on ollut koko sen ajan kipeä, epäilen että siinä on murtuma yksimisestä. Eipä niille mitään voi. Kunhan henki kulkee, niin kipulääkettä vaan sen verran että olo on siedettävä
Ei oo kuule kellään ollu kovaa yskää ikinä. Olet ainut ja muut vaan narraa.
Mäkihyppääjä Janne Ahosella.
Janne Ahonen oli vuonna 2005 maailman selkeästi paras mäkihyppääjä, mutta muutama viikko ennen MM-kisoja yllä alkoi leijailla mustia pilviä.
Ahonen sairastui ja makasi kuumeessa kotona Lahdessa. Yskänkohtaukset olivat rajuja.
Ahonen päätti kuitenkin lähteä pelaamaan lentopalloa Lahden urheilutalolle, kun vointi hieman koheni. Se oli virhe.
Iskukäden alta vihlaisi, ja kotona Ahonen sai kohtalokkaan yskänpuuskan, joka katkaisi kylkiluun.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/janne-ahosen-kylkiluu-murtui-ja-nor…
Yskin kerran etupuolen kylkiluut irti rustoistaan - lääkäri sanoi muutaman sanan tyhmyydestä(olemme pikkuserkuksia).
Mä paikansin kipeän kohdan tohon rinnan alle alkavaan kylkiluuhun. Pahin kipukohta on lähempänä kainaloa samassa kylkiluussa. Googlasin et keuhkokuumeessa ei kipukohtaa löydy. No, seurailen tilannetta ja kohta burana vaikuttaa.
Minulla menee joskus yskiessä kylkiluu sijoiltaan, kun yskin. Se tapahtuu, jos olen huonossa asennossa, kun yskin. Pahalta sekin tuntuu, vaikka ei varmasti yhtä pahalta kuin murtuma.
Vierailija kirjoitti:
Mä paikansin kipeän kohdan tohon rinnan alle alkavaan kylkiluuhun. Pahin kipukohta on lähempänä kainaloa samassa kylkiluussa. Googlasin et keuhkokuumeessa ei kipukohtaa löydy. No, seurailen tilannetta ja kohta burana vaikuttaa.
No kuule just samasta kohtaa sattuu. Ilman särkylääkettä pärjään, mutta yskiminen ja aivastaminen on ihan kamalaa.
Vierailija kirjoitti:
On, minulla oli kova yskä, ja kylkiluuhun tuli hiusmurtuma tmv. yskimisestä. Lääkäri sanoi että on aika yleistä että niin käy.
Mutta vinkkinä, että ON olemassa yskänlääkettä mikä auttaa, esim. Cocillana. Vaatii reseptin, mutta auttaa käytännössä heti.
Luonnonmukaisista avuista inkivääritee helpottaa oloa. Ei maistu kovin hyvältä, mutta tilkkanenkin auttaa.
Kannattaa myös kokeilla hunajaa, pieni lusikallinen auttaa. En tiedä miten, mutta epäilen että luo tahmeana jonkinlaisen "suojan" kurkkuun.
Ihanaa löytyi tämä vanha ketju. Kotona sattui olemaan koronan jäljiltä vielä Cocillanaa jäljellä, toivottavasti saan apua siitä, kun sattuu niin saamaristi kurkkuun ja kylkiin.
On, minulla oli kova yskä, ja kylkiluuhun tuli hiusmurtuma tmv. yskimisestä. Lääkäri sanoi että on aika yleistä että niin käy.
Mutta vinkkinä, että ON olemassa yskänlääkettä mikä auttaa, esim. Cocillana. Vaatii reseptin, mutta auttaa käytännössä heti.
Luonnonmukaisista avuista inkivääritee helpottaa oloa. Ei maistu kovin hyvältä, mutta tilkkanenkin auttaa.
Kannattaa myös kokeilla hunajaa, pieni lusikallinen auttaa. En tiedä miten, mutta epäilen että luo tahmeana jonkinlaisen "suojan" kurkkuun.