Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi kelan sairauspäiväraha maksetaan keskellä kuluvaa kuukautta?

Vierailija
27.01.2023 |

On jotenkin ahdistavaa, kun tuki maksetaan 15. päivä, kun vuokrat ja lainat pitäisi maksaa jo kuun alussa. :( Asumistuki tulee, mutta se ei riitä. Miksi pakotetaan maksamaan maksut myöhässä ja maksamaan korot tai myöhästymismaksut? En saa toimeentulotukea. Muutenkin jo loppu ja sitten menee stressin puolelle tällaisen takia. Asiallisia vastauksia kiitos, jos joku osaisi selittää.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama asia potuttaa minuakin. Kelan päätöksessä kestää kuukausi b-lausunnon saatuaan. Sen jälkeen pitää odotella maksupäivää. Minulla se ei ole vielä kertaakaan ollut 15. päivä vaan loppukuusta. Jos ei olisi säästöjä ja puolison tuloja, olisin ollut aivan k*sessa lainanlyhennysten ym kanssa, jotka ovat aina kuun puolivälissä.

Tämä sairaus on ollut stressaavaa myös Kelan takia.

Vierailija
2/37 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

voit jättää siitä saamastasi sairauspäivärahasummasta sen vuokraan tarvittavan määrän sivuun, älä käytä sitä rahaa!

Vai etkö kykene moiseen säästäväisyyteen?

Niinähän ne tulevat työttömyyspäivärahatkin ja työmarkkinatukikin jonakin muuna ajankohtana kuin kuun viimeisenä päivänä tilille. Joten jos tarvitset vuokran kattamiseen siitä päivärahasta osan, niin sitten se pitää siirtää sivuun ja pitää käyttämättömänä.

Näin tehdään, siirretään jemmaan toiselle tilille, ja kun vuokranmaksupäivä lähenee, siirretään sitten sille tilille jolle asumistuki tulee. Jos asumistuki ei satu tulemaan sille jemmatilille.

Hyvin yksinkertaista, mutta joillekuille ilmeisen vaikeaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

voit jättää siitä saamastasi sairauspäivärahasummasta sen vuokraan tarvittavan määrän sivuun, älä käytä sitä rahaa!

Vai etkö kykene moiseen säästäväisyyteen?

Niinähän ne tulevat työttömyyspäivärahatkin ja työmarkkinatukikin jonakin muuna ajankohtana kuin kuun viimeisenä päivänä tilille. Joten jos tarvitset vuokran kattamiseen siitä päivärahasta osan, niin sitten se pitää siirtää sivuun ja pitää käyttämättömänä.

Näin tehdään, siirretään jemmaan toiselle tilille, ja kun vuokranmaksupäivä lähenee, siirretään sitten sille tilille jolle asumistuki tulee. Jos asumistuki ei satu tulemaan sille jemmatilille.

Hyvin yksinkertaista, mutta joillekuille ilmeisen vaikeaa...

sen takiahan nää on pummeja kun ei ole minkäänlaista elämänhallintaa eikä järkeä.

Vierailija
4/37 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen lainan maksupäivän voi sopia ihan itte pankin kanssa....

Vierailija
5/37 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

menisikö se raha elämiseen? itswllä sama tilanne ja saan myös toimeentulotukea jota voi hakea vasta 3 pvä kun tämän kuun tiliote näkyy arkistossa. Asumistuki ei riitä vuokraan vaikka laittaisin sen siihen kokonaan. Olen yh ja saan elatustukea 200 e kk. vaikka laitan sen ja asumistuen vuokraan kokonaan ei se kata koko summaa ja toimeentulotukirahaa joudun odottamaan melkein 2 viikkoa. vaikea taas keksiä mitä syödään ennen tuen maksupäivää. ja vuokra on myöhässä sen 2 viikko myös.

Vierailija
6/37 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle palkkakin maksetaan vasta kuun 20. päivä. No enpä oo koskaan tajunnut, että siitäkin vois kitistä ja valittaa. Voi luoja näitä ihmisiä.

Vierailija
7/37 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

menisikö se raha elämiseen? itswllä sama tilanne ja saan myös toimeentulotukea jota voi hakea vasta 3 pvä kun tämän kuun tiliote näkyy arkistossa. Asumistuki ei riitä vuokraan vaikka laittaisin sen siihen kokonaan. Olen yh ja saan elatustukea 200 e kk. vaikka laitan sen ja asumistuen vuokraan kokonaan ei se kata koko summaa ja toimeentulotukirahaa joudun odottamaan melkein 2 viikkoa. vaikea taas keksiä mitä syödään ennen tuen maksupäivää. ja vuokra on myöhässä sen 2 viikko myös.

Miksi et muuta? Oma valintahan se on tuokin.

Vierailija
8/37 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle palkkakin maksetaan vasta kuun 20. päivä. No enpä oo koskaan tajunnut, että siitäkin vois kitistä ja valittaa. Voi luoja näitä ihmisiä.

saatko palkan 3 osassa? monet tuen saajat saavat tukia eri paikoissa eri päivinä jonka vuoksi maksut laahaavat jäljessä. kun minäkin olin töissä maksoin vuokran ajallaan nyt työttömyysturvan hakupvä on 4.pvä.käsittelyauja 4 vrk, toimeentulotuki haku 3 pvä käsittelyaika 7 työpäivää. vuokranmaksupvö 1. pvä. huomaatko eron??

Vierailija
9/37 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksupäivät voi sopia tilipäivään sopivasti.

Vierailija
10/37 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeile siirtää vuokranmaksua eteenpäin 2viikkoa. Meillä on tehty näin omille vuokralaisille eli maksu sovittu vaikka puoleenkuuhun. Yhdellä vuokralaisella jäi rästejä ja hoiti ne kyllä lopulta, mutta hyväksyttiin myöhässä maksaminen usein. 

Nyt omasta omistuasunnosta on sovittu vastike maksettavaksi vasta puolessa kuussa, vaikka eräpäivä kuun alussa. 

Vierailija
11/37 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on ainakin maksettu ihan sen käsittelyajan mukaisesti, eli heti tyyliin kun sairausloma on käsitelty, niin rahat tulee tilille. Nyt en kyllä tiedä muuttuuko kun meni a:sta  b-lausunnoksi.

Vierailija
12/37 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun ongelmasi ei ole se Kelan maksupäivä, vaan jokin (= joku) ihan muu. Turha taas yrittää syyttää ja ulkoistaa vikaa muualle.

Vierailija
13/37 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kerrotko mistä saan asunnon 600 eurolla?

Vierailija
14/37 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeile siirtää vuokranmaksua eteenpäin 2viikkoa. Meillä on tehty näin omille vuokralaisille eli maksu sovittu vaikka puoleenkuuhun. Yhdellä vuokralaisella jäi rästejä ja hoiti ne kyllä lopulta, mutta hyväksyttiin myöhässä maksaminen usein. 

Nyt omasta omistuasunnosta on sovittu vastike maksettavaksi vasta puolessa kuussa, vaikka eräpäivä kuun alussa. 

vuokranantaja on Kojamo, ei käy päivän siirto

Vierailija
15/37 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

saatko palkan 3 osassa? monet tuen saajat saavat tukia eri paikoissa eri päivinä jonka vuoksi maksut laahaavat jäljessä. kun minäkin olin töissä maksoin vuokran ajallaan nyt työttömyysturvan hakupvä on 4.pvä.käsittelyauja 4 vrk, toimeentulotuki haku 3 pvä käsittelyaika 7 työpäivää. vuokranmaksupvö 1. pvä. huomaatko eron??

Ei, en huomaa eroa. Ei sillä ei ole mitään merkitystä tuleeko esim se palkka yhdessä vai kolmessa vai 10 erässä, sillä se maksettu loppusumma on aina sama.

Vierailija
16/37 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Netistä niitä Asuntoja löytää. Et kai ole niin uusavuton, että sekin pitäisi tehdä sun puolesta?

Vierailija
17/37 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin juuri. Täytyy osata ajatella... täytyy osata suunnitelmallisuus, toimia järkevästi... Jos tulee rahaa tipoittain ja niukasti, ja kuitenkin on pakollisia maksuja, niin niistä tipoista pitää itse osata laittaa sivuun, ja seurata omaa rahankäyttöään, jotta saa rahat riittämään.

Jos laitat vuokraan tarvittavaa rahaa sivuun, ja jää niukasta vielä niukemmin käytettäväksi rahaa, niin sitten sinun pitää vielä osata seurata mihin sitä jäljelle jäänyttä käytät. 

Jos sulla on kortti jolla maksat, niin laitapa aina ylös vaikka kalenterin kulmaan, paljonko sulla jää kauppaostosten maksamisen jälkeen vielä käytettävää. Olet koko ajan selvillä mitä sulla on tilillä rahaa, joten et sitten tuhlaa tai pistä yhdellä kertaa kaikkea menemään.

Ei pitäisi olla liian vaikeaa!

Jos on vähän ja niukasti ja on pakollisia maksuja kuitenkin, niin sitten pitää osata olla tarkka ja suunnitelmallinen, ja toimia järkevästi!

Vierailija
18/37 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon kelan sairauspäiväraha on nykyään? Itse sain sitä noin neljä vuotta sitten enkä yhtään muista kuinka paljon oli. Oliko satasia vai lähemmäs tonni.

Vierailija
19/37 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sä ap valitat täällä Kelasta sen sijaan, että ottaisit itse puhelimen käteen ja järjestäisit asiasi niiden laskuttavien tahojen kanssa niin kuin kuuluisi??

Vierailija
20/37 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Netistä niitä Asuntoja löytää. Et kai ole niin uusavuton, että sekin pitäisi tehdä sun puolesta?

ikävä kyllä ei löydy Vantaalta lapselle ja minulle asuntoa sillä hinnalla. asumme aikaisemmin yksiössä ja lastensuojelu puuttui siihen että oli lapselle sopimaton asunto on jo 8 vuotias ja kavereita haluaa välillä kutsua leikkimään. paikkakunnan vaihto ei näin sairaana ja työttömänä yksinhuoltajana noin vain onnistu, täytyy järjestää myös lapselle asiat ja koulubvs7hdit jne. saa nyt myös erityisopetusta mitä ei joka paikassa välttämättä saa. muuttoon ei ole ketään auttajaa eikä varaa maksaa muutosta. avustus kelalta on siihen 150 e. itsellä ei ole edes ajokorttia. jos on varaa kommentoida on myös varmasti vaihtoehtoja ezitellä 600 e lapselle sopivista asunnoista?