Kouluavustajien työaika ja työnkuva
Millaisia työaikoja ja taukoja teillä kouluavustajilla/koulunkäynnin ohjaajilla on eri paikoissa? Onko todella niin, että vaikka teet pitkän päivän ensin koulun puolella ja sitten iltapäiväkerhossa, niin työaikaan kuuluu vain 2x12 minuuttia taukoa? Koetteko olevanne opettajan työpari ja ylipäätään tasa-arvoinen ja täysivaltainen työyhteisön jäsen? Mitä työtehtäviinne käytännössä kuuluu? Tuntuu olevan melko kirjavia käytäntöjä eri kouluissa ja kaupungeissa.
Kommentit (11)
Koulunkäynninohjaaja on YKSI LAPSISTA, ei hänellä mitään priorisointioikeutta omaan työhönsä ole. Ei siis täysjärkisten työtä.
Ainakin meidän ohjaajat kaiken huipuksi lomautetaan ainakin kesäkuukausiksi. Palkka niin huono, että viime kevään lakkopäivinä tienasivat lakkoavustusta enemmän kuin olisi ollut oikea palkkansa. Yksi juuri kertoi saavansa työn vaativuuslisää, joka on todellisuudessa luokkaa 35€ per kk. Suuri osa työajasta menee diabetes-lasten kouluruokailujen parissa. Itse olen koulupsykologi, joten sen tarkemmin en tiedä.
Avustajilla, kuten opettajillakin on 15 min tauko kerran tunnissa.
Tämä vaihtelee aika paljon. Olen ollut työyhteisössä, jossa nämä olivat "kuin eri kastia" (ei omasta mielestäni, olen opettaja). Nyt on, kuten kuuluukin, eli kaikki ovat samanarvoisia. Vain jotkut juntimmat opettajat tekevät sanoillaan ja teoillaan eroa työntekijöiden välillä.
Olen ajatellut, että ohjaajan homman on sellaista "kevyttyötä". Ainakin se on sitä opettajan työhön verrattuna. Toki palkkakin on kehno. Hyviä ohjaajia on vaikea löytää. Pahimmillaan ohjaaja on kuin yksi nuorista ja vaikka antaa esimerkkiä kännykän katsomisesta tunneilla. Parhaimmillaan heitä ei erota parhaimmista opettajista ja heistä on aivan yhtä paljon iloa yhteistyökumppaneina.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin meidän ohjaajat kaiken huipuksi lomautetaan ainakin kesäkuukausiksi. Palkka niin huono, että viime kevään lakkopäivinä tienasivat lakkoavustusta enemmän kuin olisi ollut oikea palkkansa. Yksi juuri kertoi saavansa työn vaativuuslisää, joka on todellisuudessa luokkaa 35€ per kk. Suuri osa työajasta menee diabetes-lasten kouluruokailujen parissa. Itse olen koulupsykologi, joten sen tarkemmin en tiedä.
Minäkin opettajana sain enemmän lakkoavustusta kuin mikä palkkani olisi ollut.
On erilaisia tuntisoppareita yleensä välillä 22-30h/vk. Taukoja on se 1-2 päivässä. Yleensä ohjaajat ovat aina välkkävalvonnassa. Jos teet työsi hyvin niin on se välillä raskasta. Jos olet vähän hällä väliä- asenteella niin leppoista täysin vastuuvapaata työtä se on. Hyvä koulunkäynninohjaaja on opettajalle arvokas työpari eivätkä opettajat halua luopua näistä hyvistä työpareista.
Koulun puolella avustaja on käytännössä opettajan apulainen. Eli kopioi papereita, roudaa tavaraa, auttaa oppilaita tekemään tehtäviä ja näin poispäin.
Iltapäiväkerhossa työ taas on käytännössä samanlaista kuin päiväkotien työtehtävät, tosin sillä poikkeuksella, ettei byrokratiaa ja paperitöitä juuri ole.
Minä aineenopena ainakin tykkään, kun tunneillani on ohjaajia. Heistä on paljon apua ja oppilaitakin yleensä rauhoittaa, kun paikalla on kaksi aikuista.
Palkka heillä on kyllä kammottavan huono. Tuntuu kauhealta, että he ovat siellä pahimmillaan minua pidemmän työpäivän ja saavat alle puolet minun palkastani, eikä heilel makseta lomia yms. En itse tekisi sillä palkalla kyllä mitään, enkä varsinkaan olisi päivästä toiseen yläkoulussa :D
Mutta tosiaan, minun näkökulmastani katsottuna on mukavaa, että on sellaisia työpareja!
up