Kuukautishäiriöt, mikä avuksi?
Hermo menee, kun olen tiputellut ovulaation jälkeen vuodesta 2017. On kokeiltu hormoneja (Primolut Nor, Terolut) muutamia kuukausia ja viimeisimpänä hormonikierukka Mirenaa; ei auta.
Tässä viimeisen kuukauden aikana 10 päivää ei-tiputtelua, 20 pv tiputtelua. Kierukan laiton jälkeen tiputtelu räjähti käsiin: tiputtelin pitkin kiertoa. Nyt tämä kuukauden sisään tullut 10pv tiputtelematon pätkä on pisin 8 kuukauteen, mutta edelleen 20 pv tiputtelua. En jaksais. Ikää päälle 40, hedelmällisyystilanne ikään nähden kuulemma tosi hyvä eikä vaihdevuosia odotettavissa vielä aikapäiviin. Äidilläni alkoi 58-vuotiaana.
Onko kellään ollut samaa ja selvisikö syy ja löytyikö joku hoitokeino? Kiitos jo etukäteen.
Kommentit (9)
Minulla aikanaan auttoi diabeteslääke Metformin (gynekologi kysyi, haluanko kokeilla), vaikka minulla ei diabetesta olekaan, mutta on pco-taipumusta.
Vierailija kirjoitti:
Minulla aikanaan auttoi diabeteslääke Metformin (gynekologi kysyi, haluanko kokeilla), vaikka minulla ei diabetesta olekaan, mutta on pco-taipumusta.
Kiitos vastauksesta! :) pitääpä googletella. :)
Yhdistelmäehkäisypillerit riittävän isolla hormonipitoisuudellahan ne tehokkaimmat ovat.
Minulla auttoi reipas laihdutus, olin vuoden verran kärsinyt päivittäisistä välivuodoista, mutta kun keksin koittaa muutaman päivän paastoa loppui verenvuoto seinään. Kun jatkoin laihdutusta, ei vuodot palanneet
Vierailija kirjoitti:
Yhdistelmäehkäisypillerit riittävän isolla hormonipitoisuudellahan ne tehokkaimmat ovat.
Kiitos tästäkin. Joskus todettu, että pillerit ei sovi (maksan kanssa tuli jotain häikkää), mutta ehkä pitää keskustella uudelleen.
Mitä muihin kommentteihin tulee, olen hoikka eli ei ylipainoa.
Vierailija kirjoitti:
Eikös tuo Metukka saa muuten mahan sekaisin? Ainakin moni tuntemani D2-tapaus valittelee tuosta. Ikävää, jos toisesta mahan puolella olevasta vaivasta pääsee, niin toinen tulee tilalle
.