Kiintymyssuhteiden vaikutus läheisyyden määrään.
Itse olen mies ja ristiriitaisesti kiintynyt. Vaimo taas välttelevästi. 18-vuotinen parisuhde takana.
Tässä linkki, jotta ei tarvitse netistä selata:
https://hidastaelamaa.fi/2022/02/tyypillinen-keha-ristiriitaisesti-ja-v…
Onko muita kohtalotovereita, jotka tuntevat tarvetta enempään kosketukseen ja läheisyyteen? Itse olen hyvin viriili ja muuten kotona kaikki hyvin, myös vaimon mielestä. Häntä seksi ja muu läheisyys ei vaan kiinnosta. Tiedän kokemuksesta, jos otan asian puheeksi niin kuiva kausi kaikelta osin jatkuu vaan pitempään. Itsellä tilanne alkaa paisumaan pahaksi. Kosketuksen ja läheisyyden kaipuu on niin kova että saan jo fyysisiä oireita.
Toivon asiallisia kommentteja, sillä myös sieluun koskee......
Kommentit (17)
Oletteko käyneet pariterapiassa juttelemassa näistä asioista? Mietin lähinnä sitä, että menevätkö nuo omat määritelmänne kiintymyssuhdetyyleistä sittenkään ihan oikein. Onhan aivan normaalia haluta parisuhteessa läheisyyttä ja seksiä, kärsiä, jos se puuttuu. Halun eriparisuus on myös yleistä mikä synnyttää tiettyjä kuvioita kuten se, että toinen jahtaa, toinen vetäytyy.
Kyllä ollaan pari vuotta sitten. Vaimon 40 kriisistä tämä jäi päälle..... Sitä ennen petipuuhat ja muu läheisyys oli jonkin verran yleisempää ja pystyin rimaa hipoen hyväksymään sen.
Tunnistan kyllä nuo toimintamallit tuosta linkin ympyrästä.
Voisitteko ottaa tavaksi vaikka joka perjantai pitää avautumistunnin jossa molemmat saavat kertoa tuntojaan. Ei siis minään neuvotteluna vaan ihan vaan saattaa toisen tietoon ja saada pois omalta sydämeltä. Suhde nimittäin menee aika huonosti jos asioita pitää ruveta patoamaan.
Noi kiintymyssuhdetyylit vaikuttaa enemmänkin mentaalipuoleen, kuin fyysisiin tarpeisiin. Mä esim olen välttelevästi kiintymyt, mutta fyysinen läheisyys ja seksi on silti todella tärkeää. Mun mieli vaan luuli pitkään, et fyysinen läheisyys on yhtä kuin kaikki läheisyys. Aito läheisyys on ennemminkin emotionaalista yhteydentunnetta, luottamusta ja turvaa.
Noista kiintymyssuhdetyyleistä ei oikeastaan voi päästä eroon, mutta voit oppia huomaamaan koska tietynlaiset tunteet, defenssit ja toimintamallit aktivoituu sinussa ja ja opetella toimimaan silti toisin. Tässäkään niiden kieltäminen tai patoaminen ei auta, päinvastoin, vaan yrittää lempeästi hyväksyä ne ja myös kertoa kumppanille, et nyt minussa heräs tämmöinen tunne.
Välttelevälle se on todella vaikeaa, koska siinä näyttää oman haavoittuvuutensa, mutta yhtä kaikki tuo matka on sellainen, että se kannattaa aloittaa. Pikkuhiljaa huomaat itsekin itsessäsi sen muutoksen ja tiedostat itseäsi, ympäristöäsi ja ympärilläsi tapahtuvia asioita ja osaat suhtautua niihin turvallisen aikuisen silmin, eikä se sisäinen pelokas tai turvaton lapsi pääse enää sanelemaan miten toimit esim konfliktitilanteissa.
Tsemppiä!
Nimim. 4 vuotta nyt taistellu näiden asioiden kans vaihtelevalla menestyksellä😅
Miten ajattelit kiintymyssuhteiden vaikuttavan seksin haluamiseen? Enemmän kuulostaa siltä että vaimosi ei aseta seksiä kovin korkealle omassa arvoasteikossaan. Ja jos hän ei halua muuttaa mitään niin siihen on vaikea vaikuttaa.
Monilla pareilla on sama ongelma, vaikka olisivat turvallisesti kiintyneitä. Enemmän haluava voi olla nainenkin.
Itse lähtisin siitä että jos läheisyyttäkään ei ole niin voidaanko puhua enää edes parisuhteesta? Tai jos toisella osapuolella on ikävä ja joustamaton asenne ongelmaan?
Se joka tapauksessa on valetta ettei haluille mitään voi. Enemmän haluava voi harrastaa sooloseksiä ja vöhemmäb haluava voi tehdä asioita jotka saavat halut heräämään kuten masturbointi ja seksin siirtäminen arvojörjetelmässään korkeammalle. Jos seksi ei toimi niin siitä tulee eroriski. Jotenkin asiaa pitäisi päästä käsittelemään.
Ongelma taitaa tulla siinä, että vähemmän seksiä haluvat luulevat läheisyyden olevan aina sitä, että on pakko suostua seksiin. Siksi nuo kannattaa erottaa toisistaan. Siksi sanoin vaimolleni, että on pakko suostua läheisyyteen, halauksiin ja rakkaudenosoituksiin, mutta sen milloin on seksiä saa hän itse valita. Erinomainen valinta ja poisti seksin pakollisuuden, joka taasen palautti seksihalut.
Faktahan on, että jos on paljon läheisyyttä ja rakkautta, johtaa se seksihalujen syttymiseen ihan niinkuin tavatessa. Mihinkä ne on sieltä kadonneet. Silloinkin seksiä halusi molemmat.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma taitaa tulla siinä, että vähemmän seksiä haluvat luulevat läheisyyden olevan aina sitä, että on pakko suostua seksiin. Siksi nuo kannattaa erottaa toisistaan. Siksi sanoin vaimolleni, että on pakko suostua läheisyyteen, halauksiin ja rakkaudenosoituksiin, mutta sen milloin on seksiä saa hän itse valita. Erinomainen valinta ja poisti seksin pakollisuuden, joka taasen palautti seksihalut.
Faktahan on, että jos on paljon läheisyyttä ja rakkautta, johtaa se seksihalujen syttymiseen ihan niinkuin tavatessa. Mihinkä ne on sieltä kadonneet. Silloinkin seksiä halusi molemmat.
Erinomainen valinta? Pakko suostua halauksiin ym. läheisyyteen? Oletko ajatellut, että vaimosi voi konfliktinpelkoisena ja/tai miellyttämisenhaluisena suostua tuohon ja näytellä halukasta, vaikkei oikeasti haluisikaan? Todella jyräävä tyyli saada tahtonsa läpi. Mä olisin aloittanut keskustelun kautta ja oltaisiin yritetty yhdessä selvittää mitä pelkoja tai odotuksia/asenteita siellä taustalla on ja sitten niitä työstämällä yritetty löytää sisäistä turvaa ja sen kautta muokata toimintamalleja ja ajatuksia, että saa haluta tai olla haluamatta läheisyyttä/seksiä ja että se on ihan ookoo.
Vierailija kirjoitti:
Vaimolla meinasi tulla sama ongelma kun olimme olleet reilu 15v yhdessä vaimon ollessa reilu 30v vanha. Lapset 3 oli jo tehty ja hän alkoi karttamaan läheisyyttäni. Oli ilmeisesti muutenkin tressiä ja masennusta. Pelkäsit, että aina pitäisi olla suostumassa seksiin jne... Nostin kissan pöydälle. Sanoin, että en suostu elämään ilman halauksia ja läheisyyttä. Tulee halipula ja kärsin siitä. Haluan halata, pussailla mennä nukkumaan entiseen tapaan hänen kylkeensä kiinni. Sanoin, että jos ja kun kaluni alkaa keulimaan, niin se osaa ihan itse laskea alaskin. Ei ole pakko tehdä mitään, eikä suostua seksiin. Sanoin, että hän saa itse päättää milloin haluaa seksiä, sen mukaan mennään. Olin muutenkin seksuaalisempana luvannut suostua aina kun hän haluaa. Näin tehtiin, läheisyys palasi, samoin vaimon seksihalut. Kävipä niin kiimaisena, että 40 v vanhana sai vielä iltatähden, vaikkei pitänyt olla mahdollista. Tuosta aikaa nyt liki 30 vuotta ja menty vaimon halujen mukaan. Seksiä ollut monta kertaa viikossa ja vasta parin viime vuoden aikan harventunut 1 krt viikossa. Joka ihan lunnollista, kun molemmat jo eläkkeellä.
Itsekin ollut ja olen edelleen viriili, vaimo itse halusi nuorena viriilin hyvin varustetun miehen ja on ymmärtänyt pitää miehensä tyytyväisenä ja tyydytettynä. Tiennyt aina,että ottajia olisi ollut muuallakin. Parasta on kumminkin olleet vaimon halut minua kohtaan.Olen kärsivällisesti odottanut hänen aloitteitaan, toki pyrkinyt vaikuttamaan halukkuuden lisäämiseen. Siihen läheisyys, halaukset ja kaluni keulimiset olleet tehokkain konsti, eli hänen halut on syttyneet kun olen osoittanut haluni.
Sähän olet täällä useasti hehkuttanut, että teillä on ollut seksiä vähintään kerran viikossa koko elämänne ajan. Lisäksi olet aina saanut vaimosi pillun kiimaan ja syömään kädestäsi. Jokin tässä ei nyt kyllä täsmää ollenkaan.
Mitä enemmän näitä sun tarinoita lukee, sitä selvemmin tulee ilmi, että et ole mikään "supermies". Muualla kuin omassa päässäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erinomainen valinta? Pakko suostua halauksiin ym. läheisyyteen? Oletko ajatellut, että vaimosi voi konfliktinpelkoisena ja/tai miellyttämisenhaluisena suostua tuohon ja näytellä halukasta, vaikkei oikeasti haluisikaan? Todella jyräävä tyyli saada tahtonsa läpi. Mä olisin aloittanut keskustelun kautta ja oltaisiin yritetty yhdessä selvittää mitä pelkoja tai odotuksia/asenteita siellä taustalla on ja sitten niitä työstämällä yritetty löytää sisäistä turvaa ja sen kautta muokata toimintamalleja ja ajatuksia, että saa haluta tai olla haluamatta läheisyyttä/seksiä ja että se on ihan ookoo.
Mutta tämä mieshän onkin pannut vastentahtoista vaimoaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän papparaisen agendaa on kuultu liki kyllästymiseen asti. Olisikin paljon mielenkiintoisempaa kuulla hänen vaimonsa oma ja rehellinen näkemys asiasta. Nythän olemme kuulleet vain pano-Paten kertomuksen ja vakuuttelut siitä kuinka tyytyväinen vaimo on. Kuinkahan lienee, jos asiaa vaimolta kysyttäisiin?
Pano- Paten paatosta lukiessa muistuu mieleen tarina entisiltä ajoilta:
Ison talon vahvatahtoinen tytär oli alkanut suhteeseen pienen mökin pojan kanssa, ja päättänyt että nyt halutaan mennä naimisiin. Häissä pappi oli kysynyt tulevalta rouvalta: "Tahdotko sinä Elviira Ökytupa ottaa tämän Matti Pientalon mieheksesi?" "Tahdon". Pappi kääntyy miehen puoleen ja kysyy: "Tahdotko sinä Matti Pientalo ottaa vaimoksesi tämän Elviira Ökytuvan?" Ennen kuin mies ennättää suutaan aukaista, vaimo tiuskaisee papille: " Kyllä se Matti tahtoo!!!".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli aikanaan haluton kausi, joka myöhemmin paljastui pillereiden aiheuttamaksi. Mies oli aina ihossa kiinni ja ajoin häntä pois. Luulin, että on vain seksiä vailla. Vähitellen selvisi, että miehellä onkin luontaisesti valtava kaipuu kosketukseen. Tätä ei itselläni ole.
Kun minun seksihaluni palasivat voimalla vaihdettuani kierukkaan. Huomasin, että mies halusi paljon vähemmän seksiä kuin minä ja enemmän läheisyyttä. Keskustelemalla pääsimme kompromissiin. Minä myönnyn läheisyyteen ja mies antaa minulle suu- ja käsihoitoa, vaikkei jaksaisi yhdyntää. Näin joustaen molemmat ovat tyytyväisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän papparaisen agendaa on kuultu liki kyllästymiseen asti. Olisikin paljon mielenkiintoisempaa kuulla hänen vaimonsa oma ja rehellinen näkemys asiasta. Nythän olemme kuulleet vain pano-Paten kertomuksen ja vakuuttelut siitä kuinka tyytyväinen vaimo on. Kuinkahan lienee, jos asiaa vaimolta kysyttäisiin?
Pano- Paten paatosta lukiessa muistuu mieleen tarina entisiltä ajoilta:
Ison talon vahvatahtoinen tytär oli alkanut suhteeseen pienen mökin pojan kanssa, ja päättänyt että nyt halutaan mennä naimisiin. Häissä pappi oli kysynyt tulevalta rouvalta: "Tahdotko sinä Elviira Ökytupa ottaa tämän Matti Pientalon mieheksesi?" "Tahdon". Pappi kääntyy miehen puoleen ja kysyy: "Tahdotko sinä Matti Pientalo ottaa vaimoksesi tämän Elviira Ökytuvan?" Ennen kuin mies ennättää suutaan aukaista, vaimo tiuskaisee papille: " Kyllä se Matti tahtoo!!!".
Papalla on tosiaankin käsittämätön tarve vakuutella omaa erinomaisuuttaan. Jotain puutetta sillä kai yritetään kompensoida.
Mitä te taas urputatte, keksitte taas ihan omianne.
Meillä tuo sopimus on toiminut moitteetta jo kohta 30 vuotta. Vaimon säädellyt omien halujensa mukaan seksiä, jota on nykysin enää se kerta viikossa. Reagoin hänen läheisyyden välttelyyteen heti, joten ei ollut vielä vaikuttanut seksimääriin, jota silloin olin normi 2-3krt viikko. Sain tuolla palautettua vaimoni halut.
Vaimoni ei ole karttanut läheisyyttä ja haluaa sitä yhtä paljon kuin minäkin. Nuorina maattiin tuntikausia hänen sängyllään kylki kyljessä ja siitäkin eteenpäin oltiin kuin paita ja peppu, aina yhdessä. Joten läheisyyttä ollut aina paljon ja on vieläkin vähintään yhtä paljon.
Sitten vielä sellainen juttu, että toisinaan naiset odottaa, että mies on mies ja osoittaa välittämistään ja rakkauttaan esittämällä vaatimuksia ja olemalla vaativa.
Vierailija kirjoitti:
Sitten vielä sellainen juttu, että toisinaan naiset odottaa, että mies on mies ja osoittaa välittämistään ja rakkauttaan esittämällä vaatimuksia ja olemalla vaativa.
Kuten panemalla vastentahtoista vaimoaan. Ei mun ole koskaan tarvinnut tommosta tehdä. Joten seli seli vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten panemalla vastentahtoista vaimoaan. Ei mun ole koskaan tarvinnut tommosta tehdä. Joten seli seli vaan.
En ole tehnyt minäkään, joten alä puhu paskaa. Teitä mielensäpahoittajia ja paskan heittäjiä on nykyisin some täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tehnyt minäkään, joten alä puhu paskaa. Teitä mielensäpahoittajia ja paskan heittäjiä on nykyisin some täynnä.
Kyllä sä ihan itse näin kerroit. Aloit panemaan vastahakoista vaimoasi.
Saat toki selittää nyt ihan mitä haluat. Todella itsekästä touhua, jossa naisen tunteita ei ajatella sitten yhtään. Näin ei toimi oikea mies vaan marjanpoimija.
Vaimolla meinasi tulla sama ongelma kun olimme olleet reilu 15v yhdessä vaimon ollessa reilu 30v vanha. Lapset 3 oli jo tehty ja hän alkoi karttamaan läheisyyttäni. Oli ilmeisesti muutenkin tressiä ja masennusta. Pelkäsit, että aina pitäisi olla suostumassa seksiin jne... Nostin kissan pöydälle. Sanoin, että en suostu elämään ilman halauksia ja läheisyyttä. Tulee halipula ja kärsin siitä. Haluan halata, pussailla mennä nukkumaan entiseen tapaan hänen kylkeensä kiinni. Sanoin, että jos ja kun kaluni alkaa keulimaan, niin se osaa ihan itse laskea alaskin. Ei ole pakko tehdä mitään, eikä suostua seksiin. Sanoin, että hän saa itse päättää milloin haluaa seksiä, sen mukaan mennään. Olin muutenkin seksuaalisempana luvannut suostua aina kun hän haluaa. Näin tehtiin, läheisyys palasi, samoin vaimon seksihalut. Kävipä niin kiimaisena, että 40 v vanhana sai vielä iltatähden, vaikkei pitänyt olla mahdollista. Tuosta aikaa nyt liki 30 vuotta ja menty vaimon halujen mukaan. Seksiä ollut monta kertaa viikossa ja vasta parin viime vuoden aikan harventunut 1 krt viikossa. Joka ihan lunnollista, kun molemmat jo eläkkeellä.
Itsekin ollut ja olen edelleen viriili, vaimo itse halusi nuorena viriilin hyvin varustetun miehen ja on ymmärtänyt pitää miehensä tyytyväisenä ja tyydytettynä. Tiennyt aina,että ottajia olisi ollut muuallakin. Parasta on kumminkin olleet vaimon halut minua kohtaan.Olen kärsivällisesti odottanut hänen aloitteitaan, toki pyrkinyt vaikuttamaan halukkuuden lisäämiseen. Siihen läheisyys, halaukset ja kaluni keulimiset olleet tehokkain konsti, eli hänen halut on syttyneet kun olen osoittanut haluni.