Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihan kypsä jo kuntouttavaan työtoimintaan

Vierailija
26.01.2023 |

Minulle tapahtui joitain kuukausia sitten elämässä paljon ikäviä asioita rysäyksellä, jonka seurauksena sitten monen mutkan jälkeen päädyin painostuksen alla kuntouttavaan työtoimintaan. Nyt olen ollut paikassa siis muutaman kuukauden ja olen jo aivan kypsä. Mietin vain, onko ketään oikeasti hyötynyt kuntouttavasta? Itse koen, että tämä on jotenkin alentavaa touhua. 4h päivässä istutaan ja piirrellään tai neulotaan tai kokoonapannaan maailman löysimmällä tahdilla juttuja. Kahvilla ja tupakalla porukka ramppaa 10min välein ja ohjaajat puhuvat kuin lapselle. Jos ei joku päivä hymyilytä, joutuu puhutteluun, että mikä nyt on. Jos ei joku päivä käy syömässä, siitäkin tulee ihmettelyä, että mikä on kun ei maistu. Siis aikuisille ihmisille! Muuten ohjaajia ei vois vähempää kiinnostaa pohtia kanssani jatkosuunnitelmiani. Porukka paikassa on vähintäänkin outoa, joten juttuseuraakaan ei juuri ole, kun porukalla tuntuu olevan niin paljon ihme rajoitteita ja vaikeuksia sos. kanssakäymisen kanssa.
Onko muilla kokemuksia ja millaisia?

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailma on varmasti muuttunut vastaavasta omasta kokemuksestani. Oikein innolla hain mukaan, koska käsityöihmisenä luulin että se liittyisi ihan ammattimaiseen työhön ja tavoite olisi miettiä omia mahdollisuuksia luovemmalla alalla. HAH!

Kolme ohjaajaa, joista eläkeikää lähenevällä pääohjaajalla oli vankka kokemus dementiapotilaiden työpajoista. Toinen oli alistuva, kiltti nuori nainen pääohjaajan seurakuntaharrastuksesta keksitty. Kolmas oli pätevä, tosi osaava käsityönopettaja ja onneksi hyvin itsenäinen toimija. 

Ompelimme alussa herneillä täytettyjä kangassammakoita ja solmimme ystävänauhoja. Annoin palautetta ensin pääohjaajalle ja sain muutosta sen verran, että pätevä kässämaikka kehitti haastavampia töitä. Koska muilla ohjaajilla ei muutosta tullut valitin heistä TE-toimiston yhteshenkilölle, joka tuli käymään ja asia jäi siihen. Sitten selvitin Työ- ja elinkeinoministeriöstä oikeat ihmiset ja laadin kirjelmän. Kumma kyllä heitä kiinnosti palautteeni ja minua haastateltiin lisää jatkokehitystä varten. Kuitenkaan se ei minun tilannettani muuttanut. Pääohjaaja koetti haukkua minua muille kurssilaisille ja ne mt-tapaukset menivät täysillä pääohjaajan juttuihin, joten aikani kului myös muiden huutoa kuunnellessa kun ne ystävänauhojen solminta oli heidän juttunsa. 

Kannattaa aina ottaa ensin yhteyttä koulutuspaikkaan ja haastatella ohjaajia. Kyllä sen nopeasti kuulee, mikä on homman nimi. Sitten vain toteaa, että tarvitsen ihan muuta ja perustelee miksi. Ei ne TE-toimistossa kaikki tyhmiä ole ja ymmärtävät ihmisen puhetta.

Nyt en ymmärrä. Miksi työ- ja elinkeinoministeriö olisi kiinnostunut aivan toisen ministeriön vastuulla olevasta palvelusta? Kuntouttava työtoiminta on kunnan tarjoama palvelu, työkkäri on mukana vain siksi, että he varmistavat perusteiden täyttyvän työttömyyden osalta. Kuntouttavaan ohjataan silloin, kun työkkärin palvelut ei riitä.

Vierailija
22/59 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos ei joku päivä hymyilytä, joutuu puhutteluun, että mikä nyt on. Jos ei joku päivä käy syömässä, siitäkin tulee ihmettelyä, että mikä on kun ei maistu".

Tämä on niin tuttua. Itselleni ei koskaan maistu aamuisin ruoka, mutta kuntouttavassa jossa olin oli ruoka-aika kello 11. Yleensä skippasin sen kokonaan, ja silloin alkoi ihmettely ja voivottelu että pitäähän sinun syödä. Aloin sitten syömään pakolla voileivän aina vaikka itselleni ei maistunut sitten yhtään.

Kerran taas kissani oli kuollut, enkä jaksanut esittää että "jeee, onpas ihana päivä jes hymyilyttää" niin siitä tuli kamala sanominen että et sinä voi olla murheellisen näköinen kun se murheellistaa kaikki muutkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä olet kuntouttavassa ap?

Vierailija
24/59 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kuntouttavassa toiminnassa aamupäivällä kaivetaan kuoppa ja iltapäivällä se täytetään. Nyt talviaikaan kuoppa jää tosi pieneksi mutta se ei ole niin oleellista. Huomenna pitää aamulla etsiä uusi kuopan paikka, ohjaaja sanoi niin.

Mä olin ysärillä samantyyppisessä hommassa Joensuun yliopistolla.

Oli kaksi säkkiä jonkinlaisia jyviä ja neulasia, jotain luonnosta kerättyä. Niistä piti siiloa roskat pois. Kun roskat oli siilottu, niin siilotut kaadettiin takaisin siilomattomien sekaan ja homma alusta.

Keksimällä keksittyä tyhjää työtä, tekee ihmisen hulluksi.

Vierailija
25/59 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun pojalle ehdotettiin sitä, jotain työpajaa.  Tiedän, että hän älykkäänä ahdistuisi jostain työpajasta ja syynä juuri ne muut, keitä siellä on. Pojalla on rajoittavia fyysisia sairauksia sukuperintönä, lievä asperger mutta mt-ongelmia ei ole koskaan ollut. Onneksi löytyi suhteilla työkokeilupaikka, mihin sitten palkattiin osa-aikaisena kun täysipäiväiseen työhön hänellä ei voimia ole. Etätyö sopii hänelle jos saa välillä levätä, mutta hän nimenomaan tarvitsisi sitä, että lähtee asunnolta välillä jonnekin, selvästi piristyy ihmisten seurasta introvertistä luonteestaan huolimatta. Hän on kuitenkin saanut hommattua ammatin hyvin arvosanoin, joten ei se reppanoiden seura tee hänelle yhtään hyvää, uskon että taannuttaa vain. 

Vierailija
26/59 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jos ei joku päivä hymyilytä, joutuu puhutteluun, että mikä nyt on. Jos ei joku päivä käy syömässä, siitäkin tulee ihmettelyä, että mikä on kun ei maistu".

Tämä on niin tuttua. Itselleni ei koskaan maistu aamuisin ruoka, mutta kuntouttavassa jossa olin oli ruoka-aika kello 11. Yleensä skippasin sen kokonaan, ja silloin alkoi ihmettely ja voivottelu että pitäähän sinun syödä. Aloin sitten syömään pakolla voileivän aina vaikka itselleni ei maistunut sitten yhtään.

Kerran taas kissani oli kuollut, enkä jaksanut esittää että "jeee, onpas ihana päivä jes hymyilyttää" niin siitä tuli kamala sanominen että et sinä voi olla murheellisen näköinen kun se murheellistaa kaikki muutkin.

No eikö tuollaisiin voi vain todeta, että "juu syökää te, minä syön sitten kun syön" tai "älkää te huolehtiko toisen aikuisen ihmisen syömisistä" tai mitä vaan, ja noihin hymyilyvaatimuksiin voi todeta, että "en ole vastuussa teidän muiden tunnetiloista". Missään tapauksessa ei kannata mennä väkisin syömään muiden mieliksi eikä alkaa selitellä, miksi just nyt ei hymyilytä.

Vierailija
27/59 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kuntouttavassa yksi jumppapäivä.

Kestää noin tunnin paikallisella urheilutalolla.

Kyseessä on eläkeläisten aamujumppa, niin mummojen kanssa jumpataan ja meno on aika verkkaista.

Vierailija
28/59 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maailma on varmasti muuttunut vastaavasta omasta kokemuksestani. Oikein innolla hain mukaan, koska käsityöihmisenä luulin että se liittyisi ihan ammattimaiseen työhön ja tavoite olisi miettiä omia mahdollisuuksia luovemmalla alalla. HAH!

Kolme ohjaajaa, joista eläkeikää lähenevällä pääohjaajalla oli vankka kokemus dementiapotilaiden työpajoista. Toinen oli alistuva, kiltti nuori nainen pääohjaajan seurakuntaharrastuksesta keksitty. Kolmas oli pätevä, tosi osaava käsityönopettaja ja onneksi hyvin itsenäinen toimija. 

Ompelimme alussa herneillä täytettyjä kangassammakoita ja solmimme ystävänauhoja. Annoin palautetta ensin pääohjaajalle ja sain muutosta sen verran, että pätevä kässämaikka kehitti haastavampia töitä. Koska muilla ohjaajilla ei muutosta tullut valitin heistä TE-toimiston yhteshenkilölle, joka tuli käymään ja asia jäi siihen. Sitten selvitin Työ- ja elinkeinoministeriöstä oikeat ihmiset ja laadin kirjelmän. Kumma kyllä heitä kiinnosti palautteeni ja minua haastateltiin lisää jatkokehitystä varten. Kuitenkaan se ei minun tilannettani muuttanut. Pääohjaaja koetti haukkua minua muille kurssilaisille ja ne mt-tapaukset menivät täysillä pääohjaajan juttuihin, joten aikani kului myös muiden huutoa kuunnellessa kun ne ystävänauhojen solminta oli heidän juttunsa. 

Kannattaa aina ottaa ensin yhteyttä koulutuspaikkaan ja haastatella ohjaajia. Kyllä sen nopeasti kuulee, mikä on homman nimi. Sitten vain toteaa, että tarvitsen ihan muuta ja perustelee miksi. Ei ne TE-toimistossa kaikki tyhmiä ole ja ymmärtävät ihmisen puhetta.

Nyt en ymmärrä. Miksi työ- ja elinkeinoministeriö olisi kiinnostunut aivan toisen ministeriön vastuulla olevasta palvelusta? Kuntouttava työtoiminta on kunnan tarjoama palvelu, työkkäri on mukana vain siksi, että he varmistavat perusteiden täyttyvän työttömyyden osalta. Kuntouttavaan ohjataan silloin, kun työkkärin palvelut ei riitä.

Tai kun muutakaan ei keksitä. Ei pitkäaikaistyöttömyys ole sairaus, se on joskus vain seurausta huonoista tuurien sattumista. Esim. itse en onneksi joutunut, mutta en mitä hitto vie huono ole, jos haastatteluun pääsee sadasta hakijasta ja sitten on vain se yksi, jolla on himpun verran enemmän kokemusta ja itse jään ekaksi varalle. Vanhalla paikkakunnalla työkkäri tunsi ja palkkasivat sinne itseensä, mutta muuton takia on joutunut todistamaan alusta asti, että olen fiksu ja normaali ihminen. Osaan tehdä hakemuksia mutta haastattelussa jokin mättää, kai se että olen pienikokoinen ja ääneni on hiljainen tekee minusta typerän oloisen. Nyt minulla on jo hyvä työ, mutta kun käskettiin työttömyysaikana katsoa peiliin, näin siellä paljon monia keskustelupalstojen kommentoijia fiksumman tyypin. 

Vierailija
29/59 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntouttavaan voi suhtautua kuten ap, tai se joka oli sopimukseensa halunnut lauseen, "ei tarvitse tehdä mitään mitä ei halua," ja vielä ylpeili sillä. Minä oli samassa työpaikassa palkkatuella, ja tein kaikkea mitä ehdotettiin.

Nyt haen kuntouttavaan kaupungille omista syistäni, joita en avaa tässä. Alustavasti lupailivat jopa palkkatuettua työtä. Mihinkään puuhasteluun en lähtisi, sillä vaikka olen omasta mielestä työkykyinen, teen mieluummin oikeita töitä palkatta kuin askartelen jotain.

Kyllä se nähdäkseni on oma suhtautuminen siihen kuntouttavaan mikä ratkaisee.

Vierailija
30/59 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kuntouttavassa toiminnassa aamupäivällä kaivetaan kuoppa ja iltapäivällä se täytetään. Nyt talviaikaan kuoppa jää tosi pieneksi mutta se ei ole niin oleellista. Huomenna pitää aamulla etsiä uusi kuopan paikka, ohjaaja sanoi niin.

Reps.

Vierailija
31/59 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei joku päivä hymyilytä niin puhutteluun? No toi kuulostaa ihan... En viitsi edes sanoa miltä.

Vierailija
32/59 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä vaan mietin, että onko tämä veronmaksajien varojen järkevää käyttöä? Siis sellaisten kohdalla, jotka eivät tuonne halua eivätkä siitä mitenkään hyödy.

Vierailija
33/59 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinähän pääset sieltä heti pois, kun hankit itsellesi työpaikan. Ei sinua sinne aiheetta ole laitettu.

Monella se "aihe", jonka vuoksi on kuntouttavalla, on yksinkertaisesti vain pitkäaikaistyöttömyys. 

Vierailija
34/59 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä vaan mietin, että onko tämä veronmaksajien varojen järkevää käyttöä? Siis sellaisten kohdalla, jotka eivät tuonne halua eivätkä siitä mitenkään hyödy.

No siis tarkoitushan on pienentää työttömyyslukuja.

Siitä siinä valtio maksaa.

Vierailija
35/59 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä otettiin soten-astuttua voimaan ensimmäisenä ruoka- ja kahvietuus pois.

Pelkkää kettuilua moinen.

Toisaalta työnkuva muuttui soten-myötä suurilta osin istumiseksi ja kelloon katsomiseksi.

Vierailija
36/59 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo pienennä työttömyyslukuja kuin paperilla, on siis ns. tempputyöllistämistä.

Vierailija
37/59 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Pienentää työttömyyslukuja" ei siis tässä tarkoita sitä että ihmiset saisivat työtä, vaan sitä että työttömyysluvut pienenevät siksi että joka päivä kymmeniä tuhansia ihmisiä on kuntouttavassa.

Vierailija
38/59 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo pienennä työttömyyslukuja kuin paperilla, on siis ns. tempputyöllistämistä.

No juuri sehän niitä pienentää, se tempputyöllistäminen.

Jo yksi tunti kuntouttavassa kuukaudessa riittää siihen ettei henkilö näy tilastoissa työttömänä.

Valtio ostaa kauniimpia tilastoja.

Vierailija
39/59 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa tilanteessa minä ainakin lopettaisin, itse asiassa en kyllä edes tuommoiseen suostuisi.

Vierailija
40/59 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olin ysärillä samantyyppisessä hommassa Joensuun yliopistolla.

Oli kaksi säkkiä jonkinlaisia jyviä ja neulasia, jotain luonnosta kerättyä. Niistä piti siiloa roskat pois. Kun roskat oli siilottu, niin siilotut kaadettiin takaisin siilomattomien sekaan ja homma alusta.

Keksimällä keksittyä tyhjää työtä, tekee ihmisen hulluksi.

Onko nää ihan oikeita juttuja? 😳