Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä ala sopisi minulle?

Lukiolainen
25.01.2023 |

Moikka, olen tällä hetkellä ihan pulassa mitä haluan tehdä lukion jälkeen. Olen siis lukion toiselle luokalla ja tänä syksynä alkaa abivuosi ja olen päättänyt ennen kevään 2024 yhteishakuja päättä minne haen kouluun. Minulla on mielessä kauppatieteet ja oikeustieteet, mutta mietin onko kumpikaan näistä mulle se oikea ala. Pelottaa myös jos valitsen väärin ja otan paikan vastaan alalta mikä ei kiinnosta niin ensikertalaisuus menee. Niin olen päättänyt, että on pakko tehdä valinta mihin alalle hakee kouluun. Välivuosi ei sinällään ole ongelma, mutta en tiedä yhtään mitä silloin tekisin. Armeija eikä kaupankassa kiinnosta. Reppureissaaminen kuulostaa houkuttelevalta, mutta kaukaiselta ajatukselta.

Useimmiten minua kuvaillaan hyvin määräpäätietoiseksi ja järjestelmälliseksi. Itse sanoisin olevani tavoitteellinen ja reipas. Mietin millä aloilla näistä piirteistä voi olla eniten hyötyä? Olen suhteellisen hyvä koulussa ja saan lukiossa kelpo arvosanoja, tosin riippuen omasta panostuksesta. Yliopistoon kuitekin haluan, sillä haluan uusia haasteita ja opiskelu on mielestäni kivaa. Oikista mietin jo yläasteella, mutta hylkäsin ajatuksen kokonaan pois, sillä ajattelin olevani liian tyhmä. Nyt ajatus oikiksesta on ollut mielessä vuoden ajan. Kauppis kiinnostaa lähinnä sen monipuolisuuden takia. Terveydenhuollossa en haluaisi työskennellä.

Ajatuksia, mielipiteitä? :)

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määräpää?? Ai päämäärä?

Vierailija
2/6 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeustieteelliseen. Se pätevöittää mille tahansa alalle. Opiskelun kestäessä sitten päätät, mihin erikoistut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä tradenomi korkeakoulussa ja yrittäjyyteen suuntautuminen. Eli ei olisikaan yliopisto. Jos pidät enemmän kauppiksesta, jää varmaan se oikis pois. Entä tutkiminen jollain alalla ja luennot. Insinöörialojakin on korkeakoulussa dippaan saakka, isossa kaupungissa vaan huonompi mahis päästä kuin pienemmässä.

Vierailija
4/6 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusta perhe. Pyöräytä 6 mukulaa. Sitten on sekin homma hoidettu. Check.

Vierailija
5/6 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on vielä aikaa miettiä. Sinuna tutustuisin nyt paremmin noihin kahteen, mitkä sua kiinnostaa. Otat selvää vaikka aiemmista pääkoemateriaaleista, luet ja käyt niitä läpi. Katsot kumpi tuntuu mielekkäämmältä ja enempi omalta jutulta.

Vierailija
6/6 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeustieteellisestä saat hyvän perustutkinnon, jonka avulla voit suuntautua monenlaisiin töihin. Jos olet sinnikäs pänttääjä ja jaksat kahlata läpi isoja kirjakasoja, valitse tämä.

Hyvä vaihtoehto ovat kauppatieteetkin, valmistavat moneen. Opinnoissa tarvitset ainakin jonkin verran myös matikkapäätä, mutta hyödyksi on myös kielipää. Ala sopii siis monilahjakkaalle.

Joka tapauksessa: jos sinusta on yliopistoon, mene sinne. Ei kannata turhaan laskea rimaansa liian matalalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kuusi