Ottaisinko hoitolapsen?
Harkitsen hoitolapsen ottamista, ja haluaisin tietää paljonko hoitolapsen ottamisella " tienaa" . Toisin sanoen, onko siitä saatava rahallinen hyöty sen vaivan ja vastuun arvoista. Itselläni on 2 pientä lasta, joista toinen olisi hoitolapsen tullessa 3-vuotias ja toinen reilun vuoden. Hoitolapsi olisi tuttu, ja aikomuksenani olisi ottaa vain yksi lapsi. Minulla on vakityö, mutta olen hoitovapaalla. Asun Vantaalla. Haluaisin siis ennen kuin teen päätöksiä tietää, minkä verran lapsen perhe maksaisi minulle hoidosta. Maksavatko he itse, vai maksetaanko raha Kelalta? Minkälainen on veroprosentti? Miten hoitolapsen ottaminen vaikuttaa omaan kotihoidontukeeni? Mitä täytyy tehdä ennen kuin hoitolapsen ottaa, eli " byrokratia-asiat" ...? Kysymykseni saattavat kuulostaa laskelmoiduilta, mutta tottakai haluan ensin selvittää, onko hoitolapsen ottamisesta saatava taloudellinen hyöty sen arvoista, että haluan viimeisen kotonaolovuoteni ajan jakaa huomiotani omien lasteni lisäksi yhdelle ylimääräiselle lapselle, vaikka tuttu lapsi olisikin.
Kommentit (3)
Aloitin itse yks.pph:na elokuussa, hoitooni tuli tuttu 1-vuotias lapsi. Omani ovat nyt 1v6kk ja 4,5-v sekä kaksi koululaista. Saan siis omistani kotihoidontukea + Vantaan maksamaa kuntalisää, tuloihin sidottua lisää emme edes miehen tulojen vuoksi saisi lainkaan. Tuo kotihoidontuki säilyy muuttumattomana, ainoastaan veroprosentti saattaa muuttua. Itse en ole sitä laskettanut nyt uusiksi, mutta se kannattanee tehdä.
Hoitolapseni vanhemmat maksavat minulle n. 200 euroa (sama kuin kunnallinen maksimi) ja Kela maksaa yksityisen hoidon tuen 137,33e sekä Helsingin kuntalisän (210e, perhe asuu Helsingin puolella). Yhteensä tästä tulee siis 550e josta menee vielä verot. Itse en maksa tällä hetkellä YEL-maksua, joka on vapaaehtoinen kun tulot ovat alle tuon 5800e/vuodessa. Hoitosopimuksemme on määräaikainen (kesäkuuhun 07), joten tuo summa ei ylity.
Vantaalla yks.tuen kuntalisä on alle 3-vuotiaasta 160e (pph:lla), joten hoitomaksu voisi olla minusta tuon 500e, josta vanhemmille jää maksettavaa n. 200e. Summaa miettiessä kannattaa ajatella myös, ettei tuo n. 5800e ylity (ellet välttämättä halua maksaa tuota YEL-maksua, eläkekertymä on vuodessa minusta niin pieni ettei se kannata).
Kirjoittelin jo aiemmin toiseen ketjuun noista byrokratia-asioista, etsin sen ja nostan sitä.
Tokihan tämä on kutsumustyötä, enkä tiedä jaksaisinko tehdä tätä vuodesta toiseen. Nyt ainakin toistaiseksi tämä on ihan kivaa, ja asiaa helpotta se että lapsi on hoidossani max 35h/viikossa (käytännössä n. 30-32tuntia). Tosin kuopukseni oli aluksi hyvinkin mustasukkainen, varsinkin kun hoitolapsi olisi alkuun ollut sylissä koko ajan. Aikamoista tasapainoilua tuo alku oli, mutta jo kuukauden-parin päästä helpotti huomattavasti. Nyt nuo jo leikkivät (ja myös kinastelevat leluista) sujuvasti keskenään.
Tienaamaan sillä ei pääse. Jokainen yksityinen pph määrittelee omat hoitomaksunsa. Alle 3v lapsen perhe saa kelalta valintansa mukaan joko kotihoidontukea (vajaa 300e/kk) tai yksityisen hoidon tukea (137e/kk). Yli 3v lapsen vanhemmat saavat yksityisen hoidon tukea. Minusta kannattaa ainakin pyytää vanhemmilta sama summa, kuin joutuisivat kunnalle maksamaan. Miksi sen pitäisi olla halvempaa sinun luonasi, kuin kunnan. Ja siihen päälle tietty tuet. Siitä muodostuu hoitomaksu. Saamme verotuksessa vähentää suoraan kulukorvauksena 92e/kk/lapsi. Ja koska otat vain yhden lapsen, tulosi eivät välttämättä ole niin suuret, että olisi pakko ottaa eläkevakuutusta. Jos tienaa n. 5800e/v se muuttuu pakolliseksi. Voit itse laskea, mitä siitä itselle jää. Ei mitään suuria summia. Työ on kuitenkin hyvin vaativaa ja vastuu on suuri. Mutta se voi olla elämäsi parasta aikaa omalla tavallaan =) Hoitolapsi tuo myös perheen elämään järjestystä ja lapsille leikkikavereita.