Paranoia stressaavissa tilanteissa; mikä häiriö?
- Olin lapsena luokkaretkellä ja koin stressaavaksi. Pelkäsin, että ruoka on HIVillä "myrkytetty", mutta vain luokkaretken ajan. Kouluruokalassa tai normaalisti tätä ruoka/HIV-pelkoa ei ollut. Huom, siihen aikaan HIViä pelättiin paljon enemmän eikä porukka vieläkään kunnolla tiennyt mistä se tarttuu jne, varsinkaan lapset.
- Sivarissa olin, ja koin taas stressaavaksi ympäristön sivarikeskuksessa. Pelkäsin, että minua yritetään lavastaa vankilaan poistamalla minun nimi luentojen osallistujalistalta. Sivarissa siis oli siihen aikaan niin, että jos lintsasi luennoilta, sai ensin kurinpitorangaistuksen ja seuraavasta voi jo joutua vankilaan.
- Asunnoton ihminen majaili välillä luonani, ja koin tilanteen osin stressaavaksi koska sen asunnottoman asunnon hankinta venyi ja venyi, ja olin sidottu tuohon tilanteeseen mm. siksi että asunnottoman kissaa piti hoitaa. Jostain olin keksinyt, että tämä asunnoton saastuttaa hammasharjani c-hepatiitilla (hänellä tuskin edes oli c-hepatiittia oikeasti) ja piilottelin hammasharjaa.
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
No mä kyllä silti sanoisin, että skitsofrenia.
Olen nyt nelikymppinen ja minulla on diagnosoitu se 2017. Ollut varmaan 2004 lähtien.
Olen koko ikäni ollut vainoharhainen. Ja joskus koin, että jos olen liian stressaantunut ja asiat menevät liian lujaa, niin minulle tulee vainoharhoja.
Jep. Ap on skitso. Ei halua vain myöntää sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mä kyllä silti sanoisin, että skitsofrenia.
Olen nyt nelikymppinen ja minulla on diagnosoitu se 2017. Ollut varmaan 2004 lähtien.
Olen koko ikäni ollut vainoharhainen. Ja joskus koin, että jos olen liian stressaantunut ja asiat menevät liian lujaa, niin minulle tulee vainoharhoja.
Jep. Ap on skitso. Ei halua vain myöntää sitä.
Ei sen myöntämisessä olisi mitään ongelmaa, mutta jos oireilu alkaa alle 12-vuotiaana ja kuuloharhat puuttuu (näköharhoja on ollut mielestäni kerran elämän aikana), ei vaan täsmää tilastollisesti skitsofrenian kanssa.
Viimeisin lääkäri mainitsi että "tapaamisten perusteella jäi vaikutelma psykoosipiirteisestä persoonallisuudesta" ja sehän on jokseenkin lähellä skitsofreniaa se.
Kuulostaa jonkinlaiselta OCD:n ilmentymältä, kun sinulla on se jo muutenkin diagnosoitu. Eikö yksi stereotyyppisimmistä OCD-oireista ole juurikin vaikka käsien pesu kun pelkää kaikenlaisten pintojen ja asioiden olevan saastuneita. Kaksi kolmesta esimerkistäsi oli aika suoraan tähän istuvia.
Ts. stressi saa olemassa olevan vaivasi oireilemaan?