Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ensimmäistä kertaa luottokortti, mitä tulee ottaa huomioon?

Vierailija
23.01.2023 |

Olen opiskelujen loppusuoralla, valmistuminen häämöttää puolen vuoden sisään. Luottokortti on otettu hätävaraksi, ei siis elämisen maksuun. En ole koskaan aiemmin hakenut luottokorttia ja vanhemmiltani en voi kysyä miten sitä käyttää. Onko jotain kuukausimaksuja? Jos luottokorttia joutuu käyttämään, kannattaako heti maksaa velka pois?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei vaan karkaa mopo käsistä.

Vierailija
2/25 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten sinulle myönnetään luottokortti ilman, että annetaan luettavaksi ehdot ja ohjeet ja vieläpä edellytetään, että olet ne lukenut?

Minulla on Norwegianin luottokortti, jossa ei ole kk-maksua. Luottoraja 6000 euroa. Maksan aina ostokseni seuraavassa kuussa kokonaan pois, niin korkoja ei juokse yhtään. Jos en maksaisi, minulta velotettaisiin vain 30 e/kk ja loppusumma alkaisi kasvaa korkoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ollu luottokortti jo yli 10 vuotta. Elän sen mukaan, että sitä ei tarvii käyttää. Kerran vahingossa nostin luotolta 20e, maksoin heti takas. En siis ole ottanut tavaksi käyttää rahaa, jota mulla ei ole.

Vierailija
4/25 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos malsat velan kokonaisuudessaan pois viimeistään eräpäivänä, niin ei tule mitään ylimääräisiä maksuja (korot, laskutuspalkkio).

Vierailija
5/25 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miten sinulle myönnetään luottokortti ilman, että annetaan luettavaksi ehdot ja ohjeet ja vieläpä edellytetään, että olet ne lukenut?

Minulla on Norwegianin luottokortti, jossa ei ole kk-maksua. Luottoraja 6000 euroa. Maksan aina ostokseni seuraavassa kuussa kokonaan pois, niin korkoja ei juokse yhtään. Jos en maksaisi, minulta velotettaisiin vain 30 e/kk ja loppusumma alkaisi kasvaa korkoa.

Siinä tuli niin paljon asiaa että pää meni pyörälle. Täytyy lukea ajan kanssa ohjeet. 

Vierailija
6/25 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos malsat velan kokonaisuudessaan pois viimeistään eräpäivänä, niin ei tule mitään ylimääräisiä maksuja (korot, laskutuspalkkio).

Kiitos! 

Vierailija
7/25 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkaa kahtia.

Vierailija
8/25 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkein sääntö on, että älä käytä korttia ollenkaan, ellei ole aivan äärimmäinen pakko. Kallista rahaa ja näennäisen helppoa mutta johtaa velkakierteeseen.

Vierailija
9/25 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ostin purjeveneen ja urheiluauton, en ehtoja täysin ymmärtänyt."

Suomalaista laululyriikkaa

Vierailija
10/25 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tärkein sääntö on, että älä käytä korttia ollenkaan, ellei ole aivan äärimmäinen pakko. Kallista rahaa ja näennäisen helppoa mutta johtaa velkakierteeseen.

Olen täysin eri mieltä. Verkko-ostoksissa kannattaa käyttää nimenomaan luottokorttia, koska se on turvallista. Jos ostaja ei saa tuotetta, yritys menee konkurssiin tms, ostaja (ap) saa rahansa takaisin ja luottofirma jää tappelemaan myyjän kanssa.

En todellakaan itse ostaisi mitään muutamaa kymppiä kalliimpaa ostosta verkosta muulla kuin luottokortilla. Mutta se kannattaa myös maksaa heti seuraavana eräpäivänä pois, niin ei tule korkoja eikä kuluja.

Vierailija
11/25 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tulee ottaa huomioon, että jos visaa vinguttaa niin olis kiva jos eräpäivänä on maksukykyä maksaa lasku.

Muutoin ei kai niin väliä.

Vierailija
12/25 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ohje on hyvä jos on ihan persaukinen ja muutenkaan ei ymmärrä taloudenpidosta mitään. 

Vierailija
13/25 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on pankki- ja asiakaskohtaista, onko kortista joku kiinteä kuukausimaksu vai ei. Jos on, se veloitetaan sinulta aina käytitpä korttia tai et. Mutta muuten voit ihan huoletta maksaa sillä ja kun kuittaat koko laskun eräpäivänä pois, ei mene korkoja tai muita kuluja.

Vierailija
14/25 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä huolta että maksat kaikki pois. Luottoyhtiö ei oma-aloitteisesti laskuta kuin sen minimisumman, koska haluaa korkotuottoja.

Vierailija
15/25 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ollu luottokortti jo yli 10 vuotta. Elän sen mukaan, että sitä ei tarvii käyttää. Kerran vahingossa nostin luotolta 20e, maksoin heti takas. En siis ole ottanut tavaksi käyttää rahaa, jota mulla ei ole.

Jos maksat laskut aina kun ne tulevat niin ethän sinä silloin käytä rahaa mitä sinulle ei ole.

Vierailija
16/25 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki oleellinen tuli jo sanottua. Eli lentoliput ja muut sen tyyppiset ostokset aina luotolla ja sitten maksaa eräpäivänä pois.

Minä käytin luottokorttia paljon hoitovapaalla ollessani ihan ruokakaupassakin. Mies pystyi maksamaan laskun sitten, jos minulla ei ollut rahaa. Minulla oli aikaa käydä päivisin kaupoilla lastenvaunujen kanssa.

Vierailija
17/25 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen maksanut luottokortilla jo 20 vuotta aina, kun mahdollista. Koskaan en ole korkoa maksanut, kun maksan laskut veks kokonaisuudessaan, kun se saapuu kerran kuussa.

Joku mainitsi jo verkkokauppojen turvallisemman maksutapahtuman, lisäksi omassa kortissa tulee 1 v lisätakuu kaikelle, missä takuuta on muutenkin, matkavakuutus itselle ja perheelle yms. Kortti on ilmainen mastercard gold 10 000€ limiitillä ja ei maksa kk/vuodessa mitään.

Nyt alkaa taas tienaamaan luotolla maksaessa, kun korot ampuu ylös...pennosia, mutta kuitenkin.

Vierailija
18/25 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos maksat laskut aina kun ne tulevat niin ethän sinä silloin käytä rahaa mitä sinulle ei ole.

On siinä se 3 viiva 7 viikkoa armonaikaa vaikka laskun maksaisi heti kun se tulee.

Mutta tärkein etu on tosiaan se lisäturva jos ostaa matkoja tai netistä mitävaan.

Vierailija
19/25 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos! Tuli hyviä neuvoja. 

Vierailija
20/25 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan pitää itse pitää huoli siitä, että maksaa kortin aina tyhjäksi ennen kuin alkaa juosta korkokuluja. Luottoyhtiöhän laskuttaa tosiaan aina vain minimin (jonka saat itse todennäköisesti kylläkin asettaa).

Mutta tuo kommentti on myös totta, että luottokortti on siinä mielessä turvallinen, että sillä tehdyt ostokset saa takaisin, jos myyjä meneekin konkurssiin välillä. Aikoinaan muistan että Anttilan kaatuessa ostoksia näin tehneet olivat juuri vahvoilla.

Luottokortin kanssa täytyy kyllä pitää järki kädessä ja jalat maan pinnalla. Nyrkkisääntönä kuitenkin hyvä, että et elä koskaan yli varojesi - vältyt isolta ongelmavyyhdiltä tällä simppelillä ohjeella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kahdeksan