Minulle määrättiin mirtazapiinia ja sivuvaikutuksena näyttäisi olevan lihominen. Miten lääke voi yksinään lihottaa?
Jos googlaan tuon lääkkeen, lihomisesta varoitellaan sivukaupalla. Mutta ei kai pelkkä lääke itsessään voi lihottaa? Eikö lihominen tule siitä, että joko lääkkeen ottaja vähentää liikuntaa tai lääke lisää ruokahalua ja tulee syötyä enemmän?
Jos liikun yhtä paljon ja syön täsmälleen samalla tavalla, yhtä usein ja yhtä paljon kuin ennen lääkkeen syömistä, niin lihoanko silti?
Kommentit (37)
Se lääke mitään lihota, koska energiaa ja massaa ei tyhjästä tule ja se kalkinkappale ei riitä sinun painoa tietysti nostamaan eli se pilleri.
Painonnousu johtuu siitä, kun pillerit sotkee kehon kemian.
Eli alat keräämään nestettä ja muutut pikkuhiljaa hyvinkin nopeasti virtaheposeksi.
Ehkä kannattaa harkita kannattaako moisia myrkkyjä syödä.
Jännä se tunne kyllä kun normaalisti esim aika huonona aamusyöjänä havahtuu, että tätä evästähän vetää ihan tuosta noin vaan.
Vierailija kirjoitti:
Up. Kokemuksia?
Painan nyt 80kg, enkä ihan hirveästi toivoisi tästä lisää painoa. Pikemminkin päinvastoin.
ap
Mulle määrättiin unettomuuteen. Ei sovi, raskas zombimainen olo tulee, vaikka ottaisin hyvin pienen murusen. Toinen sivuvaikutus (siitä murusestakin) mulla on jäätävä, pohjaton nälkä koko seuraavan päivän. Siis mikään ruoka ei riitä. Haluan pitää painoni normaalina, tuon lääkkeen kanssa olisin jo muutaman viikon päästä melkoinen punkero. Ei todellakaan jatkoon.
Vierailija kirjoitti:
Se vaikuttaa aineenvaihduntaa ja kehon muihin systeemeihin. Joissakin lääkkeissä on buustereita, jotka tehostaa imeytymistä. Kaiken imeytymistä. Osa lääkkeistä vaan kerää nestettä kehoon ja sillä lisää kokoa.
Lihominen ja laihtuminen ei ole yksinkertaista, vaikka jotkut niin väittää. Ja se on yksilöllistä, vaikka joku myös muuta väittää. Vaikka erot eivät olisi suuria, niin Pienet erot tekevät vuosien mittaan paljon.
Ihmiset ovat niin yksinkertaisia ja elintarvike- sekä lääketeollisuuden aivopesemiä. Yhdellä ja samallakin ihmiselle täysin samasta ruoasta keho saattaa eri aikoina ottaa talteen ja/tai käyttää eri määrän energiaa, saati sitten kahdella täysin eri ihmisellä. Eroa voi olla 0-100 prosenttia.
Joo, tietysti voi yrittää kuluttaa enemmän kuin ottaa sisään. Ja jos keho on sellaisessa tilassa, että vähentää kulutustaan aina alle sen sisäänotetun määrän, koska esimerkiksi kortisoli pakottaa laittamaan vähästäkin varastoon, niin sittenhän kuolema korjaa jossain vaiheessa sisäelinten pettäessä. Mut hei, ainakaan ei ole läski rumentamassa maisemaa sit enää!
Vierailija kirjoitti:
*lihoaminen
Monilla muunkinlaisilla muutosta ilmaisevilla verbeillä voi olla eri tavoin taipuvia vastineita:
lämpenee ~ lämpiää
lämmetä, lämpenee ~ lämmitä, lämpiää
pehmetä, pehmenee ~ pehmitä, pehmiää
lihoa, lihoo ~ lihota, lihoaa
Olen käyttänyt Mirtazapinia vuosia. Otan 1/4 tablettia iltaisin. Koska en todellakaan saa unta muuten.
Ei ole yhtään paino noussut, mutta olen kyllä tietoisesti vähentänyt syömistäni, painon nousun pelossa.
Eli skarppina pitää olla.
Vierailija kirjoitti:
Se lääke mitään lihota, koska energiaa ja massaa ei tyhjästä tule ja se kalkinkappale ei riitä sinun painoa tietysti nostamaan eli se pilleri.
Eli alat keräämään nestettä ja muutut pikkuhiljaa hyvinkin nopeasti virtaheposeksi.
Puhut ristiriitaisesti. Ensin sanot että lääke ei lihota ja heti seuraavassa virkkeessä kerrot, että lääke sotkee aineenvaihdunnan joka nostaa painoa. Eikö se lääkejust silloin lihota? Toisin sanoen, painonnousu johtuu lääkkeestä?
Aivan käsittämätön nopeasti nostaa painoa. Nestettä kerää huimasti, koko ajan nälkä etkä jaksa edes harrastaa liikuntaa kun olet lääkkeestä niin uuvuksissa. Teki myös outoja teräviä kipuja ympäri kroppaa. Ei enää ikinä
Vierailija kirjoitti:
Tutkimuksissa sukupuolella ja jopa "rodulla" on eroa miten lääkkeet lihottaa. Ja tosiaan osa lääkkeistä lihottaa muutenkin kuin ruokahalua lisäämällä.
Lääkkeet eivät lihota edelleenkään vaan se kilokalorimäärä minkä sisääsi otat pitää olla sama minkä kulutat niin et liho. Jos laihtua haluaa niin sen kilokalorimäärän pitää olla pienempi kun mitä kulutat. Ei ihminen mistään ilmasta liho tai vedestä koska kaloreita niissä on nolla. Aina etsitään jotain lääkkeen vikaa siihen että lihoo. Mutta kun ne lääkkeet eivät lihota. Jos jokin lääke kerää nestettä kehoosi (eli olet painavampi) niin sitä vastaan löytyy kaksikin asetta: Nesteenpoistolääke tai älä juo enää niin paljoa.
Hirvittävä myrkky. Unettomuuteen määrättiin myös, tuloksena 15 kiloa ylipainoa ja 2. tyypin diabetes. En voi suositella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhut ristiriitaisesti. Ensin sanot että lääke ei lihota ja heti seuraavassa virkkeessä kerrot, että lääke sotkee aineenvaihdunnan joka nostaa painoa. Eikö se lääkejust silloin lihota? Toisin sanoen, painonnousu johtuu lääkkeestä?
Minä kirjoitin juuri niin kuin asia on ja sen siitä voi lukea. Se LÄÄKE ei lihota. Ei mitenkään voi lihottaa, koska se pilleri painaa yhden pienen höyhenen verran.
Mutta sen lääkkeen syöminen voi lihottaa. Mutta ei se fyysinen pilleri vaan se mitä se pilleri sinun kehossasi sotkee. Senkin kirjoitin tuohon ihan selvästi.
Tietysti oletan, että AP tarkoitti, että hän ei ole sitä muuta syömistään niin lisännyt. Joillakuilla lääkkeillä on suora tällainen vaikutus. Sotkee ruokahalun. Siltikään se PILLERI ei lihota vaan se ruoka. Mutta AP:n tapauksessa oletin, että ruokailutottumukset ei sinällään ole muutunut ja silti kiloja tulee häkellyttävää tahtia. Silloin ei jää kuin yksi vaihtoehto. Se on NESTE. Eli vesi. Painaa litra yhden kilon. Samalla turpoaa muodottomaksi. Se on ihan puolen vuoden juttu parikymmentä kiloa lisää.
Nukuttaa, vaikka puolitat vielä sen 7,5 mg! Minulla lisäsi ruokahalua ja vaikka nukuin 10 tuntia, niin olin aivan pökerryksissä koko päivän ja kyllä, lisäsi ruokahalua ja paino nousi, hidasti myös selkeästi aineenvaihduntaa.
Kokemus on että lihoin nopeasti 10 kg sitä syödessäni. Ainut kerta kun olin jättänyt sivuvaikutukset purkin kyljestä lukematta eikä lääkäri maininnut sanallakaan. Onneksi toinen lääkäri käski lopettaa heti. En ikinä halua nähdä kys lääkettä.
En ymmärrä miksi tätä edes määrätään kun on muita vastaavia, esimerkiksi triptyl.
Triptyl ei auttanut mitään. Mirtatsapiini vaikuttaa myös mielialaan pieninä annoksinakin.
Itse en kaivannut mielialabuustia, vaan pelkkää tukea nukkumiseen. Enkä ole enää vuosiin käyttänyt lääkkeitä nukkumiseen.
Söin tuota monta vuotta enkä lihonut vaan painoin kokoajan noin 55kg.