Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minulle määrättiin mirtazapiinia ja sivuvaikutuksena näyttäisi olevan lihominen. Miten lääke voi yksinään lihottaa?

Vierailija
22.01.2023 |

Jos googlaan tuon lääkkeen, lihomisesta varoitellaan sivukaupalla. Mutta ei kai pelkkä lääke itsessään voi lihottaa? Eikö lihominen tule siitä, että joko lääkkeen ottaja vähentää liikuntaa tai lääke lisää ruokahalua ja tulee syötyä enemmän?

Jos liikun yhtä paljon ja syön täsmälleen samalla tavalla, yhtä usein ja yhtä paljon kuin ennen lääkkeen syömistä, niin lihoanko silti?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se lääke lihota, vain sen avulla joillekin tuleva taipumus syöpöttelyyn. Eikä sitäkään tule läheskään kaikille, ja osa taas käyttää mirtaa vain kätevänä tekosyynä oman painonhallinnan puutteeseen. Terveisin eräs vuosia sitä syönyt.

Vierailija
2/37 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up. Kokemuksia?

Painan nyt 80kg, enkä ihan hirveästi toivoisi tästä lisää painoa. Pikemminkin päinvastoin.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos vaikka aineenvaihdunta hidastuu lääkkeen myötä, niin kyllähän siinä lihoo.

Vierailija
4/37 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se lääke lihota, vain sen avulla joillekin tuleva taipumus syöpöttelyyn. Eikä sitäkään tule läheskään kaikille, ja osa taas käyttää mirtaa vain kätevänä tekosyynä oman painonhallinnan puutteeseen. Terveisin eräs vuosia sitä syönyt.

Kiitos! Mulle määrättiin tätä unettomuuteen ja otan vain 7,5mg annoksella. Ehkä suuremmat annokset lisäävät ruokahalua huomattavasti?

ap

Vierailija
5/37 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääke lisää ruokahalua, joka nostaa painoia .

Vierailija
6/37 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin vähän vastaavaa lääkettä ja lihoin 10kg kolmessa kuukaudessa, vaikka urheilin 6x viikossa ja söin mielestäni ihan normaalisti.

Vierailija
7/37 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa mitokondrioiden toimintaan. Pysyvä muutos energiankulutukseen.

Vierailija
8/37 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä tabletissa on aika vähän energiaa. Vaikka niitä nauttisi useamman päivässä niin sen vuoksi ei varmasti lihoa.

Vierailija
9/37 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän puolikasta 15mg mirtasta kerran-kaksi viikossa, ei vaikuta minulla mitenkään ruokahaluun eikä siis painoonkaan.

Vierailija
10/37 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääke vaikuttaa aineenvaihduntaan ja voi lisätä ruokahalua. Suurin vaikutus lienee tuolla aineenvaihdunnalla, koska paino voi nousta vaikka liikkuisi aktiivisesti eikä söisi merkittävästi enemmän kuin yleensä. Vaikutus on toki yksilöllinen ja riippuu lääkeannoksesta.

Vierailija
11/37 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos! Mulle määrättiin tätä unettomuuteen ja otan vain 7,5mg annoksella. Ehkä suuremmat annokset lisäävät ruokahalua huomattavasti?

ap

Eli yksi, joka ei ole lihonut siitä lääkkeestä, riittää sinulle vakuuttamaan, että sellaista ei oikeasti tapahdu?

Ok.

Vierailija
12/37 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vaikuttaa aineenvaihduntaa ja kehon muihin systeemeihin. Joissakin lääkkeissä on buustereita, jotka tehostaa imeytymistä. Kaiken imeytymistä. Osa lääkkeistä vaan kerää nestettä kehoon ja sillä lisää kokoa.

Lihominen ja laihtuminen ei ole yksinkertaista, vaikka jotkut niin väittää. Ja se on yksilöllistä, vaikka joku myös muuta väittää. Vaikka erot eivät olisi suuria, niin Pienet erot tekevät vuosien mittaan paljon.

Vierailija
13/37 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori ap, mullekin määrättiin unettomuuteen pienellä annoksella ja lihoin ainakin 5kg, ehkä 10. Mulle tuli siitä jäätävä ruokahalu. Mutta ei kaikille sitä tule. Vaihdoin lääkkeen triptyliin ja laihduin takaisin normaalimittoihini.

Vierailija
14/37 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Eli yksi, joka ei ole lihonut siitä lääkkeestä, riittää sinulle vakuuttamaan, että sellaista ei oikeasti tapahdu?

Ok.

Ei, vaan kiitin ylipäätään omasta kokemuksesta.

ap

Vierailija
15/37 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimuksissa sukupuolella ja jopa "rodulla" on eroa miten lääkkeet lihottaa. Ja tosiaan osa lääkkeistä lihottaa muutenkin kuin ruokahalua lisäämällä.

Vierailija
16/37 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

*lihoaminen

Vierailija
17/37 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo lääke turvotti jalat. Olen toki voinut syödäkin lääkken takia enemmän, mutta vähän epäilen, koska ruokahalua ei ollut sen isommin kuin aiemminkaan. Enkä jaksa uskoa, että voisin lihoa pelkästään jaloista. En enää muista mikä oli annosmäärä, mutta oli se enemmän kuin 7,5 mg. Lopetin lääkkeen käytön puolen vuoden jälkeen. Olisi pitänyt lopettaa aiemmin.

Vierailija
18/37 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista. Ehkä katson, miten mulla vaikuttaa ja pyydän muuta lääkettä, jos alkaa liikkumisesta ja syömisestä huolimatta lihottaa.

ap

Vierailija
19/37 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se mulla sotki aineenvaihdunnan pysyvästi vaikka lopetin lääkkeen 6kk jälkeen

Ruokavalio ei ole muuttunut, olen pieniruokainen ja kurinalainen ja painoa on nyt 4v jälkeen 9kg ylimääräistä. Ei ole tullut syömällä eikä juomalla

Vierailija
20/37 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääke ei lisää ruokahalua vaan sekoittaa verensokeri- ja insuliinitasot. Googlaa miten insuliini vaikuttaa rasvan varastointin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi neljä