kananmunalaatikossa päiväys 29.12.2022, syötkö?
Eli löytyi jääkaapin alimmalta hyllyltä munarasia, jossa kaikki munat vielä tallella. Harmittaa heittää 10 munaa pois, voisiko näitä vielä käyttää, kuinka nopeasti ne pilaantuu?
Kommentit (43)
Söin tänään paistettuna munan, jossa oli parasta ennen päivä marraskuussa. Olen ainakin vielä elossa.
Riko yksi ja haista. Saksaan ja muualle eurooppaan menevillä suomalaisilla kananmunilla on 2kk pidempi parasta ennen päiväys ja niitä ei säteilytetä eikä säilyvyyttä muutenkaan paranneta.
Ovat ihan hyviä erittäin suurella todennäköisyydellä, jos kuori on ehjä. Syön usein yli kuukauden vanhoja munia eikä ole ikinä osunut pilaantunutta kohdalle.
Minä ostan usein paikallisesta Tokmannista päiväysvanhoja munia, joskus kymmenenkin kennoa kerralla ja sitten niitä syödään seuraavat kuukaudet. Ikinä en ole törmännyt pilaantuneeseen mukaan.
Välillä tulee leivottua vanhemmistakin. Kyllä sen pilaantuneen munan tunnistaa, kahdesti on tullut vastaan. Molemmilla kerroilla oli päiväystä jäljellä. Ensimmäisellä kerralla en arvannut, meni kakkutaikina hukkaan. Toisella kertaa oli munassa pieni särö, silloin onneksi rikoin eri astiaan.
Syön. Leivonnassa vanhemmat munat on jopa parempia, kun vesipitoisuus on pienempi.
Jos ei haise milleen, niin kyllä syön.
Vierailija kirjoitti:
En koskaan katso munien päiväystä ja vain kerran olen törmännyt mädäntyneeseen. Ja sekin oli paketissa, joka oli ollut mäkillä huoneenlämmössä ja pari kuukautta vanha.
Ainoat 3 mätää munaa, joihin olen eläissäni törmännyt, olivat luomumunia eikä parasta ennen-päiväys ollut mennyt. Mistähän se kertoo? Ainakaan itse en osta enää luomumunia.
Vierailija kirjoitti:
Riko yksi ja haista. Saksaan ja muualle eurooppaan menevillä suomalaisilla kananmunilla on 2kk pidempi parasta ennen päiväys ja niitä ei säteilytetä eikä säilyvyyttä muutenkaan paranneta.
Ei sitä tarvitse haistella, pilaantunutta ei voi olla haistamatta, jos on vähänkään hajuaistia jäljellä. 🤣🤣🤣 Oksennusta pidättäen saa juosta kaatamaan vessanpönttöön.
Minä ehkä rikkoisin ne eri astiaan ja siitä sit pannulle tms. Muistaakseni myös pyörittämällä voi kertoa, onko muna vielä pilaantunut.
Mutta kananmunat säilyvät järkyttävän pitkään, en ole tainnut koskaan katsoa munapaketista päivämääriä - sitten kun on alkanut tuntumaan, että sama paketti on ollut pitkään, niin olen rikkonut eri kulhoon (enkä heittänyt vain suoraan sämpylätaikinaan tms.).
Oman kokemuksen mukaan, jos munat ovat vähän vanhentuneet, valkuaisen koostumus ei paistettaessa ole enää niin optimaalinen kuin muuten. Täysin syötävä silti, makuun ei vaikuta. Ja yhtäkään pilaantunutta ei ole kyllä vielä tullut vastaan.
Mutta ymmärsinkö, että säilytät munia jääkaapissa? Minulla ne ovat kuivakaapissa, kaupassakin myydään hyllyltä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En koskaan katso munien päiväystä ja vain kerran olen törmännyt mädäntyneeseen. Ja sekin oli paketissa, joka oli ollut mäkillä huoneenlämmössä ja pari kuukautta vanha.
Ainoat 3 mätää munaa, joihin olen eläissäni törmännyt, olivat luomumunia eikä parasta ennen-päiväys ollut mennyt. Mistähän se kertoo? Ainakaan itse en osta enää luomumunia.
Puhtaasti sattumaa. Ostan aina luomumunia enkä ole koskaan törmännyt mätään. Käytän munia päivittäin.
Laita muna veteen ja jos se kelluu, niin se on sitten pilaantunut. Ei tartte haistella sitä pilaantunutta hajua.
Vierailija kirjoitti:
Laita muna veteen ja jos se kelluu, niin se on sitten pilaantunut. Ei tartte haistella sitä pilaantunutta hajua.
Tuolla konstilla tulee heittäneeksi pois hyviäkin munia. Myös käyttökelpoinen voi kellua.
Vierailija kirjoitti:
Kelluminen ei tarkoita, että muna on pilalla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelluminen ei tarkoita, että muna on pilalla!
Ei niin! Minullakin muna kelluu, mutta ei se silti ole pilalla!
Rane -65
Vesitesti.. jos munat kelluu ovat vanhoja mutta hajutesti vielä parempi jos haisee ni ei syödä. Jos keitettyjä haluat syödä toi vesitesti on varmaan paras. Voi ne siltikin olla ihan syömäkelposia. Kelluvat munat ovat vaan vanhoja mutta ehkä syömäkelposia.
Meillä on marraskuisia munia kaapissa, tänään juuri mies söi niistä pari. Menee lähes aina vanhaksi meillä, rikon ensin lasiin jos haluan pelata varman päälle ettei ruoka mene pilalle.
Munissa on hirveän lyhyet päiväykset ja aina punalaputettuja hyllyssä.. Paljonkohan niitäkin menee syömäkelpoisena roskikseen?
Kellumistesti on höpöä. Hyväkin muna voi kellua, jos siitä on jo haihtunut nestettä. Kelluvan munan rikin tuoksu ainakin keitettäessä voimistuu, mutta ei se ole pilalla. Paistaa ja leipoa voi ihan hyvin.
Parasta ennen tarkoittaa että tuotteen säilyvyys taataan päiväykseen asti, mutta se voi olla ja luultavasti onkin aivan yhtä hyvä pitkään sen jälkeenkin. Munat ovat sellaisia. Ne säilyvät kauan, ja viileässä vielä pidempään kuin huoneenlämmössä.
Viimeinen käyttöpäivä taas tarkoittaa, ettei tuotetta suositella käytettäväksi päiväyksen jälkeen, vaikka todellisuudessa se yleensä on aivan hyvää vielä päiviä sen jälkeenkin.