Paljonko maksaisit Wanhojen tanssimekon lainasta?
Tyttäreni ystävä on luvannut lainata mekkoaan tansseihin ja haluaisimme maksaa lainasta pienen korvauksen. Mikä olisi mielestäsi sopiva summa?
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
No voi sentään, kysykää nyt eli etukäteen, minkä korvauksen tuo puvun lainaksi antava haluaa vai haluaako mitään? Jos minä lainaisin läheiselle, en tosiaankaan ottaisi mitään vuokraa. Jos puku likaantusi, silloin tietysti lainaaja pesettäisi sen omalla kustannuksellaan.
Toki on kysytty, mutta hän ei halunnut mitään maksua. Haluaisimme kuitenkin jotain antaa korvaukseksi.
Pesettäisin puvun lainauksen päätteeksi ja ehkäpä antaisin 50e vielä rahana. Kysyisin tietysti etukäteen olisiko ko korvaus Ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lainata? Täällä niitä on tapana lahjoitella eteenpäin. Miksi kukaan hilloaa vanhojentanssimekkoa?
Nykyäänhän ei ole tapana ostaa sellaista oikeaa perinteistä vanhojentanssimekkoa vaan nykynuorilla on päällään ihan tavalliset iltapuvut jotka sopivat myös muihin sellaisiin tilaisuuksiin joissa etikettinä on iltapuku. Ja kyllä esim. yliopistomaailmassa on juhlia joissa nimenomaan on tämä iltapukuetiketti esim. vuosijuhlat. Tiedän monia jotka käyttivät näitä vanhojentansseihin ostamiaan iltapukuja sitten yliopiston juhlissa.
Tämä on totta. Tässä on kyllä selkeä ero esimerkiksi Helsingin ja pienempien paikkakuntien välillä.
Katsoin mökkikuntamme lukion vanhojen tanssien videon ia siellä kaikilla oli vannehameet alla ja leveät helmat.
Mun lasten lukiossa Helsingin keskustassa oli selkeä enemmistö tavallisia iltapukuja.
Tässä taitaa laajemminkin olla muoti muuttumassa. Yliopistojen vuosijuhlissakin iltapukujen hameosat ennen muhkeampia, mutta nykyään tosiaan slimmimpiä.
Meidän tyttären puku maksoi noin 1500€, pelkkä pesetys maksaa pesulassa (Hki) sen pari sataa.
Eli jos kyseessä edes vähää hienompi kolttu, niin kyllä mä pari hunttia siihen pesula laskun päälle laittaisin.
Pesettäisin puvun ja sitten joku pieni lahja vielä päälle, esim. viinipullo. Rahaa voi olla vaikea ottaa vastaan varsinkin jos puku on ihan tavallinen eikä mikään huippukallis.
Jos jotakin vaatettani tarjoudun jollekin lainaamaan, niin en siitä odota vuokraa saavani. Odotan saavani vaatteen takaisin samassa kunnossa, kun sen lainasin.
Tuollaisen pitkän iltapuvun pesulakulu on usein vähän päälle 100 euroa, mistä kannattaa kertoa, kun puvun antaa lainaan.
Vierailija kirjoitti:
No voi sentään, kysykää nyt eli etukäteen, minkä korvauksen tuo puvun lainaksi antava haluaa vai haluaako mitään? Jos minä lainaisin läheiselle, en tosiaankaan ottaisi mitään vuokraa. Jos puku likaantusi, silloin tietysti lainaaja pesettäisi sen omalla kustannuksellaan.
Tanssipuvut pesetetään joka tapauksessa joka käytön jälkeen. Ei tulisi mieleenkään palauttaa hikistä pukua..
Ukko40 kirjoitti:
Meidän tyttären puku maksoi noin 1500€, pelkkä pesetys maksaa pesulassa (Hki) sen pari sataa.
Eli jos kyseessä edes vähää hienompi kolttu, niin kyllä mä pari hunttia siihen pesula laskun päälle laittaisin.
Tätä en ymmärrä. 1500 euroa tuollaiseen!
Vierailija kirjoitti:
Ystävyyden väliin ei raha sovi. Ystävyys on antamista puolin toisin.
Ystävyyden väliin ei myöskään lainaaminen sovi. Lopputuloksena hikinen ja saumoista ihan vähä vaan ratkennut mekko. Kiiiitos.
Vierailija kirjoitti:
Ukko40 kirjoitti:
No sitten varmaan pöyristyt, kun kuulet että päälle tulee vielä kampaus, meikki ja kynnet. Plus limusiinin porukkavuokraus, jotta prinsessat pääsevät kouluun. Joissakin kouluissa Wanhojen Päivien kilpavarustelu on lähtenyt täysin käsistä, ja enemmän ja enemmän moni nuori jättää nykyisin koko juhlan väliin.
Väliin jättävät ovat sellaisia, joiden itsetunto ei rakennu instatilin tai tiktokin tykkääjien lukumäärälle. Tai joilla ei ole oikeasti varaa juhlaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukko40 kirjoitti:
No sitten varmaan pöyristyt, kun kuulet että päälle tulee vielä kampaus, meikki ja kynnet. Plus limusiinin porukkavuokraus, jotta prinsessat pääsevät kouluun. Joissakin kouluissa Wanhojen Päivien kilpavarustelu on lähtenyt täysin käsistä, ja enemmän ja enemmän moni nuori jättää nykyisin koko juhlan väliin.
Väliin jättävät ovat sellaisia, joiden itsetunto ei rakennu instatilin tai tiktokin tykkääjien lukumäärälle. Tai joilla ei ole oikeasti varaa juhlaan.
Mun kaikki kolme on tanssineet Ressussa eikä siellä ole mitään tuollaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukko40 kirjoitti:
Heh. Mun tytön puku oli ilmainen. Ompelija ottaa 60 euroa sen muokkaamisesta, lähinnä lyhennys.
Kynnet laitan minä, meikin isosisko. Kampaajalla käy tasauttamassa latvat ja leikkauttamassa mallin mutta minä teen juhlakampauksen. Tein sen isosiskonkin kiharat pari vuotta sitten.
Kosmetologilla käy laitattamassa kulmat ja värjäyttämässä ripsensä.
Kengät maksoi 20 euroa. Osui silmiin tismalleen mekon väriset kauniit avokkaat.
Korut olen ostanut aikoinani lahjaksi. Ne on hienot. Samaten saa nyt lahjaksi vanhan korukelloni.
Saali ja villatakki on ilmaislöydöt.
Käsilaukku on sentään uutena osrettu Ted Bakerin laukku Lontoosta ja takki on untuvatakki.
Rahaa menee suunnilleen satanen yhteensä. En laske siihen sellaisia jotka tekisi joka tapauksessa kuten tuo kampaamoreissu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukko40 kirjoitti:
Todellisuudessa ei limusiinin vuokraa. Meillä on tanssit ihan keskellä päivää. Monella kampauksen, meikin ja kynnet huolehtivat kaverit ja/tai äiti.
Ainoa ongelma on se, että nykyään poikia on todella vähän lukioissa ja kaikille ei riitä tanssiparia. Osa pojista tanssii tanssit kolmena eri vuotena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukko40 kirjoitti:
Todellisuudessa ei limusiinin vuokraa. Meillä on tanssit ihan keskellä päivää. Monella kampauksen, meikin ja kynnet huolehtivat kaverit ja/tai äiti.
Ainoa ongelma on se, että nykyään poikia on todella vähän lukioissa ja kaikille ei riitä tanssiparia. Osa pojista tanssii tanssit kolmena eri vuotena.
Meillä on just noin. Sitten suunnilleen kaikille riittää poikapari.
Ja ne pojat tanssiikin sitten hyvin. Tulee sitä harjoitusta tuolla lailla.
Vierailija kirjoitti:
Pukuvuokraamon hinta: Puvun vuokrahinta on 75% puvun OVH myyntihinnasta.
Ja alelaarista: Tule tekemään löytöjä tuleviin tansseihin! Pukuja tasahinnoin alkaen 100€.
Ja mekon pesettäminen pesulassa on noin 40 €.
Vierailija kirjoitti:
Mekko sotkeutuu helposti, tallataan helmoille, meikkkivoidetta, itseruskettavaa, muita tahroja. Eli mekon pesetyksestä aiheutuvat kulut ja siihen päälle vielä jotain.
Tahrittunako palauttaisit?
Tämä on totta. Tässä on kyllä selkeä ero esimerkiksi Helsingin ja pienempien paikkakuntien välillä.
Katsoin mökkikuntamme lukion vanhojen tanssien videon ia siellä kaikilla oli vannehameet alla ja leveät helmat.
Mun lasten lukiossa Helsingin keskustassa oli selkeä enemmistö tavallisia iltapukuja.