Masennuslääkkeet ja oppimiskyky
Olen syönyt pitkään masennuslääkettä vajaa-annoksella. Nyt nostin reippaasti ja huomaan isoja muutoksia olemisessa. Keskittymiskyky on parantunut, luovuus ja jaksaminen.
Nyt mietin, että pitäisikö vielä nostaa, kun näköjään aivoissani tapahtuu ihmeitä? Mitä hoitaa on liian isosta masennuslääkeannoksesta?
Kommentit (30)
Oma kokemus on ihan päinvastainen. Yliopisto-opiskelut alkoivat sujumaan vasta masennuslääkkeen lopetuksen jälkeen.
Venlafaksiini on serotoniinin ja noradrenaliinin takaisinoton estäjien ryhmään kuuluva masennuslääke. Venflafaksiini lisää myös dopamiinin määrää aivokuorella.
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemus on ihan päinvastainen. Yliopisto-opiskelut alkoivat sujumaan vasta masennuslääkkeen lopetuksen jälkeen.
Mikä masennuslääke?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaan siitä mistä masennuslääkkeestä on kyse.
Efexor. Siis serotoniinin takaisinoton estäjä. Olen syönyt vajaalla annoksella tuota vuosikaudet, ajatellut lääkkeiden haittojen olevan minimissä silloin. Mutta ei tuosta lääkkeestä näytä olevan erityisiä haittavaikutuksia.
Ootko syönyt lääkärin suosituksella vajaalla annoksella aiemmin, vai ihan omin päin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä masennuslääke?
Sepram eli sitalopraami. Jo lapsena aloitettu. Aivot alkoivat vastaanottamaan asioita vasta sen lopetettuani. Oppimiseenkin tarvitaan tunteita.
Vierailija kirjoitti:
Masennusta on erilaista. Ilman lääkettä en jaksa keskittyä edes elokuvan katsomiseen telkkarista. Kipukynnys on matala ja olen väsynyt ja ärtynyt.
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä ole mitään suuruusharhaa. Esimerkiksi teen käsitöitä ja aikaisemmin olen kutonut vain yhdellä värillä. Nyt tulee erillaisia kuvioita ja värejä käytän. Olen innostunut. Pieniä yksityiskohtia.
Olen syönyt tuota samaa lääkettä puolella annoksella ja ajatellut, että aivot ikäänkuin korjaavat itse itseään.
Mutta minulla on varmaan lopullinen non-adrenaliinin takaisinoston häiriö aivoissa.Onko maniasta mitään haittaa? Jos olen rauhallinen ja luovuus vain lisääntyy ja mielikuvitus ja puran sen tuohon käsityöharrastukseen. Ehkä tällä nykyisellä annoksella en ole saavuttanut vielä täyttä tehoa.
Jos nyt kuitenkin kävisit lääkärin luona ihmettelemässä asiaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaan siitä mistä masennuslääkkeestä on kyse.
Efexor. Siis serotoniinin takaisinoton estäjä. Olen syönyt vajaalla annoksella tuota vuosikaudet, ajatellut lääkkeiden haittojen olevan minimissä silloin. Mutta ei tuosta lääkkeestä näytä olevan erityisiä haittavaikutuksia.
Ootko syönyt lääkärin suosituksella vajaalla annoksella aiemmin, vai ihan omin päin?
En ole suostunut nostamaan annosta. Välillä olen itse laskenut annosta. Lääkärit kirjoittavat reseptin sen mukaan, mitä toivon. Toisaalta eivät voi tietää, mitä kenenkin päässä tapahtuu.
Viimeksi lopetin lääkkeen ennen kesää, ajoin hitaasti alas puoli vuotta. Elämä meni ihan hulluksi. Piti ihan ponnistella, että sain siivottua ja käytyä kaupassa edes jotenkuten. Sitten tapahtui asioita ja kävin psykiatrilla. Jankutimme siellä puolitoistatuntia, ja hän sai minut syömään alinta ylläpitoannosta. Nyt tuplasin tuon ja olo vain paranee. Mietin, mitä tekisi tähän vielä 1/3 osa lisää :)