G kotiäideille: miesten osallistuminen kotitöihin
- Tekeekö miehesi kotitöitä töistä tultuaan? (lastenhoitoa ei lasketa kotityöksi)
- Lapsien lukumäärä ja iät?
Kommentit (20)
Ne yritän pyhittää ihan puhtaasti yhdessäololle, ja kotitöitä tehdään vain sen verran, kuin on välttämätöntä (tiskit, miehen pyykit). Mä pesen pyykit, ja tiskit hoidetaan periaatteella kuka ehtii/viitsii.
Mutta silloin kun mies harvoin on kotona myös iltaisin viikolla, mä katson työpäiväni loppuvan siihen, kun mies tulee töistä. Se tarkoittaa sitä, että jos kotitöitä on, ne tehdään puoliksi. Koska en halua niitäkään yhdessäolon hetkiä käyttää imurin varressa riehumiseen, varsinaiset kotityöt olen tehnyt jo päivällä. Jos miehellä on vapaata, osallistuu kyllä 50-50 kotitöihin.
Jos minä olen kotona lasten kanssa, niin kyllä mä silloin teen myös kotihommat. Siitähän saan korvauksenkin. Mieheni hommia ovat ne työt mistä hän saa palkankin. EN ymmärrä niitä perheitä missä mies joutuu raatamaan vielä kotihommatkin työpäivän jälkeen, kun vaimo on NIIN väsynyt lasten kanssa olemisesta. Laiskuutta sanon minä.
Minusta siinä on ihan tarpeeksi että minä meistä olen se joka on kotiin jäänyt ja eläkekertymä on näin huomattavasti huonompi (ja tietysti myös palkka jatkossa vaikka olen koulutetumpi).
Kyllä minusta KUNNON mies tarttuu välillä imurin varteen, leikkii lasten kanssa ja käy kaupassa!
(meillä ei asu kunnon miestä)
Minkähän suuruisesta korvauksesta sun tapauksessasi on kyse. Mulla ei ainakaan yhteiskunnan korvaus riitä kovin kummoiseen tuntipalkkaan. Niitä tunteja kun kertyy ympärivuorokautisesta ja jokapäiväisestä duunissa olosta.
Minulla itsellä mies, joka vetoaa siihen, että yhteiskunta kustantaa mun kotona oleskelun. Siksi hän ei kotitöitä teekään eikä lapsiinsa ole läheistä suhdetta onnistunut luomaan. Saa nähdä kuinka käy kun lopetan kotilusmuna olon, palaan työelämään ja otan mieheen kypsähtäneenä eon.
lapsen hoidossa (syöttäminen, kylvetys, vaipanvaihto), leikkii lapsen kanssa ja hoitaa pääsääntöisesti pyykkäämisen ja pyykin kuivumaan ripustamisen. Tän lisäksi ei jaksa arki-iltaisin siivoilla, vaan sitten viikonloppuna siivotaan yhdessä.
Mä en suostuisi siihen, että mun pitäis tehdä yksin kaikki kotityöt, sillä eihän siihen jää reilun vuoden ikäisen vahtimiseltä mitenkään päivisin aikaa. Mun mielestä miehillä ei ole mitään oikeutta vaatia, että naiset hoitavat kodin kotona lapsia hoitaessaan.
On töissä n. klo 18 saakka aamu neljästä, joten en edes pyydä että tekisi jotain kotona. En edes odota että omaaloitteisesti tekisi. Työssä on hänelle tarpeeksi. Lapset ovat 6v, 4v, 2v3kk, ja 1v kaksoset.
Mutta, nyt kun elämä on lasten kanssa helpompaa ja olen edelleen kotona, ei tulisi mieleenikään vaatia miestäni tekemään kotitöitä. Kesäisin kyllä leikkaa nurtsin mutta siihen sitten jääkin :)
Lasten kanssa on kyllä paljon.
Eli hoidan lapsen, ruokaostokset, ruuanlaiton, tiskaamisen, siivouksen ja pyykinpesun. Mies leikkii lapsen kanssa ja hoitaa auton ym. kodin tekniset hommat tarvittaessa. Mielestäni tämä järjestely on ihan oikeudenmukainen, koska miehellä on vaativa työ ja pitkät työpäivät ja kun itse olen kotona yhden perusrauhallisen lapsen kanssa, niin ehdin aivan hyvin hoitaa päivittäiset arkirutiinit. Tietysti kotitöiden jakoon täytyy tulla muutos kun palaan työelämään ja se voikin olla aika vaikeaa miehelle, joka on tottunut nykykuvioon.
Tekeekö miehesi kotitöitä töistä tultuaan?
- Tekee paljonkin. Leikki lapsen kanssa ulkona tai sisällä, siivoilee/järjestelee paikkoja, laittaa ruokaa, käy kaupassa... Mitä milloinkin. Vaihtelee päivittäin, mutta illalla varsinkin siivoaa mun kanssa paikat lapsen jäljiltä ja laittelee iltapalaa yms.
Lapsien lukumäärä ja iät?
- Yksi lapsi 1v10kk ja masussa tulokas rv18.
Minä olen yleensä siivonnut ennen hänen tuloaan, mutta viikonloppuisin siivotaan yhdessä. Minä katson saavani rahaa lastenhoitoon, kodinhoito on sitten erikseen. Teen mitä ehdin ja muuten tehdään yhdessä. Minusta on taas käsittämätöntä, että joissain perheissä miehelle riittää se, että on 8h töissä (jossa ruokatauko ym.) ja sitten vaimo painaa 15h/pvä. En koskaan suostuisi moiseen.
...kanssa kotona.
Se riittää, että leikkii lasten kanssa ja ollaan yhdessä.
Kyllä mies tekee jos pyydän vaikka tiskaamaan :)
Mies tekee kotihommia töistä tullessaan, jos niitä on vielä tekemättä. Minä teen päivän aikana sen minkä ehdin ja loput siis tehdään yhdessä. Mies hoitaa toistaiseksi kaikki raskaat ulkohommat, joita en nyt raskaana ollessani voi tehdä. Viikonloppuisin antaa minun levätä (mulla rv 39+2), jos mua väsyttää. Hyvä mies mulla.
Mies usein tiskaa aamuisin ennen töihin lähtöään, edellisen illan tiskit, koska tykkää touhuta enemmän aamuisin. Kun tulee töistä, laitetaan usein yhdessä ruokaa tai kumpi tahansa yksin. Muita kotitöitä tekee aika harvoin viikolla, viikonloppuisin yleensä viikkosiivous tehdään jotenkin puoliksi. Minun vastuulla on pitkälti se jatkuva pienimuotoinen järjestely, pöytien pyyhkiminen yms. ja samoin pyykit (mutta se ei ainakaan haittaa, koska tykkään pyykkäyksestä). No ja vielä, puita mies kantaa sisään iltaisin ja hoitaa takan lämmityksen. Plus kaikki tietotekniset hommat, jos ne lasketaan, ja miksei laskettaisi :)
Olen hoitovapaalla kotona 1- ja 5-vuotiaiden lasten kanssa. Mies töissä päivät ja muutamana iltana viikossa opiskelee lisäopintoja. Minä ehdin päivisin tehdä miltei kaikki tarvittavat kotihommat: pyykinpesu, tiskit, siivous (2xviikossa), ruokailut ja ostokset. Ei tunnu raskaalta. Kotiarki-iltoina mies pitää hyvän huolen lapsista. Jos viikonloppuun jää jotain kotihommia, niin ne tehdään yhdessä. En oleta miehen tekevän tuon enempää, koska opiskelee samalla. Näin me tämä vähän junailtiin tähän samaan syssyyn nuo opiskelut, kun jäin toisen kerran hoitovapaalle. On enemmän joustoa elämässä, kun toinen on kotona.
Miksi jättäisinkään illaksi jotain kotihommia kun ne aivan hyvin ehdin päivän aikana tehdä ja aikaa jää lasten kanssa touhuiluun ja laiskotteluun (kuten nyt, päikkäriaikaan).
Ei kai ruuanlaittoon, siivoukseen ja pyykkäämiseen noin kauaa mene? Meillä mies tekee vaativaa työtä, työpäivät venyvät usein 10 tuntisiksi, eikä siis tulisi mieleenkään tyrkätä imuria käteen kun tulee kotiin. Ja jos itse olisin töissä ja mies kotona, niin en tykkäisi ollenkaan, jos minulta vaadittaisiin päivittäisiä kotitöitä.
Vierailija:
Minusta on taas käsittämätöntä, että joissain perheissä miehelle riittää se, että on 8h töissä (jossa ruokatauko ym.) ja sitten vaimo painaa 15h/pvä. En koskaan suostuisi moiseen.
Jos joku lapsista yrittää häiritä miehen tärkeää pelaamista, mies käskee lapsen painua vit*uun häiritsemästä. Näin meillä.
Mies jäi kahden lapsen (3v ja 10kk) kanssa kotiin kolmeksi kuukaudeksi, jonka jälkeen minä jatkoin sitten hoitovapaatani. Aukeni miehen silmät kun huomasi mitä se minun pelkkä kotona oleiluni on. Itse jouduin vielä iltaisin lukemaan tentteihin, eli en oikein ollut iltaisinkaan auttamassa kotihommissa. Talo oli kyllä ekat viikot sen näköinen kuin olisi pommi räjähtänyt. En kuitenkaan alkanut siivoamaan, koska sehän oli sen kotona oleskelevan hommia kuten siihenkin asti oli ollut! Nyt lapsia on kolme, itse palasin jo työelämäänkin, mutta tuon vaihtarikauden jälkeen meillä kotihommat meni kokonaan uudestaan jakoon. Mies tekee pääsääntöisesti ruuat kun siitä tykkää, minä mielummin hoidan siivouspuolta. Perheneuvottelut vain kehiin jos tilanne ei tyydytä molempia osapuolia.
Vierailija:
- Tekeekö miehesi kotitöitä töistä tultuaan? (lastenhoitoa ei lasketa kotityöksi)
- Lapsien lukumäärä ja iät?
Mies tiskaa jne tarvittaessa kun tulee töistä. Laittaa myös ruokaa yms. Tietenkin myös hoitaa lasta, mutta sitä ei lasketa kotitöiksi. Myös aina automaattisesti kulkiessa vie roskat (tyhjentää vaipparoskiksen ja laittaa tilalle tyhjän pussin +keittiö) Lapsi on 1-v ainokainen.
ei tee kotitöitä, lapsia 3 alle 4 vuotiaita kaikki. mutta mies remontoi jatkuvasti ja korjaa 2 autoa jatkuvasti ja hoitaa kesällä pihaa ja tekee lumityöt. mutat talon sisällä ei tee mitään. no, vaihtaa lamput, koraa tietokoneen, korjaa pesukoneen jos sattuu menee rikki. korjaa lasten lelut. putsaa akvaarion suodattimen.