Onko täällä ketään, joka on nuoruudessaan kuljettanut maitokärryillä maitotonkkia maitolaiturille?
Kommentit (52)
En ole ollut kuljettamassa maitotonkkia maitokärryillä; vanhalla maitolaiturilla tapailin yhden kesän ajan erästä kaupunkilaispoikaa, joka oli lomalla sukulaisperheensä luona. Käsi kädessä istuskelimme ja suunnittelimme yhteistä tulevaisuuttamme- satoi tai paistoi. Kesä oli lämmin ja lyhyt; koulut alkoivat ja tiemme erosivat:)
Mummolassa oli maitokärryt tallella kun olin lapsi, lehmiä ei tosin enää ollut. Kuljeteteltiin kavereitten kanssa toisiamme niillä kärryillä, ja joskus käytiin kauppa-autolla niiden kanssa. Kassit ja pikkuveikka pääsi kyytiin.
Vähän asian vierestä: minua häiritsee puhe "viinitonkasta", tonkka on nimenomaan se 20-30 litran astia, jossa maito lähetettiin meijeriin. Se 2-3 litran astia, jolla haettiin päivittäin kotiin maitoa naapurin karjatilalta, oli meillä peelari, jossain murteissa pääläri tai hinkki.
VIELÄKIN : Kuljetan maitokärryillä tarvaraa ! Kuljetan Ma- To ruoka- astioita työpaikalleni,
lämpöastioissa, ja ne taksin lähistöllä olevaan Vanhainkodin keittiöön tyhjät ruoka- astiat tiskattuna takasin , kesällä kesähoitoaitaukaeen lampaille evästä( kauraa) vesi saa kantaa ulkohanasta.
Oon kuskannu maitohinkkiä ilman maitoa mutta en maitolavalle mutta Tätini kyllä , samaa teki lähi naapuri!
Mutta minä En itse kun , ei enää lapsuudessa kummankaan Vanhempien lapsuuden ajan kodissa ollut enää maataloutta , elämiä siis kun , minä olin pieni ,
Kun olivat eläkeläisiä maat myyty toiselle .
Mutta TIEDÄN MILLANEN ON :
Maitohinkki , ja maitolava ( nämä ovat kadonneet ei näy kun SF filmistä lapsuudessa Kyllä näky)!
Separoitko maitosi ja erotatko Vieläkin siitä kerman ja kurrin?
No miten on , entä teetkös itse ny' kahavinvastiketta kun se pöönikin kallistunu on?
Niin se korvike , . Ei parasta on kun valmistat iha itse , vastiketta.
Nyt kun ei ole , Kaikki kuitenkaan kortilla , saa sokerialin ostaa niin paljon kun sielu sietää, mutta ei ole toppia enää , eikä leikkureita.
Joutuu ostaa Pulmua tai Sirkkua.
Mutta se on nykyaikaa ! Ei oo toppia ! No saat helpolla sokerit ei tarvitse leikata leikkureilla.
Miten tuli mieleen SF elokuva laulu mieleen.
Kaisan kahvipannu mieleen !
On Kaisalla kahvi ja Kahvipannu..
SF elokuvassa Näyttelijä Siiri Angerkoski lauloi sitä laulua.
Joko oot , trukilla valmistanut villalankaa!?.
Eikä Apteekista ei saa Canvas tippoja eikä Hotapuluveria!
Tinureitakaan ei oo kumma kyllä näkynynnä enää!
Se on sitä Nykyaikaa..
Joo. Isovanhemmilläni oli pientila. Mummon kanssa vietiin maitotonkat maitolaiturille maitoautoa odottamaan, ja haettiin ne poiskin. Se vaan ei ollut sellainen romanttinen puinen maitolaituri, vaan peltinen, styroksilla vuorattu kuutio.
Olen myös matkustanut maitoautossa mummon kanssa. Siihen aikaan kulki julkisia arkipäivinä, mutta sunnuntaina mentiin johonkin maitoautossa.
Kyllä vaan! Meillä oli lapsuudessani pientila, 3 lehmää. Olen ollut mukana kaikissa maatilan töissä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vaan! Meillä oli lapsuudessani pientila, 3 lehmää. Olen ollut mukana kaikissa maatilan töissä.
Yksi noista maitotonkista on nykyään pihassani kukkatelineenä :)
Tonka vai tonkka?
Meillä oli tonka
Meillä oli myös tikkatakki, toisilla tikkitakki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole. Mutta olen mummin kanssa käynyt kauppa-autolla aina kun olin mökillä. Samoin haettiin lähimmältä maatilalta tuoreita kananmunia. Josoli asiaa kyläkauppaan, piti lossilla ylittää Kymijoki.
Olen syntynyt vuonna -82
Voi että, tämän kun kirjoitin, tuntui iholla auringonpaiste, jalkojen alla rahisee hiekkatie. Keräilen metsämansikoita heinän korteen ja napostelen niitä. Järveltä kuuluu kuikan huuto. Radiosta tulee merisää. Mökin tuvassa tuoksuu voissa paistettu hauki ja kaurapuuro ja letut.
Minä istun puisella sohvalla ja mietin Saariston lapset - ohjelmaa ja haaveilen, että asuisin majakassa.
Voi miten kuvaavasti kerroit. Pääsin tunteeseen ja tuoksuun. Merisää🙄. Koskaan en tietoja ole tarvinnut, mutta vieläkin kuuntelen miten jäänsärkijä Tyrsky avustaa maksuluokaan... kuuluvia aluksia, ilmoitus vhs kanavalle 67...
Muistan 70-luvun alussa pikkuveljen kanssa hiihtoreissun hiihtolomalla. Mehua ja voikkarit voipaperissa eväänä. Tultiin kotiin, äiti oli tehnyt hernekeittoa ja munkkia. Oli laskiainen ja radiossa merisää... Kallborra grund, Föglö, Valassaaret...
Oi kyllä, lapsena. Ja kauppa-auto kävi kerran viikossa.