Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä ketään, joka on nuoruudessaan kuljettanut maitokärryillä maitotonkkia maitolaiturille?

Vierailija
21.01.2023 |

Nuoremmat eivät varmaan tajua edes kysymystä.

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein olen. Tulin juuri ulkoa ja kuljetin polttopuita maitokärryillä varastoon. Samoilla kärryillä on kuljetettu myös maitotonkkia tuonne tien varteen kymmeniä vuosia sitten. Pohja piti vaneroida ja renkaita ei ole mutta kulkee tuo pelkillä vanteillakin hyvin. Vahvat alkuperäiset teräspinnavanteet. Jopa punaista maalia on hieman jäljellä. Ruosteessa sopivasti nämä kärryt.

Vierailija
22/52 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli tonka. Tai siis 3. 20l ja kaks 30l. Maitokärryillä vietiin kesäisin kaivoon jäähtymään. Naapurin mies vei joka toinen päivä traktorilla pikitien laitaan 5km tienpätkän kaikkien maidot.

Kuunteluoppilaaksi pääsin maitoauton lavalla toista tietä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Suomi on muuttunut muutamassa vuosikymmenessä!

Vierailija
24/52 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli tonka. Tai siis 3. 20l ja kaks 30l. Maitokärryillä vietiin kesäisin kaivoon jäähtymään. Naapurin mies vei joka toinen päivä traktorilla pikitien laitaan 5km tienpätkän kaikkien maidot.

Jatkuu...

Siis siellä ison tien varressa vasta oli maitolava. Kuuluu kyllä maalaismaisemaan, onneksi niitä vielä on.

Kerrotaan, että saksalaisturistit aikoinaan moittivat Tummeli-merkkistä suomalaista sulatejuustoa. Maitolavalta löysivät ja ihmettelivät miksi sitä ilmaiseksi jaetaan...

Vierailija
25/52 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkuu...

Siis siellä ison tien varressa vasta oli maitolava. Kuuluu kyllä maalaismaisemaan, onneksi niitä vielä on.

Kerrotaan, että saksalaisturistit aikoinaan moittivat Tummeli-merkkistä suomalaista sulatejuustoa. Maitolavalta löysivät ja ihmettelivät miksi sitä ilmaiseksi jaetaan...

Miten lypsinvoide oli päätynyt maitolaiturille?

Vierailija
26/52 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, kun veljeni kanssa koulumatkalla poltettiin isältä pöllittyjä tupakoita maitolaiturilla. Koulumatka n. 5km jalkaisin. Matkalla oli 2 maitolaituria. Niissä istuttiin sateella tai levättiin. Äiti meillä kärräsi maidot laiturille. Ihania muistoja.

Vierailija
27/52 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman kerran serkkujen kanssa vietiin tonkat parin kolmensadan metrin päähän. Itse asuin kaupungissa, joten tuo oli eksoottista, elettiin 70-lukua.

Vierailija
28/52 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse, mutta siellä lapsuudenkodin pihalla muistona maitokärryt ja tonkat jäljellä. Tosin noilla kärryillä vettä kuljettanut saunaan ja kasvimaalle

Vierailija
29/52 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alakoulu ikäisenä mummon tykönä on polttopuita tullut kuskattua maitokärryllä kun polttopuut olivat tien toisella puolella olevassa rakennuksessa

Vierailija
30/52 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lapsena kuljettanut maitokärryillä kukilla täytettyjä maitotonkkia maitolaiturille. Vuosina n. 1998-2001

Vierailija
31/52 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkuu...

Miten lypsinvoide oli päätynyt maitolaiturille?

Samalla kun maitoa laitettiin meijerille voi lapulla tilata tavaraa meijeriltä: Tummelia, pesupulveria, juustoa, Herajauhetta, Helosania yms.

Hauskaa: näin just viikolla tmannissa Tummelia ja Helosania hyllyssä

Vierailija
32/52 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tummelihan oli myös paras aurinkorasva - ai sitä 'tuoksua', kun tirisi iholla helteellä heinänteossa

Vierailija
33/52 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kuljettanut, mutta olin mukana (kuten moni muukin kylän kakara) kun naapuri vei maitotonkkia. Oli myös kivaa odotella maitoauton tuloa.

Minä taidan olla vähän vanhempi, muistan, kun traktori kuljetti maitolavojen tonkat meijeriin. Voi aikoja!

Vierailija
34/52 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummilta oli lehmät jo laitettu pois mutta maitokärryt oli vielä. Tyhjiä kärryjä työntelin maitolaiturille ja kärräsin heinää leikkilehmille. Leikin tätä melkein teini-ikään asti kasarilla. Viihdyin mummin luona maalla, vaikkei kavereita ollutkaan lähellä.

Vierailija
35/52 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole. Mutta olen mummin kanssa käynyt kauppa-autolla aina kun olin mökillä. Samoin haettiin lähimmältä maatilalta tuoreita kananmunia. Josoli asiaa kyläkauppaan, piti lossilla ylittää Kymijoki. 

Olen syntynyt vuonna -82

Vierailija
36/52 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä ole. Mutta olen mummin kanssa käynyt kauppa-autolla aina kun olin mökillä. Samoin haettiin lähimmältä maatilalta tuoreita kananmunia. Josoli asiaa kyläkauppaan, piti lossilla ylittää Kymijoki. 

Olen syntynyt vuonna -82

Voi että, tämän kun kirjoitin, tuntui iholla auringonpaiste, jalkojen alla rahisee hiekkatie. Keräilen metsämansikoita heinän korteen ja napostelen niitä. Järveltä kuuluu kuikan huuto. Radiosta tulee merisää. Mökin tuvassa tuoksuu voissa paistettu hauki ja kaurapuuro ja letut. 

Minä istun puisella sohvalla ja mietin Saariston lapset - ohjelmaa ja haaveilen, että asuisin majakassa. 

Vierailija
37/52 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapsuudenkodissani oli 1-2 "lehmänkantturaa". Maitoa tuli sen verran vähän, että ei voitu viedä meijeriin vaan käytettiin omiin tarpeisiin. Kärry kyllä oli, mutta sitä käytettiin, muistaakseni, lähinnä talvella. Järvi oli n. 400 metrin päässä ja sieltä (avannosta) haettiin joskus vettä.

Vierailija
38/52 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kärryillä, mutta parin litran tyhjä tonkka vietiin naapurin navetan hyllylle ja otettiin täysi tilalle. Seuraavana päivänä sama uusiksi=D

Vierailija
39/52 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koristeeksi kyllä. Tarpeeseen hain mummolani lähimmästä naapurista (1,5 km) maitoa kannettavalla pikkutonkalla. Oli ehkä 3 litraa. Muita maitotonkkakokemuksia ei ole.

Vierailija
40/52 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tonkkia kuljettanut mutta mummu työnsi aina kesällä maalla meitä pieniä serkuksia maitokärryillä kauppa-auton pysäkille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kahdeksan