Joka toisella yli 60-vuotiaalla diagnosoidaan jossain vaiheessa Alzheimer, miten aiot elää tästä lähtien?
Väitös: Alzheimerin tauti todetaan usein liian myöhään, koska korkeasti koulutetut suomalaiset pärjäävät muistitesteissä liian hyvin:
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009338081.html?share=cddc0990997f…
Kommentit (34)
Yritän miettiä miten pärjään kun oon jo yksin
Jos siis täytän sen 80 v edes... Verikokeestahan tuo näkyisi jo nyt, mutta koska koe on kallis ja tulosten mukaan pitäisi hoitaakin, niin jatketaan tällä leikkitestillä, jonka lääkärit ja omaiset tietävät tehottomaksi.
Keskityn päivän rutiineihin, vähennän stressiä ja teen muistitehtäviä. Säännöllinen elämänrytmi auttaa pysymään itsenäisenä. Minulle muistilaput ovat jo nyt tarpeellisia, luultavasti tulevaisuudessa niitä tulee lisää. Kännykkä on hyvä työkalu, sinne saa laitettua muistutuksia itselle päivittäisistä aikatauluista, esim. aamu-, päivä- ja iltalääkkeiden ottamisesta, jne.
33 vuotias enkä muista edellisen päivän tapahtumia. Sosiaaliset taidot heikentynyt reilusti ja lääkäri kertoi ettei tarvitse olla huolissaan. Olen vielä niin nuori.
mummo63v. kirjoitti:
Keskityn päivän rutiineihin, vähennän stressiä ja teen muistitehtäviä. Säännöllinen elämänrytmi auttaa pysymään itsenäisenä. Minulle muistilaput ovat jo nyt tarpeellisia, luultavasti tulevaisuudessa niitä tulee lisää. Kännykkä on hyvä työkalu, sinne saa laitettua muistutuksia itselle päivittäisistä aikatauluista, esim. aamu-, päivä- ja iltalääkkeiden ottamisesta, jne.
Oieasti? Olen 63v ja vaativassa asiantuntijatyössä. Kalenterista näen palaveri jne., mutta en tarvitse yksityiselämän puolella muistutuksia kuin synttäreistä jne.
Ei siinä kyllä niin sanottu, kuin otsikossa väität. Yli 85-vuotiaistakin sitä "esiintyy arvioiden mukaan 15-20 prosentilla" (eli diagnoosi on pienemmällä määrällä kuin tuolla 15-20 prosentilla).
Ainakin niin että ymmärrän, että nykyinen ihana kotimme maalla ei ole loppuelämän koti. Jossain vaiheessa (jos elää niin kauan) pitää muuttaa kaupunkiin esteettömään kotiin palvelujen ääreen.
No en mitenkään, todellakaan! Voiko parempaa olla tässä elämässä kuin totaalinen unohdus! Se jos jokin on Armoa!
Vierailija kirjoitti:
mummo63v. kirjoitti:
Oieasti? Olen 63v ja vaativassa asiantuntijatyössä. Kalenterista näen palaveri jne., mutta en tarvitse yksityiselämän puolella muistutuksia kuin synttäreistä jne.
Meitä ihmisiä ei voi vertailla iän puolesta, koska elämäntilanne on usein erilainen. Toiset ovat terveitä ja aktiivisia, toiset taas eivät.
mummo63v. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mummo63v. kirjoitti:
Meitä ihmisiä ei voi vertailla iän puolesta, koska elämäntilanne on usein erilainen. Toiset ovat terveitä ja aktiivisia, toiset taas eivät.
Totta, toisilla on alempi sosiaaliluokka ja heikot geenit riesanaan.
Vierailija kirjoitti:
mummo63v. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mummo63v. kirjoitti:
Totta, toisilla on alempi sosiaaliluokka ja heikot geenit riesanaan.
Toisilla näköjään vittumainen luonne.
Täytän 60 muutaman kuukauden kuluttua. En avannut artikkelia mutta aion jatkaa kuten tähänkin saakka: vegaanisella ruokavaliolla, liikkuen sen verran kuin hyvältä tuntuu (vähintään tunti päivässä koiran kanssa lenkillä + satunnainen muu liikunta). Teen töitä, joissa opin koko ajan uutta, ja opiskelen työn ohessa. Pidän huolta, että pysyn mukana teknologian kehityksessä, luen paljon (myös englanniksi ja ruotsiksi), harrastan kulttuuria. Siinäpä ne tärkeimmät.
Aion päättää päiväni 50 vuotiaana.
Teen päinvastoin kuin varhain dementoitunut ja jo kuollut äitini. En käytä margariineja enkä kolesterolilääkkeitä, en viljatuotteita enkä sokeria. Ruoka on mahdollisimman käsittelemätöntä, sisältäen myös lihaa ja muita eläinperäisiä tuotteita rasvaa pelkäämättä. Aivothan ovat rasvaa.
Miten se kuvaantamisessa näkyvä proteiinikerros kasvaa hitaammin koulutetuille? Sitä aina ihmettelen.
Elän kuten tähänkin asti. Geeniperimä vahva saada ko.tauti. Geeneilleen ei mitään mahda joten elän täysillä. Joku sairaus tulee joka tapauksessa jos tarpeeks vanhaksi elää ja olen niin nähnyt, että se voi olla joku mitä et ole edes osannut pelätä.
Alzheimer lisääntyy räjähdysmäisesti kuten 2-tyypin diabeteskin. Syykin on sama, mutta sitä ei haluta sanoa ääneen. Liiallinen sokerinsyönti, jolla aiheutetaan insuliiniresistenssi.
https://www.utu.fi/fi/ajankohtaista/vaitos/tyypin-2-diabeteksen-esiaste…;
Oma äitini meni taudin myötä niin kamalaan kuntoon, että jos minulla tuo diagnosoidaan, niin päätän päiväni. En halua äitini kohtaloa. Että unohdan läheiset, miten syödään, pukeudutaan, peseydytään...Luonne muuttuu täysin. Vaikka ruumis elää, niin ihminen on kuitenkin sisältä jo kadonnut.
Päivän kerrallaan työtä tehden.